نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی؛

غفلت از ظرفیت اقتصادی مناطق مرزی آذربایجان‌غربی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: از ظرفیت‌های مناطق مرزی آذربایجان‌غربی در راستای توسعه اقتصادی و تجاری به نحواحسنت استفاده نشده است.
تصویر غفلت از ظرفیت اقتصادی مناطق مرزی آذربایجان‌غربی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، رقیه وکیلی، استان آذربایجان‌غربی به علت همجواری با سه کشور مهم منطقه خاورمیانه و قفقاز جنوبی یعنی ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و همچنین به علت موقعیت حساس ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک به عنوان دروازه ورود و پل ارتباطی ایران به اروپا، در بین 16 استان حاشیه‌ای ایران، پس از خوزستان بی شک مهمترین استان مرزی ایران به شمار می‌رود.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی دنیا که بیشترین مرزها دار ا بوده و نزدیک به پنج هزار و 500 کیلومتر مرز زمینی ایران را به عنوان بیست و هفتمین کشور جهان از نظر طول مرزهای زمینی در دنیا معرفی می‌کند، و بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر مرز آبی را اگر اضافه کنیم، با دارا بودن هشت هزار و 200 کیلومتر مرز با 15 کشور، رتبه اش در دنیا قطعا بالاتر خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود حفظ و گسترش امنیت مرزها و مناطق مرزی دغدغه همیشگی کشورهایی است که دارای مرزهای مشترک طولانی با همسایگان خود هستند و در زمینه امنیت مناطق مرزی بر استراتژی توسعه پایدار مناطق مرزی تاکید فراوان شده است در حقیقت آنچه که می‌تواند امنیت مرزها را تضمین نماید توسعه پایدار مناطق مرزی است.

می‌توان بیان کرد مناطق مرزی کشور یکی از مهمترین بخش‌های درآمدزایی برای کشور، صادرات، ترانزیت و حتی واردات است که می‌تواند بخش اعظمی از درآمدها را نیز در چرخه اقتصادی یک مملکت ایجاد کند که بایستی توسعه و رونق این مناطق در بخش اقتصادی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اما همیشه این مناطق با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه می‌شود و می‌توان بیان کرد مناطق مرزی آذربایجان‌غربی معضلات متعدد اجتماعی، نظامی و سیاسی از قبیل قاچاق کالا و سوخت، مشروبات الکلی، مواد مخدر، اسلحه و مهمات، درگیری نیروهای نظامی، امنیتی با گروهک‌های ملی گرای کرد، تنش‌ها و چالش‌های قومی، مذهبی بین اقلیت‌های کرد و ترک آذری از شایع‌ترین مواردی هستند که بسترهای ناامنی در این مناطق مرزی را فراهم آورده‌اند باید توجه داشت وجود امنیت در مناطق مرزی از اهمیت شایانی برخوردار است به خصوص مناطق مرزی ریشه استحکام آمایش سرزمین محسوب می‌شود.

استان آذربایجان‌غربی بیش از 20 درصد پایانه‌های مرزی و مرزهای رسمی کشور را در اختیار دارد، تنها کشور هم مرز با ترکیه نیز این است و باید دارا بودن مرزهای بازرگان، سرو و رازی با ظرفیت‌هایی نظیر نزدیک بودن به دریای سیاه، منطقه قفقاز، دریای مدیترانه، منطقه استراتژیکی شرق اروپا و بهشت وارداتی شمال عراق را نیز به این مزیت‌ها اضافه کرد.

برای در جریان قرار گرفتن مشکلات مناطق مرزی آذربایجان‌غربی مصاحبه‌ای با نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

وحید جلال‌زاده در خصوص مناطق مرزی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی در تمام دنیا، مناطق مرزی هر کشور است همیشه شهرهای مرزی از توسعه بیشتری برخوردار بوده به جهت درآمد وضعیت بهتری دارند.

