پرسون گزارش می‌دهد:

چرا رئیس‌جمهور زنان را برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی نکرد؟

در میان وزرای پیشنهادی رئیس جمهور هیچ زنی وجود ندارد و اکنون گمانه‌زنی‌هایی در خصوص انتخاب استاندار و یا معاونت‌ها از میان زنان وجود دارد. 
تصویر چرا رئیس‌جمهور زنان را برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی نکرد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیسی برای تشکیل کابینه عصر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که هیچ یک از گزینه‌های معرفی شده رئیس جمهور به نمایندگان از زنان نیستند. قبل از اعلام اسامی وزرا، گمانه‌زنی‌هایی از حضور زنان در دولت سیزدهم می‌شد. برای مثال مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت در دوران احمدی‌نژاد از گزینه‌های این وزارتخانه در دولت رئیسی بود.

اصولگرایان سنتی عمدتا تمایلی به حضور زنان در کابینه ندارند و البته اصلاح طالبان و اعتدالی‌ها نیز اجازه انتخاب وزیر زن را نداشتند و اقدام احمدی‌نژاد در این زمینه منحصر به فرد است.

انتقادات به عدم دعوت از زنان در کابینه

رئیسی وزیر زن انتخاب نکرده و مورد انتقاد قرار گرفته است. البته با عدم رأی اعتماد به برخی وزرا رئیس جمهور فرصت مجددی برای تعیین وزیر از زنان را دارد.

سعیدی، نماینده چابهار در خصوص کابینه پیشنهادی رییسی گفته است که "آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه پیشنهادی می باشد، نمی توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست."

الهام آزاد، نماینده مردم اصفهان در خصوص محدودیت‌های رئیس جمهور برای انتخاب وزیر زن می‌گوید: "بعید می‌دانم محدودیتی بوده باشد. طبیعتا، کابینه‌ای که معرفی شده بر اساس پارامترهایی است. ولی ما چند سال است که منتظر این اتفاق هستیم و انتظار می‌رفت یک وزیر زن معرفی شود. ان‌شاء‌الله رویکردها به سمتی برود که ما شاهد اتفاقات خوب برای بانوان کشور باشیم."

همچنین فاطمه رحمانی، نماینده مشهد در مجلس گفته است که "ما زنان شایسته و توانمندی داریم که بتوانند مسئولیت‌هایی میانی و کلان را عهده‌دار بشوند، لذا رئیس‌جمهور می‌توانست از توانمندی زنان استفاده کند ولی اینکه بنابر چه مصلحت یا ملاحظه‌ای این کار را نکردند؛ من فرصتی نکردم که جویا شوم. در رده معاونت حتما زنان توانمند و دارای صلاحیت داریم. بالاخره از توانمندی پنجاه درصد جامعه استفاده شود."

آیا معاونت‌های ریاست جمهوری به زنان سپرده می‌شود؟

در حال حاضر تکلیف برخی معاونت‌های رئیس جمهور که کابینه دولت را تشکیل می‌دهد، مشخص نشده است. معاونت حقوقی، محیط زیست و زنان از جمله بخش‌هایی است که در دولت‌های قبلی زنان متصدی آنها بودند. معاونت زنان رئیس جمهور که لزوما باید به یک زن سپرده شود، اما نام گزینه‌های خاصی مشاهده نمی‌شود. صرفا باید امیدوار بود رئیس جمهور شخصیت فرهیخته و متعادلی را برای این معاونت انتخاب کند؛ زیرا افراد با دیدگاه‌های تنش‌زا باعث ایجاد مشکلات جدید برای جامعه زنان می‌شوند.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از فعالان ستاد رئیسی بود و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص حضور وی در سازمان محیط زیست می‌شود. البته باید منتظر انتخاب‌های نهایی رئیس دولت ماند.

برخی صحبت از حضور زنان در جایگاه استانداری می‌کنند که این پیش‌بینی چندان قابل تحقق به نظر نمی‌رسد. اگر رئیسی از هیچ زنی در کابینه استفاده نکند، وی حداقل مجبور است یک زن را به معاونت زنان منصوب کند.

334586