به گزارش سایت خبری پرسون، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، شب گذشته در برنامه تیتر امشب به تشریح برنامههای وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، پرداخت.
نگهداری جادههای موجود تاکنون نامناسب بوده است
قاسمی اظهار داشت: در بخش حملونقل نتوانستیم اقدامات مؤثری انجام دهیم و هماکنون در حوزه نگهداری جادههای کشور مشکل داریم زیرا درحالحاضر ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که اساساً نگهداری آنها تاکنون خوب نبوده است.
وی با بیان اینکه باید در حوزه بزرگراهی و آزادراهی و در زمینه ترانزیت اقدامات لازم را انجام دهیم گفت: ما با کشورهای مختلف همسایه هستیم بنابراین باید در این حوزه بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
قاسمی گفت: امروز کمتر از ۱۰ درصد از حملونقل بار کشور ریلی است و ما باید یک در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهیم تا یک سفر ایمن و ارزان بتوانیم فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: طبق برنامه باید در بخش حملونقل ریلی بتوانیم به رشد ۳۰ درصدی برسیم که متأسفانه در این حوزه عقب ماندهایم.
پایین بودن سرعت قطارها به دلیل فرسودگی خطوط
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۲هزار کیلومتر راهآهن در کشور داریم که بخشی از آنها قدیمی شده و همین امر موجب پایین آمدن سرعت قطارها شدهاست.
وی گفت: از همه سرمایهگذاران ایرانی در کشورهای مختلف دعوت میکنیم و برای آنها فرش قرمز پهن میکنیم تا در این حوزه سرمایهگذاری کنند، ما جذابیتهای بسیار زیادی برای تامین منابع سرمایهگذاران فراهم کردهایم.
وی ادامه داد: حدود ۳۵۶ هزار کامیون در جادههای کشور تردد میکنند که متوسط سن آنها بسیار بالا است و برای نوسازی در این حوزه دولت اقدامات مؤثری را در دستور کار خود قرار دادهاست.
جوان سازی ناوگان هوایی در آینده نزدیک
قاسمی بیان کرد: در بخش حملونقل هوایی هم ما شوراهای عالی مختلفی را طراحی و راهاندازی کردهایم و بهزودی اقدامات لازم برای جوانسازی هواپیماها در ایرلاینها انجام خواهیم داد.
وی در مورد قیمت بلیت هواپیما هم گفت: اینموضوع در شورای حملونقل بررسی خواهد شد و ما قیمتهای منطقهای را مطرح خواهیم کرد که مردم و ایرلاینها با مشکل مواجه نشوند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز همین مقدار ریلی که در کشور وجود دارد نمیتواند سهم بار و چشمههای بار را تامین کند زیرا سهم حمل بار با پایانه ها همگون نیست بنابراین باید بتوانیم با اتصال بنادر این مشکل را حل کنیم.
وی اظهار کرد: ۹۰ درصد از ظرفیت جابهجایی بار در کشور از طریق حملونقل دریایی انجام میشود بنابراین باید در این زمینه ظرفیتهای دریایی خود را افزایش دهیم.
قاسمی گفت: ما برای توسعه سواحل مکران کشور اقدامات مؤثری را انجام خواهیم داد و به بهطورقطع بدون اتکا به بخش خصوصی نمیشود این اقدامات را انجام دهیم.
تهاتر نفت با ساخت پروژههای عمرانی
او با تاکید بر روش تهاتر برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع ساخت پروژه های ریلی، جادهای و دریایی هستیم.
قاسمی با اشاره بر ضرورت نوسازی ناوگان مدل های مختلف حمل و نقل ریلی گفت: سن ناوگان هوایی کشورمان هم بالا است و ما نیاز برای انجام پروازهای ایمن داریم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تجربه طولانی در حوزه ساخت بنادر دارم، اظهار کرد: اغلب بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی، بندر امام (ره) و بندر چابهار در دوره حضور بنده در قرارگاه خاتم الانبیاء ساخته شد و امروز بحث آبادانی سواحل مکران مطرح است که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی مستقر است.
قاسمی ادامه داد: میدانیم که ٩٠ درصد حمل و نقل جهانی کشور از طریق دریا انجام میشود که هم مسیر ارزان و هم پرحجم است و نباید این فرصت را از دست بدهیم، بنادر کشور نیاز به توسعه دارند و باید شبکه ریلی به چشمههای بار و بنادر متصل شوند.
زیرساخت فنی احداث 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم وجود دارد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروزه هزینه مسکن در سبد خانوار در متوسط کشور بالای ۳۷ درصد و در شهرهای بزرگی همچون تهران بیش از ۵۰ درصد است، گفت: مسکن یکی از دغدغههای مهم حاکمیت، رییسجمهور و مشکل مردم است. بنابراین رییسجمهور هم در دوره انتخابات و پس از آن موضوع مسکن را پیگیری میکند.
