توسط دکتر علی عمارلو محقق شد؛

ثبت نخستین گیاه دارویی اهلی شده کشور در دانشگاه زنجان

ثبت نخستین گیاه دارویی اهلی شده کشور که نوع جدیدی از اسفناج با نام  اسپینو ( Spino) است توسط دکتر علی عمارلو عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان، محقق شد.
تصویر ثبت نخستین گیاه دارویی اهلی شده کشور در دانشگاه زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، این رقم جدید اسفناج در شصت و نهمین جلسه کمیته تخصصی معرفی ارقام کشور (موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال به عنوان تنها مرجع رسمی معرفی رقم کشور) معرفی،تایید و ثبت شد.

دکتر علی عمارلو عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این واریته جدید با محتوی آهن بالا و عملکرد بیشتر نسبت به اسفناج زراعی، مقاوم به بولتینگ، با ارزش غذایی و دارویی منحصربه فرد اولین گیاه اهلی شده و بهبود یافته در حوزه گیاهان دارویی کشور است.

وی اظهار داشت: امیدواریم با ورود این رقم جدید به سبد غذایی جامعه، ضمن تنوع بخشی به سبزیجات موجود، بخشی از کمبودهای مینرال بیولوژیکی از جمله فقر آهن در جامعه مرتفع شود.

دکتر عمارلو گفت: این گیاه در مطالعات فیتوشیمیایی نیز سرشار از ترکیبات ضد التهابی، ضدویروسی و ضد سرطانی بوده که تحقیقات مربوطه با همکاری گروه های تخصصی در دست هماهنگی و اجرا است.

گفتنی است در فرآیند اهلی کردن گونه‌های گیاهی تلاش بر این است تا ماده موثره گیاهان مورد نظر افزایش پیدا کند.

منبع: ایرنا

337609