ادامه تعطیلی‌ها؛ موزه نروید

موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی همچنان به روی بازدیدکنندگان بسته است.

تصویر ادامه تعطیلی‌ها؛ موزه نروید

به گزارش سایت خبری پرسون، هرچند با پایان محدودیت‌های کرونا در بیشتر شهرها، بسیاری از مشاغل فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند، اما موزه‌ها، محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی همچنان با دستور ستاد ملی کرونا و تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به روی بازدیدکنندگان بسته مانده‌اند.

موزه‌ها حدود شش ماه است که تعطیل شده‌اند؛ از ۱۸ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ و با آغاز پیک جدید کرونا در ایران. با این حال، در روزهای اخیر تعدادی از موزه‌های خصوصی و زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان به روی بازدیدکنندگان باز شده‌اند، اما کاخ‌ها، موزه‌ها و محوطه‌هایی که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدیریت می‌شوند، در اطلاعیه‌هایی تاکید کرده‌اند که «تا اطلاع ثانوی و تا پایان وضعیت قرمز و نارنجی، تعطیل خواهند ماند.»

این در حالی است که طبق اظهارات پیشین مدیرکل موزه‌ها، مطابق با آخرین دستور ستاد ملی کرونا، موزه‌ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافته‌اند که درصورت اعلام وضعیت نارنجی، اجازه بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند.

محمدرضا کارگر به تازگی نیز تاکید کرده است: موزه‌ها، سایت‌ها و محوطه‌های تاریخیِ زیرمجموعه این وزارتخانه تا نارنجی شدن شهرها، تعطیل خواهند بود. هرچند بخش‌های ادارای و پژوهشی باز بوده و ملزم به پاسخگویی هستند.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند که مطابق با مصوبه ستاد ملی کرونا مشاغل گروه یک در این شهرها مجاز به فعالیت هستند. هرچند در بیشتر شهرهای قرمز بسیاری از مشاغل با پایان آخرین محدودیت‌های کرونا فعالیت خود را از سرگرفته‌اند.

موزه‌داران، راهنماها و دیگر نیروهای شاغل در موزه‌ها، نگهبانان، کارگران و کارشناسان محوطه‌های تاریخی و نیروهای یگان ویژه حفاظت، از جمله مشاغلی هستند که در اولویت واکسیناسیون قرار ندارند. این درحالی است که در بسیاری از کشورها این گروه با اولویت واکسینه شده‌اند. عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به تازگی در نامه‌ای از وزیر بهداشت خواسته کلیه مشاغل حوزه‌های مرتبط با این وزارتخانه در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند. او همچنین از موافقت وزیر بهداشت خبر داده است، اما ستاد ملی کرونا و مسؤولان وزارت بهداشت هنوز در این‌باره رسما اظهارنظر نکرده‌اند و از تغییرات جدید در فهرست مشاغل در اولویت واکسن خبری نداده‌اند.

338372