عضو کابینه دولت سیزدهم برنامهریزی و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی را برای مسکن شامل سه قشر با درآمد بالا، میاندرآمدی و اقشار ضعیف عنوان کرد و افزود: مسکن هدایتی متعلق به طبقات بالای جامعه است که نیازی به کمکهای دولتی ندارند و هدایت میشوند تا خود با سرمایههای خود بسازند که برای این طبقه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث میشود. اقشار متوسط جامعه نیاز به حمایت دارند و وزارت راه و شهرسازی برای آنها بستههای حمایتی پیشبینی کرده است. بخش قابل توچهی از اقشار جامعه نیز که جزو اقشار کمدرآمد هستند نیاز به حمایت و کمکهای دولتی دارند تا مشکل تامین مسکن آنها حل شود. برای اقشار ضعیف جامعه نیز سازوکارها تعیین شده است.
قاسمی ادامه داد: امروزه سهم مستاجران در کشور بالاست، در تهران حدود ۴۰ درصد مردم مستاجر هستند. بنابراین تامین مسکن برای خانوارها یکی از موضوعات مهم دولت است.
وی با اشاره به اینکه پنج مولفه در موضوع مسکن که شامل زمین، خدمات، تامین منابع مالی، مواد و مصالح ساختمانی، و توان فنی و مهندسی حائز اهمیت و مورد تاکید است، توضیح داد: بیش از ۵۰ درصد هزینه ساخت ساختمان را زمین تشکیل میدهد. برای اقشار متوسط و کم درآمد دولت خدماتی را که شامل انشعابات و سایر موارد است تامین میکند. در خصوص موضوع سوم و منابع مالی نیز دولت برای احداث یک میلیون مسکن برای اقشار متوسط و میان درآمدی تامین منابع مالی و تسهیلات بانکی و سایر موارد را سیاستگذاری می کند.
به گفته قاسمی، مواد و مصالح ساختمانی به عنوان مولفه چهارم ساخت مسکن در کشور فراهم است. در ساخت مسکن مهر، زیرساختها برای مسکن مهر بیش از یک میلیون سالانه فراهم بود. ایران در مصالح مادر همچون سیمان و فولاد به عنوان چهارمین تولید کننده سیمان دنیا مشکلی ندارد. بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت سالانه تولید سیمان در کشور است و برای احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال به ۳۲ میلیون تن سیمان نیاز داریم که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنین در خصوص تامین و تولید فولاد نیز حدود ۱۲ میلیون تن در سال به فولاد نیاز داریم که ظرفیت تولید فولاد بیش از دو برابر است. در سایر مصالح ساختمانی نیز مشکلی خاص وجود ندارد.
عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: علاوه بر تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و تامین مواد و مصالح ساختمانی امکان صادرات مصالح ساختمانی نیز فراهم است
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توان فنی و مهندسی کشور توضیح داد: امروز در کشور شرکت های توانمند انبوهساز و مهندسان فراوانی وجود دارند که میتوانند با سیاستگذاری و برنامهریزی دولت احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال را محقق کنند.
قاسمی تاکید کرد: توانمندی و ظرفیتهای لازم برای تولید ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال وجود دارد و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.
بانک اطلاعاتی زمین به زودی راهاندازی میشود
وی در بخش دیگری از سخنان خود از راهاندازی موجودی بانک زمین خبر داد و اعلام کرد: بانک زمین بر اساس قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس تصویب شده و در حال راهاندازی است. بر اساس قانون جهش تولید مسکن تمامی اراضی متعلق به دولت در تمامی بخش ها از جمله منابع طبیعی، سایر وزارتخانهها و سازمانها همگی موظف هستند زمینهای درون شهرها، زمین های جوار شهرها و اراضی موجود در شهرکها را برای تولید مسکن سند آنها به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.
قاسمی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن تاکید شده است، چنانچه در دو ماه وزارتخانهها و سازمانها این کار را انجام ندهند ثبت اسناد مستقیما سند را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر کند.
وی گفت: بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در شهرها، جوار شهرها و شهرهای جدید متعلق به دولت است که برای یک میلیون واحد مسکونی شناسایی شده است. زمینهای درون شهرها نیاز به خدمات و هزینه های سنگین ندارد. بخشی از اراضی پیرامون شهرها،شهرهای جدید و شهرکها هستند که به زودی اراضی تملک خواهند شد.
