احتمال کشف ویروس در سیارات فرازمینی

همه گیری کووید۱۹ زندگی افراد را به کلی تغییر داده است و بدون شک برخی از مردم دوست دارند کره زمین را ترک کنند اما اکنون دانشمندی از دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید که ممکن است بتوان در سایر نقاط جهان نیز ویروس‌ها را یافت.

تصویر احتمال کشف ویروس در سیارات فرازمینی

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از گاردین، پرفسور "پل "دیویس"" (Paul Davies)، ستاره‌شناس و مدیر مرکز مفاهیم بنیادی در علم از دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید تصور ما از حیات بیگانه از زندگی میکروبی تا تمدن‌های فوق پیشرفته متغیر است. اما ""دیویس"" معتقد است که وجود طیف وسیعی از میکروب‌ها و سایر عوامل میکروسکوپی برای تشکیل و ادامه حیات لازم است و به نظر می‌رسد ویروس‌ها نیز عضوی از این عوامل مهم برای تشکیل حیات باشند.

پروفسور "دیویس" می‌گوید: ویروس‌ها بخشی از چرخه حیات هستند و اگر بتوان حیات میکروبی در سیاره‌ای دیگر یافت، کشف ویروس در آن سیاره نیز محتمل خواهد بود.

به گفته‌ی این دانشمند، ویروس‌ها قطعات ژنتیکی متحرک هستند و در حقیقت تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که ماده ژنتیکی ویروس‌ها با فرآیندی به نام "انتقال افقی ژن" وارد ژنوم انسان‌ها و سایر حیوانات شده است.

"دیویس" که کتاب جدیدش هفته گذشته منتشر شد، می‌گوید: یکی از دوستان من معتقد است که بخش قابل توجهی از ژنوم انسان‌ها منشا ویروسی دارد.

او افزود: در حالی که اهمیت وجود میکروب‌ها برای تشکیل حیات به خوبی درک شده، اما نقش ویروس‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر حیات سلولی در سیارات دیگر یافت شود، احتمال یافتن ویروس یا عوامل مشابه آن برای انتقال اطلاعات ژنتیکی میان سلول‌ها وجود دارد و احتمال آن که حیات بیگانه همگن باشد بسیار کم است. من فکر نمی‌کنم بتوان در سیاره‌ای دیگر تنها یک نوع میکروب یافت. حیات بیگانه یک اکوسیستم کامل خواهد بود.

اگرچه تصور وجود ویروس‌های فرازمینی می‌تواند نگران کننده باشد اما "دیویس" می‌گوید نیازی به نگرانی و وحشت نیست.

ویروس‌های خطرناک ویروس‌هایی هستند که با میزبان خود بسیار سازگار شده‌اند. اگر ویروس فرازمینی وجود داشته باشد به احتمال زیاد از فاصله دور برای ما خطرناک نخواهد بود.

"دیویس" اظهارات خود را پس از انتشار مقاله‌ای در اواخر ماه اوت مبنی بر احتمال کشف حیات فرازمینی طی دو تا سه سال آینده، بیان کرد.

او می‌گوید: اگرچه همه‌گیری کووید۱۹ باعث شده دید ما نسبت به ویروس‌ها منفی شود اما همه‌ی ویروس‌ها بد نیستند. در حقیقت ویروس‌ها مفید نیز هستند.

از ویروس‌های مفید می‌توان به دسته‌ای از ویروس‌های آلوده کننده باکتری‌ها به نام "فاژ" اشاره کرد. این ویروس‌ها به باکتری‌ها حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند و به این ترتیب به کنترل جمعیت باکتری‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر آن ویروس‌ها در فرآیندهای مهم دیگری مانند کمک به گیاهان برای زنده ماندن در خاک‌های بسیار گرم و اثرگذاری بر چرخه‌های بیوژئوشیمی نقش دارند و همانطور که "دیویس" به آن اشاره کرد بخش قابل توجهی از ژنوم انسان‌ها ممکن است از بقایای ویروس‌های باستانی تشکیل شده باشند.

"دیویس" می‌گوید: من فکر می‌کنم بدون حضور ویروس‌ها حیات پایدار در زمین شکل نمی‌گرفت.

338000