به گزارش سایت خبری پرسون، سید مصطفی آذرکیش، درباره ایجاد و راهاندازی رشته مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستانها اظهار کرد: براساس مصوبه 244 تاریخ 26 فروردین ماه 98 «گروه هماهنگی برنامهریزی تربیت معلم» و جلسه 937 تاریخ 5 آذرماه 99 «شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی» این رشته برای اولین بار در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه شهید رجایی راهاندازی شده است.
آذرکیش افزود: لازمه پیشرفت هر سازمانی داشتن مدیران کاردان و شایسته است، بهبود و توسعه شایستگی مدیران سازمانها و مراکز آموزشی، به بهبود آموزش در سطوح مختلف تحصیلی بستگی دارد لذا نیاز نظام آموزشی کشور، بهویژه هنرستانها به مدیران شایسته بیشتر از سایر سطوح تحصیلی است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بهبود کیفیت مدیریت در هنرستانهای کشور، «رشته مدیریت آموزشگاهی» راهاندازی شده تا از این طریق، مدیرانی با بینش، نگرش و مهارتهای لازم برای مراکز آموزشی کشور بهویژه هنرستانها تربیت شوند.
وی به برخی از اهداف و قابلیتها راهاندازی این رشته اشاره کرد و گفت: پیادهسازی ابعاد سند تحول، سند اشتغال و اسناد بالادستی (برنامه درس ملی) مرتبط با مدیریت هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش، توانایی و قابلیت برنامهریزی، تعیین اهداف، چشمانداز و ماموریتهای سازمان، توانایی ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای صلاحیتهای حرفهای متناسب با نوع فعالیت، توانایی هوشمندسازی و استفاده از فناوریهای نوین در هنرستانها، بهرهگیری از ظرفیتهای دیجیتال در توسعه منابع انسانی، تسلط به بهره برداری از منابع، بهینه سازی مصرف و نظام بودجهریزی در هنرستانها، آشنایی با نظام هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش و برنامهریزی آموزشی، آشنایی کامل با قوانین و مقررات در هنرستانها، شناخت مهارتهای نرمافزار مورد نیاز بازار کار، توانایی و تسلط بر توسعه و نحوه مشارکت در داخل و خارج از هنرستانها، آشنایی با برنامههای کارآفرینی و فرهنگ سازی، شناخت و بهرهبرداری از امکانات هنرستانها و افزایش بهرهوری از آموزشهای کارآفرینی از جمله اهداف راهاندازی این رشته است.
آذرکیش طول آموزشی این رشته را 5.5 سال اعلام کرد و افزود: افراد واجد الشرایط ورود به این رشته، هنرآموزان هنرستانها، مدیران و معاونان فنی هنرستانها هستند دانشآموختگان این رشته با توانایی علمی و مهارتهایی که به دست میآورند، میتوانند به عنوان مدیری حاذق در عرصههای آموزشی و پژوهشی فعالیت کنند.