کمبود دارو در داروخانه‌های البرز

برخی داروسازان و صاحبان داروخانه های استان البرز از وضعیت نابه سامان تامین اقلام دارویی پرمصرف مانند سرم و داروهای درمان کووید۱۹ را در این استان می‌گویند؛ موضوعی که به گواه بازدیدهای میدانی و اظهارات مردم، باید برای آن چاره‌جویی کرد.
تصویر کمبود دارو در داروخانه‌های البرز

به گزارش سایت خبری پرسون از البرز، بنا به گفته برخی داروسازان و داروخانه داران استان البرز، این روزها به واسطه ۲ موج دلتا و گرما تقاضا برای خرید اقلام دارویی کرونا و سرم بالا رفته و مردم برای تامین این اقلام به داروخانه ها و بیمارستان ها هجوم آورده اند.

تجمع بیماران و خانواده های آنان در برخی مراکز عرضه دارو سبب شده تا بنا به گفته برخی پزشکان انتشار دلتا در این مکان ها بیشتر و در واقع یکی از مکان های جولان کرونا، داروخانه ها باشد.

براین اساس نظر برخی داروخانه داران و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز را در این خصوص پرسیده شد که اظهارات آنان با کمترین دخل و تصرف به شرح زیر است.

رضا مسعودنیا عضو انجمن داروسازان البرز با بیان اینکه میزان تقاضا برای داروهای کرونا در البرز بالا رفته است، گفت: بخشی از اقلام دارویی در استان کمیاب شده و مردم برای تامین این اقلام سرگردان هستند.

وی بیان داشت: کمبود سرم تزریقی یکی از مهمترین معضلات دارویی استان البرز به شمار می رود و در این روزها داروخانه ها از وجود این دارو تهی شده است.

مسعودنیا اظهار داشت: وابستگی به واردات مواد اولیه دارو امروز به معضل بزرگی برای تولید کنندگان تبدیل شده و متعاقب آن مردم نیز نمی توانند در بازار آزاد نیازهای دارویی خود را تامین کنند.

عضو انجمن داروسازان البرز تاکید کرد که نابسامانی وضعیت دارو در البرز شکننده است و انتظار می رود در این شرایط خاص اقلام دارویی در تمام داروخانه ها توزیع شود.

مسعودنیا با بیان اینکه روند تامین دارو در البرز بسیار نامناسب است، خاطرنشان کرد: کمبود منابع مالی سبب شده که امروز کشور در تامین داروهای مورد نیاز با مشکلات جدی مواجه شود.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت سرم در استان البرز ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به ۲ سال پیش افزایش نشان می دهد.

وی بیان داشت: در واقع وضعیت دارو در استان البرز بغرنج بوده و نیازمند تصمیم گیری فوری برای برون رفت از بحران است.

دکتر سیدهادی احمدی عضو سازمان نظام پزشکی و انجمن دارو سازان البرز می گوید: امروز کشور و استان البرز در بحث دارو به ویژه داروهای کرونا و سرم با مشکل اساسی مواجه شده اند؛ متاسفانه مسوولان امر به جای اینکه در این شرایط خاص سرمایه های ارزی کشور را به سمت پیشگیری از کرونا و خرید واکسن سوق دهند به خرید برخی داروها برای درمان بیماران کرونا روی آورده که خاصیت درمانی خود را از دست داده اند .

وی ادامه داد: در این شرایط بحرانی تعطیلی بزرگترین کارخانه سرم سازی کشور در استان آذربایجان شرقی که ۴۰ درصد سرم کشور را تامین می کرد یکی از اقدامات نسنجیده سازمان غذا و دارو به شمار می رود.

احمدی گفت: این کارخانه در حالی به بهانه تعمیر خطوط تولید تعطیل شده که برای کشور کمترین ذخیره سازی و خرید سرم انجام گرفته است.

وی افزود: خرید یک محموله سرم به تعداد حدود ۴۵۰ هزار عدد از کشور ترکیه نمی تواند در اوج همه گیری دلتا و گرما پاسخگوی حتی یک روز نیاز کشور باشد؛ در شرایط کنونی روزانه کشور به حدود ۵۰۰ هزار سرم تزریقی نیاز دارد .

عضو انجمن داروسازان البرز بیان داشت: در موج پنجم کرونا نیاز به سرم تزریق نسبت به پیش از آن هفت تا هشت برابر افزایش یافته است .

وی با بیان اینکه در بحث تامین دارو و سرم، کشور دچار خود تحریمی شده است تاکید کرد : مسوولان وزارت بهداشت و درمان در موج پنجم کرونا دیر هنگام وارد عمل شدند چرا که روزهای سیاه تری در پیش رو داریم .

احمدی گفت: بنا به گفته دکتر علیرضا زالی رییس قرارگاه مقابله با کرونای تهران ، ۷۲۰ میلیون یورو هزینه واردات برخی داروهای کم خاصیت کرونا شده است، در حالی که می بایست این اعتبار صرف پیشگیری و خرید واکسن برای سلامتی مردم می شد.

عضو سازمان نظام پزشکی استان البرز بیان داشت: در این شرایط و برای کنترل موج پنجم کرونا واکسن حرف اول را می زند، زیرا ۹۵ درصد مرگ و میرهای کرونایی کشور و البرز مربوط به کسانی است که واکسن نزده اند.