وی با ابراز تاسف ادامه داد: در آذربایجان‌غربی نتوانستیم از مرزها به عنوان یکی از عوامل توسعه یافتگی بهره‌مند شویم که می‌توان از علل آن به نا امنی در کشورهای همسایه مانند اقلیم کردستان طی سال‌های گذشته و شرق ترکیه که در همسایگی استان قرار دارد اشاره کرد که نتوانسیم از این مناطق مرزی به نحو احسنت در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری بهره‌مند شویم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص مناطق مرزی سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیز انجام نشده است و حرف زیادی برای گفتن نداریم و شهرهای مرزی غالبا از سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی بی‌بهره و یا کم‌بهره هستند.

جلال‌زاده بیان کرد: شهرهای پیشورانشهر، اشنویه، چالدران، سردشت، فاقد سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه در بخش تجارت است.

وی یادآور شد: در دولت دهم طی سفر رئیس جمهور وقت به ترکیه بحث شهرک صنعتی مشترک ۲ کشور مطرح شد که به دلایلی این شهرک به سرانجام نرسید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث منطقه آزاد ماکو عنوان کرد: منطقه آزاد ماکو می‌‌توانست به عنوان یکی از مسیرهای پیشرفت استان و منطقه باشد که متاسفانه مناطق آزاد به واردکنندگان اصلی تبدیل شده نه به مراکز سرمایه‌گذاری و فراآوری که نتواستیم در این مناطق نیز به اهداف برسد .

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرو در ارومیه می‌تواند یک پیشران توسعه تلقی شود بایستی یک متولی قدرتمند برای پیشرفت این منطقه پیدا شود و در حال حاضر از یافتن این متولی قدرتمند نتوانسیم به یک اجماعی در این خصوص در ارومیه دست پیدا کنیم در این راستا همگی این عوامل دسته به دست هم دادند که مناطق مرزی و تجارت مرزی رونق لازم را در استان نداشته باشند.

جلال‌زاده اذعان داشت: دولت و مجلس بایستی یک سرمایه‌گذاری جدی از مناطق مرزی انجام دهد اما دولت سال‌هاست که در این مناطق سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد انتظار داریم مناطق مرزی بایستی در این مقوله مستثنی شود و شهرهای که عقب‌ماندگی دارند و این کاستی‌ها بایستی جبران شود تا ساکنین در مناطق مرزی بتوانند مانند سایر نقاط کشور از امکانات کشور در حوزه اقتصادی و تجاری بهره‌مند شوند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: وقتی ساکنین مناطق مرزی نمی‌تواند معیشت اولیه زندگی را برای خانواده خود تامین کنند متاسفانه اقدام به کارهای می‌کنندکه دچار هزینه برای خود و کشور و منطقه می‌شود و روی به کولبری می‌آورند که اگر شغل مناسبی برای این افراد باشد به طور قطع خطر نخواهند کرد.

وی ادامه داد: بایستی طوری در شهرهای مرزی رفتار شود که ساکنین آن مناطق نیاز به کولبری نداشته باشند چرا که کولبری به شخصیت و کرامت انسانی توهین می‌شود و این اقدام منافع حداقلی برای شخص داشته و بیشتر منافع نسیب دلالان می‌شود .

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیا کرد: راه و چاره این معضلات این است که مناطق مرزی به قدری رونق داشته باشد که جوان کولبر نیازی به کولبری نداشته باشد و همگی این‌ها به برنامه‌ریزی دولت بر می‌گردد که موفق عمل نکردند.

جلال‌ زاده یادآور شد: انتظار داریم نمایندگان شهرهای مرزی با گفت وگو در دولت و ارائه پیشنهادات سازنده اقدامات لازم را با دولت جدید برای توسعه و رونق این مناطق مهم کشور انجام دهند چرا که نمایندگان مجلس، در برنامه‌ریزی‌های‌دوات نقش پیشنهاد دهنده دارد بایستی خواسته شود امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی جز برنامه‌های دولت قرار گیرد.

در این راستا استان آذربایجان‌غربی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا است، که تاکنون نتوانسته از ظرفیت هم‌مرزی با سه کشور خارجی بهره‌برداری لازم را داشته باشد و امروزه شاهد مشکلات و چالش‌های زیادی به‌خصوص در بخش اقتصادی این استان هستیم انتظار می‌رود مسوولان مربوطه برای توسعه پایدار و رونق اقتصادی در این مناطق اهتمام بیشتری داشته باشند .

338299