رئیس سازمان فرهنگی شهرداری استان زنجان:

پنج شهروند نمونه اوایل مهر اعلام می‌شوند

شهروند و شهر مکمل یکدیگر است؛ این دو مقوله با هم ارتباط ذاتی دارند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد.
تصویر پنج شهروند نمونه اوایل مهر اعلام می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، فرد به عنوان یک عنصر سازنده برای جامعه و محیط باید تلاش و همکاری لازم را در راستای رشد محیط زندگی و اجتماعی خود داشته باشد و اگر تک تک این عناصر وظایف خود را حول محور ساختن یک شهر خوب به درستی انجام دهند بدون شک شهری سالم و زیبا در خور شان مردم شریف خود خواهیم داشت.

همانطور که گفته شد شهروند، پایه‌گذار شهر خوب است و سبب آبادی شهر می‌شود. برای یک شهروند خوب بودن پیش از هرچیز باید انسان خوبی بود؛ کسی که پایبند اصول اخلاقی است و در هر شرایطی ارزش‌های انسانی را زیر پا نمی‌گذارد.

در دنیای مدرن امروز، فرهیختگان و سیاستگذارهای جوامع گوناگون در پی اتخاذ برنامه‌هایی هستند که بتواند شهروندانی آگاه، دارای حس مسئولیت و همکاری تربیت کند. آنها با تدوین برنامه‌های آموزشی که معمولا از مدارس و در سنین کودکی شروع می‌شود، در تلاشند جامعه‌ای داشته باشند که مردمانش برپایه اصل همکاری و همیاری زندگی کنند و در نهایت جامعه‌شان را ارتقا دهند. شهروند خوب کسی است که در حل مشکلات و مسائل جامعه‌ی خود مشارکتی فعال داشته باشد و بکوشد تا زندگی شهروندی باکیفیت‌تری را برای هم‌میهنانش به ارمغان بیاورد. از یک شهروند خوب انتظار می‌رود که در حد توان خود شهر و کشورش را به‌سوی رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سوق بدهد. واقعیت این است که همه‌ی ما با اندکی تدبیر و تلاش می‌توانیم به شهروندان به‌مراتب بهتری تبدیل شویم.

شهرداری زنجان در پی اقدامی ویژه فراخوانی در خصوص انتخاب شهروندان نمونه داد تا بتوان همزمان با اجرای این حرکت در بخش‌های دیگری از کشور قدمی نوین در خصوص ارتقا فرهنگ شهروندی برداشت. ما برای جویا شدن از چند و چون آن به سراغ رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان رفته و با ایشان پیرامون چگونگی انتخاب شهروندان نمونه به گپ و گفت نشسته‌ایم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در گفت‌وگو با رسانه پرسون گفت: پنج شهروند نمونه زنجانی تا اوایل مهر ماه سال جاری اعلام خواهد شد.

غلامرضا نظری رئیس سازمان فرهنگی شهرداری استان زنجان اظهار کرد: سال گذشته فراخوانی در خصوص انتخاب شهروندان نمونه زنجانی مطرح شد.

وی با بیان اینکه شهروندان نمونه به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شوند تاکید کرد: این افراد نه تنها خود هنجارها و ارزش‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند بلکه می‌توانند مروج و الگوی سازنده‌ای برای ارتقای کیفیت زندگی شهری محسوب شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در خصوص اهداف فراخوان داده شده برای انتخاب شهروند نمونه تصریح کرد: شناسایی و انتخاب شهروندان نمونه، همچنین توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت‌پذیری و هم افزایی در میان شهروندان و رشد و ارتقاء شاخص‌های فرهنگ شهروندی از مهمترین اهداف اجرای این مهم بوده است.

نظری با اشاره به اینکه پس از تشکیل دبیرخانه فراخوان در جاهای مختلف شهر اطلاع‌رسانی شده است ادامه داد: افراد می‌توانستند به صورت خود معرف یا معرفی دیگران شهروندان نمونه را به این دبیرخانه معرفی کنند.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نفر کاندیدای شهروند نمونه به این دبیرخانه معرفی شده است عنوان کرد: همچنین ۱۱ داور در خصوص انتخاب شهروند نمونه فعالیت می‌کنند که این داورها از میان 3 تن از شورای شهر، نمایندگان دادگستری، سپاه، دانشگاه علوم پزشکی سمن‌های بخش خصوصی و نهادهای مردم‌نهاد هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با بیان اینکه امسال ۵ شهروند نمونه انتخاب خواهد شد تاکید کرد: حدود ۲۶ نفر کاندیدای شهروند نمونه شده‌اند.

نظری با اشاره به اینکه مردم می‌توانند از طریق شماره پیام رسان اعلام شده کد نفر مورد نظر خود را ارسال کنند خاطرنشان کرد: فرصت ارسال نظرات تا ۳۱ شهریور ماه است.

335424