آیا ادعای مرگ ناشی از تزریق واکسن حقیقت دارد؟

واکسیناسیون شهروندان در تمامی کشورها در جریان است اما بعضی شایعات باعث ایجاد نگرانی می شود.
تصویر آیا ادعای مرگ ناشی از تزریق واکسن حقیقت دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، این روز ها با افزایش سرعت واکسیناسیون اخباری حاکی از مرگ ناشی از کرونا به گوشمان می خورد که ممکن است بعضی افراد را از زدن واکسن پشیمان کند. اما این اخبار صحت دارند؟ آیا واقعا واکسن کرونا میتواند باعث مرگ شود؟ با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم.

شایعات در مورد واکسن کرونا

بسیاری از افراد عوارض واکسن کرونا را تجربه نمی‌کنند. در مقابل، بعضی افراد ممکن است به‌دلیل عوارض کرونا توانایی انجام کارهای روزانه را نداشته باشند. منتها این عوارض موقت است و بعد از چند روز از بین می‌رود و می‌توانید به روال عادی زندگی برگردید. در همین رابطه دو شایعه مهم را بررسی می‌کنیم:

  • واکسن کرونا اثربخشی کافی ندارد: این ادعا درست نیست. واکسن با اثربخشی بالا می‌تواند از بستری‌شدن افراد جلوگیری کند. حدود ۶۰ درصد از افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند دو دوز از واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و بسیاری از افراد بستری واکسینه نیستند.
  • ده‌ها هزار مرگ گزارش‌نشده از واکسن کرونا در دنیا وجود دارد: منبع این شایعه غلط و مربوط به سیستم گزارش‌دهی عوارض منفی ناشی از واکسن یا به‌اختصار ورس (VAERS) است که هر فردی می‌تواند عوارض منفی ناشی از واکسن را در آن گزارش کند. منتها روش جست‌وجوی اطلاعات در این پایگاه داده اشتباه است. از طرف دیگر اطلاعات موجود در پایگاه داده ورس ناقص، نادرست، اتفاقی و تأییدنشده است. همچنین، سیستم گزارش‌دهی به‌نحوی طراحی‌نشده که ارتباط واکسن و مشکلات مربوط به آن را تعیین کند. نمی‌توان به‌همین سادگی ارتباط بین مرگ‌ومیر و تزریق واکسن را تعریف کرد.

نکات مهمی که باید بدانید

  • واکسن کرونا ایمن و مؤثر است؛
  • گزارش عوارض منفی از جمله مرگ ناشی‌ از واکسن به این معنی نیست که واکسن موجب مشکلات مربوط به سلامتی می‌شود؛
  • به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا یا به‌اختصار سی. دی. سی (CDC) هر فرد بالای ۱۲ سال باید هرچه زودتر برای پیشگیری از کرونا و عوارض مربوط به آن واکسن کرونا را دریافت کند؛
  • هرچند عوارض جدی منفی بعد از تزریق واکسن نادر است، ممکن است اتفاق بیفتد که برای آگاهی‌بخشی به عموم و شفافیت موضوع، سازمان سی. دی. سی. عوارض جانبی مربوط به واکسن را به‌روزرسانی می‌کند.

آیا واکسن کرونا می‌تواند سبب مرگ گردد؟

اجازه دهید با توضیح و مثال به این سؤال پاسخ دهیم. گاهی آمار مرگ‌ومیر را از میان تعداد مشخصی از افراد واکسینه‌شده بیان می‌کنند. در نگاه اول، ممکن است این موضوع نگران‌کننده باشد؛ اما آمار مرگ‌ومیر دقیقا همان چیزی است که باید باشد. نکته مهمی که باید آن را در نظر گرفت این است که بیشتر افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند بالای ۵۰ سال‌اند و افراد واکسینه‌نشده جوان‌تر و سالم‌ترند. همین دلیلِ به‌ظاهر ساده می‌تواند آمار مرگ در افراد واکسینه‌شده را بالاتر نشان دهد.

موضوع این است که هرقدر افراد مسن‌تر باشند احتمال مرگ ناشی از کرونا در آنها بیشتر است. اگر فردی ۳۵ساله و فردی ۷۰ساله را که هر دو به کرونا مبتلا شدند باهم مقایسه کنیم، احتمال مرگ ناشی از کرونا در فرد مسن‌تر چندین برابر است. هرچند واکسن می‌تواند آمار مرگ‌و‌میر را کاهش دهد، به این معنی نیست که احتمال مرگ در افراد مسن را نسبت به افراد جوان کاهش می‌دهد؛ زیرا احتمال ابتلا به عفونت و عوارض ناشی از آن در همه گروه‌های سنی یکسان نیست.

