پایگاه امداد ایمر گنبدکاووس خودروی نجات ندارد

کمبود تجهیزات امدادی و محروم بودن تنها پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر گنبدکاووس واقع در روستای ایمر در حاشیه جاده پُرتردد این شهرستان به آق قلا از خودروی نجات سبب شده تا نیروهای امدادی این نهاد، خدمت رسانی به‌مصدومان سوانح رانندگی در این محور پُرحادثه را با تاخیر انجام دهند.
تصویر پایگاه امداد ایمر گنبدکاووس خودروی نجات ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، گنبدکاووس با پنج هزارو ۷۲ کیلومتر مربع وسعت و برخورداری از ۸۴۵ کیلومتر راه‌ اصلی، فرعی و روستایی، بزرگترین و در عین حال محوری ترین شهرستان شرق گلستان است که به واسطه ضعیف بودن برخی زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی از مناطق پرحادثه در تصادفات جاده‌ای این استان شمالی به شمار می‌رود.

گستره سرزمینی و حادثه خیز بودن گنبدکاووس و نیز بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای این شهرستان مرزی سبب شد تا جمعیت هلال احمر به منظور امداد رسانی به حادثه دیدگان سوانح رانندگی و دیگر بلایای طبیعی از سال‌های قبل ۲ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای یکی در مسیر گنبد به داشلی برون (سه راهی اینچه برون) و دیگری در جاده گنبد به آق‌قلا (روستای ایمر) راه‌اندازی نماید.

به اعتقاد اهالی مناطق روستایی و کارشناسان گنبدکاووس، کمبود یا نبود تجهیزات امدادی پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای، کاهش سطح خدمات رسانی و یا طولانی شدن زمان آن را به همراه دارد ضمن اینکه نباید از افزایش فشار روحی و جسمی حادثه دیدگان نیز غافل شد.

مردم بومی و کارشناسان همچنین معتقدند که نیروهای امدادی هلال احمر پایگاه ایمر با آمبولانس و در کوتاهترین زمان به محل حادثه مراجعه می‌کنند و تمام توان خود را برای ارائه کمک‌های اولیه انجام می‌دهند اما نبود "خودرو نجات و تجهیزات آن" برای نجات مصدومانی که داخل خودروها گرفتار شدند، از نواقص این پایگاه است.

ایل امان شیرمحمدلی یکی از اهالی ساکن در دهستان باغلی مرامه گنبدکاووس در این خصوص به ایرنا گفت: با توجه به اینکه رسالت جمعیت هلال احمر نجات جان انسان‌ها در حوادث و بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل، جنگ، سوانح ریلی، هوایی، دریایی و تصادفات جاده‌ای است، این سازمان باید اولویت خود را تکمیل تجهیزات امدادی برای افزایش سرعت خدمات رسانی به آسیب دیدگان قرار دهد.

در همین پیوند رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت پایگاه امداد و نجات بین شهری این نهاد در روستای ایمر واقع در مسیر جاده گنبد - آق‌قلا از سال ۹۵ با استقرار یک‌ دستگاه کانکس و یک سال بعد آن نیز عملیات احداث ساختمان آن آغاز شد و هم اینک آماده افتتاح است.

اصغر نودهی افزود: بیش از ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتیارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای گنبدکاووس برای ساخت ساختمان پایگاه ایمر با زیربنای ۲۴۰ متر مربع شامل بخش‌های مهمانسرا، انبار، اتاق فوریت‌های پزشکی و پارکینگ هزینه شد و یک نیکوکار از اهالی روستا نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در این رابطه اهدا کرد.

وی با بیان اینکه پایگاه امداد و نجات ایمر مجهز به یک دستگاه آمبولانس و وسائل کمک‌های اولیه است، ادامه داد: با توجه به تردد زیاد و حادثه خیز بودن مسیر جاده گنبد - آق‌ قلا نیاز است تا یک خودرو نجات در این پایگاه مستقر شود.

نودهی با بیان اینکه اختصاص خودروی نجات به یک پایگاه امدادی در صورتی امکان پذیر است که دارای ساختمان و پارکینگ باشد، افزود: با احداث ساختمان پایگاه ایمر و مکاتبات متعدد انجام شده و نیز پیگیری مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان، به‌زودی خودرو نجات به این پایگاه داده خواهد شد.

رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس اظهارداشت: هم اینک جمعیت هلال احمر شهرستان ۲ پایگاه امداد و نجات بین شهری در روستای ایمر در مسیر جاده گنبد - آق قلا و سه راهی اینچه برون این شهرستان دارد که به حادثه دیدگان خدمات رسانی می‌کند.

وی، مسیر گنبدکاووس (جاده اسبدوانی) به کلاله را از دیگر جاده‌های پرتردد با سوانح رانندگی بالا در این شهرستان دانست و گفت: به منظور امداد رسانی سریعتر به حادثه دیدگان احتمالی، این محور نیاز جدی به احداث یک پایگاه امداد و نجات دارد که پیگیری برای کسب مجوز از سازمان جمعیت هلال احمر کشور برای راه‌اندازی آن در حال انجام است.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

منبع: ایرنا

335332