زنگنه در گفت‌وگو با پرسون:

نشانه‌هایی از حمله پاکستان و عربستان به مقاومت پنجشیر وجود دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: شواهد حاکی از دخالت و حمله کشورهای عربستان و پاکستان علیه مقاومت پنجشیر است.
تصویر نشانه‌هایی از حمله پاکستان و عربستان به مقاومت پنجشیر وجود دارد

صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: پنجشیر یک منطقه با سکنه بسیار شناخته شده در مقاومت است و این ویژگی در طول تاریخ اجتماعی آن وجود داشته است؛ مقاومت در پنجشیر ناشی از ترکیب جغرافیایی منطقه و روحیه سلحشوری و عزت مردم این منطقه است.

زنگنه تصریح کرد: استفاده از زور، خشونت و حمله‌های مسلحانه هیچ‌گاه در افغانستان موثر نبوده و به افزایش درگیری‌های مسلحانه و ادامه زنجیره حمله و ضدحمله منجر شده است.

وی افزود: با توجه به اخبار رسانه‌ها و اطلاعات شاهدان عینی از افغانستان، به نظر می‌رسد سازمان اطلاعات ارتش پاکستان بیشتر در مدیریت، هدایت و حتی مشارکت در عملیات حمله به پنجشیر حضور داشته است؛ بنابراین نقش پاکستان سبب شده تا درگیری نیروهای مقاومت در پنجشیر با طالبان، جنگ داخلی قلمداد نشود؛ بلکه تجاوز خارجی یکی از همسایگان افغانستان به این کشور تلقی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: طبق اخبار ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان امنیت و اطلاعات عربستان که سابقه طولانی در پاکستان و افغانستان دارد؛ در 7 شهریور به اسلام آباد سفر کرده است. این موضوع به نحوی حمایت عربستان از حمله به پنجشیر و نقش نیروهای پاکستانی در این درگیری را متجلی می‌کند.

زنگنه تصریح کرد: خبرهایی که از سوی نیروهای مقاومت پنجشیر به گوش می‌رسد؛ همین موضوع را تائید می‌کند؛ زیرا تعداد زیادی از نیروهایی که دستگیر شدند؛ پاکستانی بودند؛ ضمن این که هواپیمای جتی که ساقط شد نیز با پرچم پاکستان بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: شواهد حاکی از این است که زنجیره‌ای از عملیات علیه پنجشیر با حضور کشورهای دیگر صورت گرفته و این موضوع صرفا درگیری نیروهای افغان علیه سایر افغان نیست.

338365