پرسون گزارش می‌دهد:

ماجرای هک دوربین‌های اوین/ در زندان‌ها چه خبر است؟

هک و انتشار فیلم‌ها و تصاویری که حاکی از برخورد غیرانسانی ماموران با زندانی‌های بی پناه است؛ بازتاب گسترده‌ای داشته و اذهان عمومی را آزرده کرده است.
تصویر ماجرای هک دوربین‌های اوین/ در زندان‌ها چه خبر است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، اخیرا دوربین‌های مداربسته زندان اوین توسط گروه هکری به نام "عدالت علی" هک شده و تصاویر و فیلم‌هایی از این زندان منتشر و بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. چندین فیلم و تصویر انتشار یافته حاکی از رفتار نامناسب و ضرب و شتم زندانی‌ها توسط ماموران و سربازان است. این گروه با انجام این کار مخاطب خود را رئیس جمهور فعلی و رئیس سابق قوه قضاییه دانسته و پیامی برای او نمایش دادند.

در یک فیلم یک زندانی بیمار که به نظر می‌رسد بیهوش است، بر روی پله‌ها کشیده می‌شود و عابران بدون توجه به او در حال رفت و آمد هستند؛ فیلم‌هایی از کتک زدن زندانی‌هایی که دستبند دارد توسط چند زندانبان انتشار یافته، یک فیلم نشان می‌دهد که برای تفتیش بدنی یک زندانی وی را کامل برهنه می‌کنند. تصویری از یک سلول انفرادی و همچنین یک عکس از اتاق بزرگی که گفته می‌شود در زندان اوین صرفا در اختیار حسین فریدون، برادر روحانی، رئیس جمهور سابق، مورد توجه قرار گرفته است.

انتشار این فیلم‌ها باعث آزار افکار عمومی و طرح سوالات متعددی شده که در زندان‌ها چه خبر است؟ چرا با یک زندانی دست بسته و بیمار این‌گونه رفتار می‌شود؟ ماموران و به ویژه سربازان چرا به خود اجازه چنین رفتاری می‌دهند؟ چرا هیچ ابایی از انجام این رفتارها در مقابل دوربین‌ها ندارند؟ آیا این رفتارها عادی و همواره انجام می‌شود که رهگذران به خصوص یک روحانی با دیدن این صحنه هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند؟

اوین به عنوان یک زندان با وضعیت مناسب نسبت به سایر زندان‌ها در اذهان بود و حال این فیلم‌های منتشر شده این سوال را ایجاد می‌کند که اگر وضع اوین این‌گونه است، در دیگر زندان‌ها چه رفتاری با زندانی‌ها می‌شود؟

وضعیت نامناسب منتشر شده از رفتار غیرانسانی با زندانی‌ها سبب واکنش‌های گسترده‌ای میان مردم، فعالان سیاسی، رسانه‌ها و مسئولان شده است.

واکنش مسئولان به انتشار تصاویری از زندان اوین

اولین واکنش میان مسئولان مربوط به محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها بود که وی در توییتر نوشت: "درخصوص تصاویر ‎زندان اوین؛ مسئولیت این رفتار‌های غیرقابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی؛ از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندان‌بانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد، عذرخواهم."

عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها با واکنش های مثبتی مواجه شده اما از بار خشونت‌های منتشر شده کم نمی‌کند.

معاون اول قوه قضاییه نیز روز گذشته گفت که این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست و تا فردا اطلاع رسانی می‌شود.

همچنین اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور دستور رسیدگی فوری ماجرای فیلم‌های زندان اوین را داده است.

نمایندگان مجلس نیز واکنش‌هایی در این باره داشتند؛ رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفته که با توجه به زیر سوال رفتن شأن نظام مقدس جهوری اسلامی رئیس سازمان زندان‌ها باید پاسخگو باشد. همچنین رئیس مجلس نیز از کمیسیون اصل 90 خواسته با هماهنگی دادستانی کل موضوع مربوط به تصاویر زندان اوین را پیگیری کنند و گفته که اطلاع رسانی می‌شود.

واکنش فعالان سیاسی

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی که سابق محکومیت در زندان را نیز دارد؛ عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها را امری بی‌سابقه از سوی مسئولان جمهوری اسلامی دانسته و گفته نباید با آن خصمانه رفتار کرد. همچنین وی نوشته است: "بزرگترین مشکل اما فقدان آموزشِ لازم به مأموران است. آنها عموماً طبق سلیقۀ خود با زندانی برخورد می‌کنند و دانشی از موازین حقوقی و حتی فقهی ندارند. در مورد بازجوها اما داستان متفاوت است. دست آنها در هر نوع برخورد زشت و اهانت‌آمیز و خشونت‌بار با متهمان باز بوده است و تا این مشکل به طور شفاف و ریشه‌ای حل نشود، امیدی به کشف حقیقت و اجرای عدالت در این حوزه نمی‌توان داشت."

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در توییتی نوشت: "آقای قوه قضائیه، در مورد فیلم های بیرون آمده از دوربین های زندان اوین توضیح بدهید. حتما دنبال این هستید که فیلم ها را چه کسی بیرون داده. اوکی دنبالش کنید. به ملت هم بگید. ولی مهمتر اینکه بگویید چرا این اتفاقات افتاده. چرا واقعا؟"

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس نیز طی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار تشکیل یک هیئت دائمی برای نظارت بر رفتار زندان‌ها با حضور سه قوه شده، همچنین پیشنهاد جدایی سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه و الحاق آن به قوه مجریه را داده تا از این طریق امکان نظارت مجلس بر آن فراهم شود.

رئیس سازمان زندان استعفا کند

روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور نیز واکنش‌های مختلفی به این ماجرا داشتند. روزنامه جمهوری اسلامی ضمن انتقاد از اتلاف وقت در خصوص اطلاع رسانی در این رابطه نوشت: " باید افکار عمومی بداند در زندان‌ها چه می‌گذرد و این همه خشونت برای چیست؟ و در اسرع وقت مسئولان اوین و زندانبان‌های خاطی مورد پیگرد قرار گیرند تا نظام بیشتر از این در تیررس اهداف مخالفان قرار نگیرد."

اما خبرگزاری تسنیم واکنش تندتری نشان داده و خواستار استعفای رئیس سازمان زندان‌ها شده است. تسنیم نوشت: "توضیح و عذرخواهی آقای حاج‌محمدی رییس سازمان زندانها قابل توجه و مناسب بود، اما با نظر می‌رسد این عذرخواهی کفایت نمی‌کند و رییس سازمان زندان‌ها دست‌کم به دلیل قصور خود باید استعفا دهد. مواردی مانند رفتارهای غیراسلامی با زندانیان و موضوعی مانند اختصاص یک سوییت با امکانات بسیار و رانت‌جویانه که گفته می‌شود برای آقای حسین فریدون است، دل‌های ایرانیان را آزرده و استعفا یا برکناری رییس سازمان زندانها و همچنین ایجاد اصلاحات جدی نهادی برای عدم تکرار این موارد جزو اقدامات ضروری این روزهاست."

واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره رفتار نامناسب با زندانی‌های بی‌پناه و بی دفاع بسیار گسترده است. مسئله نیز به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود که با افراد خاطی برخورد و ماجرا فیصله یابد. موضوع ریشه‌ای باید حل شود. البته در این میان امیدواریم مسئولان اصل بحث که رفتار نادرست با زندانی‌ها است را فراموش نکنند و صرفا دنبال عوامل انتشار این فیلم‌ها باشند.

334499