بازدید نماینده وزارت میراث فرهنگی از کاروانسراهای اردکان یزد

نماینده معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از چهار کاروانسرای نامزد ثبت جهانی در شهرستان اردکان یزد شامل کاروانسراهای "سنگی و آجری انجیره، خرانق و رشتی عقدا" بازدید کرد.

تصویر بازدید نماینده وزارت میراث فرهنگی از کاروانسراهای اردکان یزد

به گزارش سایت خبری پرسون، حمید بینایی روز سه‌شنبه ضمن بازدید از این آثار، با یادآوری نگاه ویژه‌ به ساماندهی حریم های درجه یک، سیمای منظری و نکات مرمتی، بر تسریع در مرمت کاروانسراها برای تأیید نماینده سازمان جهانی یونسکو تاکید کرد.

وی در این بازدید از زحمات و همراهی مدیر اداره میراث فرهنگی، بخشداران خرانق، عقدا و شهردار این شهر نسبت به آماده سازی کاروانسراها فوق در این فرصت کم تشکر و قدردانی کرد.

رییس میراث فرهنگی اردکان نیز گفت: اردکان با وسعت تقریبی ۲۴ هزار کیلومتر مربع پتانسیل و ظرفیت های بی نظیری را در خصوص ابنیه های تاریخی و گردشگری در کشور داراست که برخی از آنها قابلیت ثبت جهانی را دارند .

محمود ادیبان با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده کاروانسراهای اردکان در اولویت ثبت جهانی قرار گرفتند، تصریح کرد: این آثار تاریخی شامل کاروانسراهای خرانق، آجری انجیره، سنگی انجیره و رشتی عقدا است.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شده که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.

335997