قطع درختان فتاتو خمام بدون استعلام از میراث فرهنگی گیلان انجام شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: قطع تعدادی از درختان میراث طبیعی جنگل فتاتو شهرستان خمام بدون استعلام از این اداره کل انجام شده است.

تصویر قطع درختان فتاتو خمام بدون استعلام از میراث فرهنگی گیلان انجام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، ولی جهانی صبح پنجشنبه ضمن تایید قطع بخشی از درختان جنگل یاد شده که خبرش طی روزهای اخیر در فضای مجازی همرسانی می شود افزود: ثبت میراث طبیعی در فهرست ملی کشور مانند ثبت ملی آثار تاریخی حائز اهمیت است و هر گونه اقدام در حریم این آثار می بایست با استعلام از اداره کل میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تحقیق در خصوص موضوع یادشده همچنان ادامه دارد، اما شواهد تا این لحظه نشان از قطع درختان با مجوز از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری صورت گرفته است و بخشداری فتاتو در این خصوص پرونده قضایی تشکیل داده اند.

خبر قطع درختان فتاتو با عنوان غارت جنگل هیرکانی و بی تفاوتی مسئولان در فضای مجازی همچنان در حال دست به دست شدن است که در آن اهالی روستای فتاتو از دادستان خمام بعنوان مدعی العموم درخواست یاری و برخورد با افراد متخلف را دارند.

جنگل فتاتو خمام از آخرین نمونه های باقیمانده جنگل های هیرکانی است که در فهرست ملی میراث طبیعی در شهریور ۹۹ به ثبت رسید.

شهر خمام در هفت کیلومتری رشت و بین راه ارتباطی دو شهر توریستی گیلان یعنی رشت و بندر انزلی واقع شده‌ است و مسیر بین‌المللی و ترانزیتی مرکز استان گیلان به سمت بزرگترین بندرِ شمالِ کشور از شهر خمام می‌گذرد و همین امر بزرگراه رشت به خمام را طبق اعلام پلیس راه گیلان به عنوان یکی از پرتردد ترین جاده های استان معرفی کرده است.

جنگل‌های هیرکانی در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸، در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان، باکو، به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار (۱۳)، گشت رودخان (۱۴) و لیسار (۱۵) با مساحت ۵۸ هزار و ۵۳۴ هکتار در استان گیلان قرار دارند.

از میان سایتهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی، سایتهای طبیعی به دلیل آسیب‌پذیری زیاد، از بالاترین سطح حفاظتی برخوردار هستند. هرگونه دخل و تصرف و تخلف از ضوابط حفاظتی در این سایت‌ها که منجر به از بین رفتن یکپارچگی سایتهای ثبت شده و تهدید ارزشهای برجسته جهانی آن شود، خطر خارج کردن این سایت‌ها از فهرست میراث جهانی را به دنبال خواهد داشت.

در اجرای قانون الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان (۱۹۷۲) مصوب۱۳۵۳مجلس شورای اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نقشه و ضوابط حفاظتی مربوط به اثر طبیعی «جنگلهای هیرکانی» را در تاریخ سوم تیر ماه ۱۴۰۰ شماره ۸۳۶۷/۱۴۰۰۲۱۰۰ به استانداری گیلان ابلاغ نموده است. با توجه به این قوانین محدوده عرصه و حریم اثر مذکور تحت نظارت این وزارت بوده و هرگونه دخل و تصرف و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب شده و مرتکبان مشمول مجازات‌های قانونی خواهند بود.

بر اساس این ضوابط حفاظتی، هرگونه دخل و تصرف، ساخت و ساز، تخریب، خاکبرداری، خاکریزی، ورود ماشین آلات سنگین، قطع درختان، بوته کنی، تجاوز به عرصه و حریم و در کل هر گونه تخریب منجر به از بین رفتن یکپارچگی اثر و تهدید ارزشهای برجسته جهانی آن ممنوع است؛ و انجام هر گونه فعالیتی از جمله گردشگری در این عرصه‌ها تنها با اجازه و نظارت دفتر پایگاه هیرکانی ممکن خواهد بود.

گفتنی است، پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی تاکنون در گیلان شناسایی شده، که از این تعداد یک هزار و ۲۱۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

334803