فاطمی‌عقدا در گفت‌و‌گو با پرسون:

بخش اجرایی ساخت یک میلیون واحد مسکن به عهده دولت نیست

یک کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: طبق قانون دولت نمی‌تواند وارد بخش اجرایی ساخت مسکن شود؛ این طرح باید توسط بخش خصوصی و نهادهای مربوط و سازمان‌های حامی اقشار کم درآمد انجام شود. 
تصویر بخش اجرایی ساخت یک میلیون واحد مسکن به عهده دولت نیست

سید محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس حوزه مسکن و استاد دانشگاه در خصوص نظرات متناقض درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: دولت توان تحقق این طرح را دارد؛ زیرا کشور ظرفیت‌های لازم برای انجام این طرح را دارد. شرایط مختلف از نظر تأمین زمین، منابع و تسهیلات مالی و ساختار و نظام اجرایی این موضوع در دسترس است.

فاطمی‌عقدا تصریح کرد: مسئله مهم چگونگی مدیریت این طرح است؛ در مرحله اجرا باید تمام دستگاه ها، نهادها، بخش خصوصی و انبوه‌سازان شرکت کنند و دولت صرفا مدیریت و هماهنگی را بر عهده گیرد.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که طبق قانون دولت نمی‌تواند وارد بخش اجرایی شود؛ به نظر می‌رسد دولت نیز علاقه‌ای به ورود نداشته باشد. این طرح باید توسط بخش خصوصی و نهادهای مربوط و سازمان‌های حامی اقشار کم درآمد انجام شود.

این استاد دانشگاه در خصوص تأمین زمین نیز گفت: ظرفیت‌هایی در این رابطه در کشور به ویژه موضوع احیای بافت فرسوده در کلانشهرها وجود دارد. علاوه بر این شناسایی و بارگذاری جمعیتی در نقاطی مانند روستاهای نزدیک به شهرهای بزرگ امکان‌پذیر است. البته تبدیل روستاها به شهرها با ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی ممکن است.

فاطمی‌عقدا ادامه داد: دولت می‌تواند زمین‌های عمومی شهرها را طبق ضوابط و قوانین شورای عالی معماری و شهرسازی به شهرها ملحق کند. به طور کلی برای تأمین زمین در شهرهای کوچک و متوسط مشکلی وجود ندارد و کمبودها مربوط به روستاها و کلانشهرها است که در این مناطق نیز می‌توان از بافت‌های فرسوده و زمین‌های دولتی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: امکان شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های جدید با محوریت روستاها به شرط تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل پرسرعت وجود دارد.

338018