پرسون گزارش می‌دهد:

مروری بر حواشی ایجاد شده توسط وزیر جدید امور خارجه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه دوران وزارت خود را با اقدامات حاشیه سازی آغاز کرده است.
تصویر مروری بر حواشی ایجاد شده توسط وزیر جدید امور خارجه

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر جدید امور خارجه در نخستین روزهای حضور در این وزارتخانه در نشست بغداد در عراق شرکتی پرحاشیه داشت که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

عکس یادگاری پرحاشیه در نشست بغداد

طبق عرف دیپلماتیک معمولا رهبران کشورها باید در صف اول و وزرای خارجه در صف بعدی قرار گیرند. اما امیرعبدالهیان در نشست بغداد در صف اول کنار سران کشورها قرار گرفت. برخی می‌گفتند امیرعبداللهیان برای اجتناب از قرار گرفتن در کنار فیصل بن فرحان، نماینده عربستان عمدا جای خود را عوض کرده است.

امیرعبداللهیان در برابر پرسش‌ها و انتقادات راجع به این موضوع گفته است که "من در این نشست در جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود."

عربی صحبت کردن وزیر امور خارجه

امیرعبداللهیان در نشست بغداد که اکثر مهمان‌ها از کشورهای عربی بودند، عربی سخنرانی کرد و همین باعث جنجال جدیدی برای وی شد. برخی به تمجید از تسلط وی بر زبان عربی پرداختند و برخی دیگر نیز نحوه صحبت وی را که اشکالاتی داشته را تمسخر کردند و حتی در شبکه‌های مجازی طنز ساختند. کارشناسان معتقدند بهتر بود وزیر خارجه ایران در این نشست از مترجم استفاده و به زبان فارسی صحبت می‌کرد.

علی مطهری، نماینده سابق مجلس در این رابطه در توئیتی نوشت: "عربی صحبت کردن جناب امیر عبداللهیان در اجلاس بغداد که اکثر مهمانان عرب بودند کار بسیار خوبی بود اما ای کاش متن نطق ایشان قبلا توسط یک استاد زبان عربی اعراب گذاری می‌شد تا دقیق خوانده شود. زمانی که مجلس بودم گفتم به مهمانان عرب باید به زبان عربی خوش آمد گفت نه انگلیسی و اجرا شد."

عدم استفاده از خودرو مخصوص در فرودگاه

هادی محمدی، روزنامه نگار نوشت: "امیرعبدالهیان در بازگشت و در فرودگاه مهرآباد به جای خودرو بنز تشریفات، با اتوبوس و در کنار سایر اعضای هیات اعزامی به پاویون دولت رفت."
عکس منتشر شده از وزیر بار دیگر برای امیرعبداللهیان حاشیه ساز شده است. کاربران شبکه های اجتماعی دو واکنش متفاوت در رابطه با عدم استفاده از خودرو شخصی و حضور وی در میان مردم داشتند. برخی از وی تمجید کردند و برخی نیز رفتار وی را پوپولیستی و نمایشی و یادآور رفتارهای مشابه احمدی نژاد دانستند.

وزیر امور خارجه در واکنش به استفاده از اتوبوس به جای خودروی شخصی گفته است که هیچ تفاوتی با قبل ایجاد نشده است. قبلا معاون وزیر و در طبقه دوم ساختمان وزارت خارجه بوده و اینک به طبقه سوم منتقل شده است.

336482