قاسمی با اشاره به اینکه اراضی درون شهرها که نیازمند تغییر کاربری هستند، در شورایعالی شهرسازی و معماری به اراضی مسکونی تبدیل خواهند شد، گفت: در خصوص اراضی کنار شهرها که متعلق به دولت است به شهرها الحاق میکنیم. در خصوص اراضی روستایی و احداث مسکن روستایی نیز مشکل زمین وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی در شهرهای میانی و کوچک توسعه عمودی نیست، اعلام کرد: اراضی کشاورزی جزو سرمایههای ما هستند و تغییر کاربری در آنها انجام نخواهد شد.
مصوبه راهاندازی صندوق توسعه مسکن اخذ شده است
وی گفت: ۵۰ درصد سهم ساختمان زمین است که در اختیار ماست و آنها را طبق ضوابط برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار میدهیم و سود آنها برای اقشار متوسط و کم درآمد بسیار کم است. در خصوص خدمات نیز تصمیم گرفته شد که در بخشی از افرادی که امکان صاحب خانه دار شدن را ندارند برخی از خدمات دولتی را رایگان و بخشی از هزینه ساختمان را همچون هزینه خدمات نظام مهندسی و انشعابات و سایر موارد با تخفیفهای قابلتوجه در اختیار این قشر قرار بدهیم. برای زیرساختها نیز برنامهریزی شده است تا همزمان با ساخت، زیرساختها نیز از محل زمین ها با تهاتر تامین مصوبه راهاندازی صندوق توسعه مسکن اخذ شد
قاسمی ادامه داد: مصوبه راهاندازی صندوق توسعه مسکن اخذ شده است. در این صندوق، اقساط مسکن مهر، خط اعتباری مسکن مهر، بخشی از بودجههای اعتباری مسکن، تجمیع میشود و از این محل بخشی از منابع تامین میشود.
۲۰ درصد تسهیلات بانک ها به بخش مسکن تخصیص مییابد
عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین اعلام کرد: در سالهای گذشته بسیار اندک از سهم تسهیلات بانکها به مسکن تعلق میگرفت فقط یک دوره در سال ۸۹، حدود ۱۷ درصد از تسهیلات بانک ها به مسکن تعلق گرفت. در سال ۹۹ برای تمامی ساختوسازها تنها ۵ درصد تسهیلات بانکها به مسکن تخصیص یافت. این در حالی است که مصوبه گرفتیم و قانون است که ۲۰درصد تسهیلات کشور به مسکن اختصاص یافته است.
قاسمی ادامه داد: ۲۰ درصد تسهیلات بانکهای کشور باید به بخش مسکن تعلق بگیرد. سود تسهیلات نیز با توجه به تورم مناسب است. در عین حال برای افرادی که بازگشت سود برای آنها با مشکل مواجه است تلاش میکنیم تا زمان آن را طولانیتر کرده و کمکهایی را از محل درآمدهای صندوق مسکن تامین کنیم. همچنین پلکانی کردن نرخ سود تسهیلات در دستور کار قرار دارد.
قاسمی ادامه داد: مردم جدی پای کار بیایند، دولت با روشهای متعدد از جمله اقساطی، ساخت گروهی مسکن با ارایه تسهیلات و زمین، به احداث مسکن مبادرت میکند.
توافق وزارت راه و وزارت صمت برای ارایه مصالح ساختمانی بدون واسطه به سازندگان
وی گفت: با توافقی که با وزارت صمت داشتیم مقرر شده است تا مواد و مصالح ساختمانی به منظور کاهش قیمت تمام شده بدون واسطه به مردم واگذار شود.
قاسمی تصریح کرد: سازوکارهای مناسب برای رفع موانع سازندگان در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع اجارهبها نیز اعلام کرد: هدف ساخت مسکن تامین مسکن برای مستاجران است. در برنامه است که واحدهای مسکونی در شهرها احداث شوند. هدف ما شهرسازی و توجه به ملزومات آن است. برای حل موضوع اجاره بها در کوتاهمدت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران ارایه میشود.
قاسمی ادامه داد: در کشورهای مختلف نیز تجربه اجاره داری حرفهای وجود دارد. چندین سازوکار برای ساماندهی بازار اجاره در دستورکار است که بخشی از آن سامانه املاک و اسکان و بارگذاری اطلاعات در ان است که این موارد میتواند در کوتاهمدت موثر باشد.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا سهم آورده اقشار کم درآمد در طرح اقدام ملی مسکن و سایر طرحهایی که در حال اجراست، کاهش یابد.
قاسمی در خصوص افزایش مصالح ساختمانی از بررسی و ساماندهی این بخش در همکاری با وزارت صمت خبر داد.
منبع: فارس