رئیس کل دادگستری خوزستان:

ضرورت پرهیز از بازداشت‌های موقت غیرضروری

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: برای آزادی مددجویان و کاهش جمعیت زندانیان باید با راهکارهای علمی و مناسب و همچنین پیگیری‌های قانونی، تلاش مضاعفی صورت بپذیرد.
تصویر ضرورت پرهیز از بازداشت‌های موقت غیرضروری

به گزارش سایت خبری پرسون از خوزستان، صادق مرادیرئیس کل دادگستری خوزستان در جلسه کمیته کاهش جمعیت کیفری استان خوزستان که به صورت ویدئوکنفرانس با دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر استان برگزار شد، بر لزوم تلاش در جهت کاهش جمعیت کیفری با استفاده از راهکارهای علمی و مناسب تاکید کرد و گفت: باید از راهکارهای علمی و مناسب، پیگیری‌های قانونی و همچنین از تمامی ظرفیت‌هایی که در جهت کاهش جمعیت زندانیان در استان می‌تواند تاثیرگذار باشد، استفاده و بهره برد.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس یکی از راهکارهای مناسب دستگاه قضایی برای کاهش جمعیت کیفری در دوره تحول محسوب می‌شود و با ابزارهایی مانند پابند الکترونیکی می‌توان کنترل و نظارت را روی زندانی، علی رغم آزاد بودن وی حفظ کرد و باید زندانیانی که وفق مقررات، مشمول پابند الکترونیکی می‌شوند در اسرع وقت با تمهیدات لازم زمینه آزادی آنان فراهم شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: باید زمینه دادرسی الکترونیکی در تمامی شعب دادگاه‌ها و دادسراها فراهم شود و توسعه و گسترش پیدا کند و این یکی از راهکارهای مناسب در تسریع رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی تاکید کرد: هر چه کار زندان آگاهانه، قانون‌محور و هدفمندتر باشد، آثار اجتماعی آن در ارتقای احساس امنیت اجتماعی و قضایی میان شهروندان در برابر جامعه جرم موثرتر است و لازم است که قضات، زندان را آخرین گزینه مجازات‌ها در نظر بگیرند و روند صدور احکام را مدیریت کنند.

مرادی افزود: حوزه‌های قضایی سراسر استان خوزستان هر سه ماه در خصوص اقدامات انجام‌شده در زمینه کاهش جمعیت کیفری، با استفاده از راهکارهای قانونی و ابلاغی از سوی قوه قضاییه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و حوزه‌های قضایی که بیشترین آمار کاهش جمعیت زندانی داشته باشند مورد تشویق قرار می‌گیرند و با حوزه قضایی که عملا هیچ اقدامی یا در این خصوص ضعیف باشند برخورد می‌شود.

وی بازدید مستمر تمامی قضات از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها به صورت دوره‌ای را در کاهش جمعیت کیفری بسیار اثربخش برشمرد و گفت: علاوه بر قاضی ناظر بر زندان‌ها و اجرای احکام، باید همه همکاران قضایی در شعب دادسرا، دادگاه و حتی تجدید نظر، زمان‌بندی شده و به صورت مستمر از زندان‌ها بازدید به عمل آورند. این سرکشی و بازدیدها نتایج بسیار اثرگذاری در کاهش جمعیت کیفری دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان از دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر استان خواست که بر بازداشت‌های موقت نظارت دقیقی داشته باشند و از بازداشت‌های موقت غیر ضروری جلوگیری کنند و در روند رسیدگی به پرونده‌های آنان نیز تسریع شود.

وی تقویت روحیه جهادی بین همکاران قضایی را یکی از ضرورت‌ها دانست و افزود: همکاران قضایی باید تلاش‌ها و اقدامات خود را در راستای اجرای دقیق سیاست‌های قوه قضاییه و در چارچوب سند تحول انجام دهند و این کار با روحیه انقلابی و جهادی، شدنی است.

رئیس دستگاه قضایی خوزستان در این جلسه به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر استان دستور داد که زمینه آزادی ۲۵۴ نفر از زندانیانی که در حال حاضر مشمول مرخصی پایان حبس هستند را در اسرع وقت و در مدت ۲۴ ساعت آینده فراهم کنند.

در این جلسه حسینی پویا دادستان مرکز استان خوزستان نیز گفت: افزایش بازدیدها به صورت مستمر و تاثیرگذار، منجر به کاهش جمعیت کیفری می‌شود.

رئیس دستگاه قضایی خوزستان از دادستان‌های سراسر خوزستان خواست که پرونده‌های مسن در دادسراها را با تشکیل کارگروهی در اسرع وقت استخراج و بررسی کنند و راهکارهای مناسب مختومه کردن آن‌ها را انجام دهند.

دادستان مرکز استان خوزستان افزود: باید شرایط آزادی زندانیان غیر عمد و جرائم مالی را با استفاده از ظرفیت خیرین و نهادهایی که می‌توانند در این زمینه همکاری و مساعدت کنند، فراهم کرد.

منبع: ایسنا

336078