داشتن علائم بعد واکسن تا چند روز عادی است؟

داشتن درد و تب علامت طبیعی و شایعی است اما اگر قرمزی یا حساسیت به لمس در موضع تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شود یا عوارض جانبی به حدی شدید باشد که فرد را نگران کند یا زمانی که عوارض بعد از چند روز از بین نروند، باید به پزشک مراجعه کرد.

عوارض جانبی می‌تواند توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره را تحت تاثیر قرار دهد، اما باید در طی چند روز از بین بروند. مصرف داروهایی مانند مسکن ها یا آسپرین برای جلوگیری از عوارض جانبی قبل از واکسن توصیه نمی شود و به جای مصرف زودهنگام چندین داروی بدون نسخه، بهتر است صبر کنید و ببینید آیا عوارض جانبی ایجاد می شود یا خیر، سپس عوارض احتمالی را به صورت جداگانه درمان کنید.

اگر فرد نیاز به تسکین فوری دردهای عضلانی، درد در محل تزریق، تب داشته باشد، استامینوفن و مسکن می تواند مصرف کند و ایجاد تب بعد از واکسیناسیون کاملاً عادی است و طی ۴۸ ساعت از بین می‌رود.

برخی افراد بعد از تزریق واکسن کووید -۱۹، هیچ دردی را در محل تزریق مشاهده نمی کنند و همچنین به هیچ وجه احساس درد ندارند و این طبیعی است.

آنچه مسلم است واکسن کرونا به طور نسبی برای درصد بالایی از افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند، ایمنی ایجاد می‌کند. کسانی که واکسن می‌زنند هم خود ایمن می‌شوند و هم اطرافیان آنها کمتر در معرض خطر بیماری قرار می‌گیرند و اگر سرعت عمل و دامنه واکسیناسیون در کشور گسترش پیدا کند می‌تواند به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کند.

تا چه مدت پس از دریافت دو دوز واکسن در برابر کرونا ایمن هستیم؟

برای پاسخ به این پرسش، دو واکسن بایون‌تک-فایزر و مدرنا و افراد واکسینه شده با این دو واکسن مورد مطالعه قرار گرفتند. هر دو شرکت می‌گویند که اثربخشی واکسن‌های تولید‌ی‌شان تا ۶ ماه پس از دریافت دومین دوز، هنوز بالای ۹۰ درصد است.

خبری خوش، چرا که برپایه برخی مشاهدات گفته شده بود که شمار آنتی‌بادی‌ها‌ی در خون به طرز نگران‌کننده‌ای به سرعت پایین می‌آید. البته این مشاهدات افراد واکسینه شده نیست بلکه مشاهدات کسانی است که مبتلا شده و بیماری را پشت سر گذاشته‌اند. نکته‌ای که در این ارتباط نباید فراموش کرد این است که سیستم ایمنی بدن در صورت ابتلا به نوع خفیف بیماری کوید ۱۹، تنها کمی و برای مدت محدودی فعال می‌ماند.

ایمنی واکسینه‌شده‌ها یا بهبودیافتگان بیشتر است؟

نتایج تحقیقاتی که در دانمارک انجام شده، نشان می‌دهد که در افراد جوان که در طی موج اول کرونا در بهار ۲۰۲۰ به این بیماری مبتلا شدند، خطر ابتلای دوباره به کوید ۱۹ در جریان موج دوم در پاییز ۲۰۲۰ (۶ ماه بعد) تا ۸۰ درصد کاهش یافت که به نوبه خود ایمنی خوبی در برابر بیماری به شمار می‌رود. در مقابل اما ابتلا به این بیماری در گروه سنی بالای ۶۵ سال خطر ابتلای دوباره به کوید ۱۹ را تنها تا ۵۰ درصد کاهش داد.

از مجموع داده‌های موجود به نظر می‌رسد که در مقایسه با ایمنی ایجادشده در اثر ابتلا به بیماری، واکسن‌هایی که از فناوری "پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی" یا "ام‌آر‌اِن‌اِ" برای تولید واکسن کووید-۱۹ استفاده می‌کنند، ایمنی بهتری در فرد ایجاد می‌کنند.

این مسئله یعنی ایمنی بالاتر در اثر واکسیناسیون در مقایسه با ایمنی ایجادشده پس از یکبار ابتلا را شاید با درنظر گرفتن این واقعیت بتوان بهتر فهمید: همه واکسن‌ها به وضوح پاسخ ایمنی قوی‌تری را در بدن فعال می‌کنند تا پاسخ ایمنی‌ای که بدن فرد مبتلا به کوید ۱۹ با سیر نسبتا خفیف نشان می‌دهد.

در این ارتباط باید گفت، آنتی‌بادی‌ها تنها یکی از عناصر سیستم ایمنی هستند و در کنار آنها سلول‌های بلعنده و سلول‌هایی حافظه وجود دارد که در صورت مواجهه دوباره با ویروس، سیستم دفاعی را به سرعت راه می‌اندازند.

337998