پرسون گزارش می‌دهد:

آیا خزعلی گزینه مناسبی برای معاونت زنان ریاست جمهوری بود؟

انتخاب انسیه خزعلی برای معاونت زنان ریاست جمهوری توسط رئیسی چندان با واکنش‌های مثبتی مواجه نشده است. 
تصویر آیا خزعلی گزینه مناسبی برای معاونت زنان ریاست جمهوری بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس جمهور طی حکمی انسیه خزعلی را به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد. خزعلی متولد ۱۳۴۲و دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات عرب است و همچنین تحصیلات حوزوی نیز دارد. ریاست دانشگاه الزهرا، ریاست پردیس دانشگاه رضوی، عضو هیات علمی دانشگاه، دانشجو و استاد نمونه کشوری از جمله سوابقی است که برای معاون جدید رئیس جمهور ذکر شده است.

خانواده خزعلی

معاون جدید رئیس جمهور فرزند ابوالقاسم خزعلی، از اعضای برجسته و سابق شورای نگهبان و همچنین مجلس خبرگان است. وی دارای 9 خواهر و برادر است که در این میان دو نفر از آنها مشهورتر هستند. مهدی خزعلی زندانی سیاسی و از منتقدان حکومت است؛ کبری خزعلی نیز رئیس شورای عالی فرهنگی و اجتماعی زنان با اظهارات جنجالی است. برای نمونه وی از مدافعان سرسخت حذف غربالگری اجباری در فرآیند بارداری است. علاوه بر این یک برادر دیگر انسیه خزعلی نیز این روزها مورد توجه قرار گرفته است که محمد حسین خزعلی با نام هنری سمیر زند است؛ وی خواننده است و در خارج از کشور حضور دارد.

اظهارات حاشیه ساز خزعلی

انتخاب خزعلی چندان با واکنش مثبتی میان فعالان زنان مواجه نشد که دلایل آن نیز به مواضع قبلی وی مربوط می‌شود. برخی خزعلی را متهم به حمایت از کودک همسری می‌کنند. معاون زنان رئیس جهور سابق بر این از ازدواج زودهنگام خود خبر داده و همچنین گفته که سعی کرده فرزندان‌اش به شیوه خود او زود ازدواج کنند. همین موضوع در شرایطی که دختران با کودک همسری و مادر شدن زودهنگام مواجه‌اند و هیچ تصمیمی نیز برای کاهش آمارها وجود ندارد؛ باعث نگرانی‌هایی شده است.

واکنش‌ها به انتخاب خزعلی

جمیله کدیور، نماینده مجلس ششم با انتقاد از انتخاب رئیس جمهور نوشت: "به عنوان کسی که در دوران ریاست خانم ‎انسیه خزعلی از دانشگاه الزهرا و با امضای ایشان اخراج شدم، بلکه به عنوان یک ‎زن از این انتخاب آقای ‎رئیسی به‌طور جدی متاسفم. هر چند انتخاب معاونت زنان با بقیه انتخاب‌های آقای رئیسی کاملا متناسب است، ولی هر که طرف مشورت وی بوده، بد مشورتی داده."

اولین اقدام خزعلی در جایگاه معاونت

خزعلی روز گذشته در اولین اقدام خود در بیمارستان مهدیه حضور پیدا کرده است. وی در این باره گفته که " من در نخستین روز کاری ترجیح دادم که با توجه به شرایط کشور و وضعیت کرونا از بیمارستانی ملاقات داشته باشم و تشکر و قدردانی خودم را از پرستارانی که حقیقتا با جان و مال و خانواده خود جهاد می‌کنند، داشته باشم."

مشخص نیست با حضور انسیه خزعلی در معاونت زنان ریاست جمهوری چه اتفاقی برای این نهاد رخ دهد؛ باید منتظر تصمیمات و عملکرد وی ماند و دید آیا خزعلی چهره‌ای منفعل از خود به نمایش می‌گذارد و یا با اقدامات خود نظر مثبت جامعه زنان را جلب می‌کند. هر چند بحث حقوق زنان در ایران موضوعی فراتر از اختیار معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری است؛ با این حال این نهاد می‌تواند تلاش‌هایی در جهت حقوق زنان داشته باشد.

337125