آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری در آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی از آغاز خدمات‌رسانی آن به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان را اعلام کرد.
تصویر آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری در آذربایجان‌شرقی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، جعفر احمدی شالی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی روز یکشنبه در یک نشست خبری افزود: صندوق پژوهش و فناوری استان وظیفه تأمین مالی زیست‌بوم فناوری، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری، ایجاد زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه فناوری و نوآوری، تسریع فرآیند تبدیل ایده به ثروت و جلوگیری از بروکراسی و جبران عدم تمایل نهادهای مالی سنتی برای تأمین مالی حوزه‌های فناوری و نوآوری به دلیل ریسک بالا، اصلی‌ترین اهداف تاسیس این صندوق است.

وی اضافه کرد: جذب و هدایت منابع مالی، صدور انواع ضمانت‌نامه، ارائه‌ی تسهیلات، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی، اخذ و اعطای کارگزاری‌ها، عاملیت و مدیریت منابع مالی، اجرای خدمات ارزیابی و نظارت و امکان‌سنجی طرح در کسب‌وکار، ارائه‌ی خدمات توسعه‌ی بازار و تجاری‌سازی و ایجاد توسعه و بهره‌برداری از ابزارهای تأمین مالی از خدمات قابل‌ارائه در این صندوق است.

احمدی شالی اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی در سال جاری بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه سوم توسعه و پس‌ از آن در راستای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور و ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با مشارکت ۴۰ درصدی بخش دولتی و ۶۰ درصدی بخش خصوصی، رسماً فعالیت خود را پس از اخذ مجوز از دبیرخانه کارگروه صندوق و پژوهش و فناوری رسمی از اول شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این صندوق با ارائه‌ی خدمات تأمین مالی برای شرکت‌های نوپا، فناور، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال تسهیل در فعالیت‌های پژوهشی علمی و فناورانه است، گفت: به متقاضیان، تسهیلات متنوعی از جمله نمونه‌سازی، قبل از تولید صنعت، سرمایه در گردش، لیزینگ و استصناع و تأمین محل کار پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این صندوق عاملیت و کارگزاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و سایر نهادها و سازمان‌ها را بر عهده خواهد داشت و دوره‌های آموزشی، توانمندسازی، توسعه بازار و مشاوره برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از جمله ماموریت‌های این صندوق است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی یادآور شد: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز سهامداران بخش دولتی و شرکت‌های پزشکان ولیعصر تبریز، شیمی پژوهش صنعت، فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاک، صنایع صبح پارلار آسیا و موسسه آموزش عالی سراج سهامداران بخش خصوصی این صندوق هستند.

احمدی شالی گفت: سرمایه‌ ثبتی صندوق پژوهش و فناوری ۱۰۰ میلیارد ریال است که برابر مقررات صندوق نوآوری و شکوفایی ۶ تا ۱۲ برابر مقدار تادیه شده آن، خط اعتباری تخصیص خواهد یافت.

در زمان حاضر ۳۷۱ واحد فناور پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر هستند، ضمن اینکه در سه ماه نخست سالجاری نیز ۸۴ متقاضی جدید درخواست استقرار کرده‌اند.

سال گذشته شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان، به میزان ۳۶۲ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گردش مالی داشتند و به میزان ۱۹۰ میلیارد و ۶۵ میلون و ۵۴۰ هزار تومان محصولات فناور خود را به فروش رسانده اند.

سال گذشته حمایت مستقیم چهار میلیارد و ۴۹۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، انجام شده است.

شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برای یکهزار و ۶۵۱ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

منبع: ایرنا

337362