فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با پرسون:/ بخش اول

کناره‌گیری بایدن از ریاست جمهوری آمریکا ممکن نیست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بحث‌های مربوط به استعفای بایدن از ریاست جمهوری به فضاسازی‌های ترامپ علیه وی شباهت دارد. 
تصویر کناره‌گیری بایدن از ریاست جمهوری آمریکا ممکن نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها اخبار ضد و نقیضی در خصوص جو بایدن، رئیس جمهور 78 ساله ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود که خبر از کناره‌گیری وی و جایگزین شدن معاون اول، کاملا هریس دارد. برخی بر بیماری بایدن تأکید دارند؛ برای نمونه پزشک سابق کاخ سفید گفته است که بیماری وی جدی است و البته برخی شرایط جسمانی را اقتضای سن بایدن می‌دانند. علاوه بر بیماری، سیاست‌ها و عملکرد جو بایدن به ویژه در افغانستان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

برای بررسی احتمال استغفای رئیس جمهور آمریکا، خبرنگار سیاسی پرسون، گفت‌و‌گویی با فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین‌الملل داشته که به شرح ذیل است.

مجلسی بیان کرد: بایدن ماموریت اصلی خود را که جلوگیری از ادامه ریاست جمهوری ترامپ، مایه ننگ آمریکا به درستی و با موفقیت انجام داده است. بایدن صرفا دو سال از ترامپ بزرگتر است و بیماری و مرگ برای تمام افراد وجود دارد. اما بحث بیماری بایدن تا به امروز به صورت جدی انعکاس نیافته و منبع مطمئنی ندارد.

وی افزود: برکناری یک رئیس جمهور در آمریکا، کار ساده و ممکنی نیست؛ به ویژه در شرایطی که آن شخص مرتکب جرم نشده باشد. بنابراین صحبت‌ها در خصوص ادامه و یا انصراف بایدن از ریاست جمهوری به فضاسازی شباهت دارد و به نظر می‌رسد ترامپ در این رابطه نقش دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در حال حاضر وضعیت افغانستان به ثبات نرسیده و سمت و سوی حضور طالبان مشخص نیست که بر اساس آن سیاست و عملکرد بایدن در این کشور سنجیده شود و ملاک ارزیابی قرار گیرد.

مجلسی گفت: سیاست در آمریکا در اختیار شخص رئیس جمهور نیست، در حال حاضر حزب دموکرات این کشور را اداره و حکومت کرده و رئیس جمهور تصمیمات آنها را اجرا و منعکس می‌کند. ترامپ قصد داشت با دیکتاتوری کارهای مسخره‌ای همانند برخی کشورهای شرقی انجام دهد که با دریافت نتیجه معکوس، به سقوط وی منجر شود.

این دیپلمات سابق در پایان تأکید کرد: بایدن سالمند است و با همین شرایط در آمریکا به ریاست جمهوری انتخاب شد؛ مسئله بیماری و ناتوانی وی تکرار شایعه پراکنی‌های ترامپ است.

337402