احمدی گفت: امروز کشور هند با انجام طرح واکسیناسیون روند مرگ و میرها را کاهش داده است اما در کشور ما مسوولان سازمان غذا و دارو به جای خرید واکسن به خرید داروهای کم اثر برای درمان کرونا روی آورده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: امروز در بخش داروهای مختلف از جمله داروهای کرونا با ۲ مشکل اصلی شامل کمبود و عدم توزیع مناسب مواجه هستیم .

وی بیان داشت: در زمان حاضر بسیاری از بیماران کرونایی البرز در داروخانه ها سرگردان هستند.

احمدی که خود یکی از داروخانه داران در استان البرز است ، گفت: روزانه بیش از ۱۰۰ نسخه حاوی سرم به داروخانه ارجاع داده می شود اما بیماران با دست خالی بر می گردند.

وی بابیان اینکه سامانه «تیتک» برای رصد اقلام دارویی در داروخانه های کشور راه اندازی شده است، افزود: متاسفانه بدون توجه به فعالیت این سامانه توزیع داروهای کرونا به برخی داروخانه های خاص واگذار شده که نوعی رانت محسوب می شود.

احمدی خاطرنشان کرد: تجمع مردم دراین گونه داروخانه ها و یا ازدحام بیماران در بیمارستان ها برای تهیه دارو خود معضلی بزرگ برای انتشار گسترده کرونا به شمار می رود.

عضو انجمن دارو سازان البرز ادامه داد: در برنامه کاری سامانه تیتک روند تولید ، توزیع و عرضه دارو به خوبی رصد می شود اما باوجود این سامانه انتخاب برخی داروخانه برای توزیع داروهای کرونا سووال برانگیز است.

وی تاکید کرد: توزیع داروهای کرونا با محوریت سامانه تیتک در تمام داروخانه ها از سردرگمی مردم و تجمع آنان در این مراکز و رانت خواری جلوگیری می کند، چرا که با وجود انتخاب برخی داروخانه به عنوان موضع دارو باز شاهد خرید و فروش این اقلام در بازار آزاد هستیم.

احمدی یادآور شد: روزانه دهها بیمار کرونایی به داروخانه های مختلف کرج برای خرید داروهای کرونا مراجعه می کنند.

وی گفت: انتظار می رود توزیع خدمات به این بیماران در سطح مطب ها ، مراکز درمانی خصوصی و داروخانه به صورت گسترده انجام شود تا شاهد رنج و مشقت بیماران نباشیم .

وی معتقد است که در مدیریت کرونا موفق نبوده ایم و در این بخش در واقع با سوء مدیریت دارو و درمان مواجه هستیم.

همچنین تعدادی از بیماران کرونایی استان البرز در گفت و گو با خبرنگاران از کمبود اقلام دارویی کووید۱۹ در بیشتر داروخانه های استان گلایه داشتند و از مسوولان برای رفع این مشکل تقاضای اقدام فوری داشتند.

یکی از بیماران کووید۱۹ که خود را رضا تقی زاده معرفی کرد گفت : نسخه های تجویزی پزشکان باید در داروخانه های پرازدحام تامین کنیم که این امر سبب مشکلات عدیده برای بیماران و حتی گسترش شیوع کرونا می شود.

به گفته وی کمبود سرم در این وضعیت به یکی از معضلات درمانی در استان البرز تبدیل شده و باید برای تامین آن فقط به بیمارستان ها مراجعه کرد.

دکتر مهرداد بابایی سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز در این خصوص بیان داشت: امروز داروهای مخصوص کرونا در کشور وجود دارد اما برخی داروها وارداتی است .

وی بیان داشت : به زودی محموله های جدید سرم به بازار می آید و تلاش مسوولان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بر مدیریت توزیع اصولی این اقلام است.

بابایی گفت: تلاش شده تا در مراکز درمانی مشکلی به لحاظ تامین دارو نداشته باشیم و اگر کسی نیازمند دریافت دارویی در بیمارستان ها باشد در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی با تائید کمبود برخی اقلام دارویی در داروخانه های استان بیان داشت: البته در داروخانه های سطح شهرهای استان البرز ممکن است در این بخش کمبود هایی وجود داشته باشد که هفته آینده با اطلاعات کسب شده کمبود ها برطرف می شود.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا البرز گفت : بخش عمده داروهای کرونا در البرز تولید می شود که البته توزیع آنها به صورت کشوری است.

بابایی افزود: طبق تصمیم قرارگاه مقابله با کرونا البرز قرار است با شرکت های تولیدی استان رایزنی شود تا استان را در مورد تامین دارو ویژه تر ببینند.

وی با بیان اینکه کووید۱۹ هیچ داروی اختصاصی ندارد،گفت : البته داروهایی برای کنترل بیماری کرونا اعم از تزریقی و خوراکی استفاده می شود که جواب داده است.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا البرز ادامه داد: پزشکان باتوجه به تجاربی که دارند از داروهای ضد ویروسی و کنترل کننده التهاب بدن برای بیماران کرونایی استفاده می کنند که هیچ کدام از این داروها تا کنون به صورت قطعی و ثابت شده برای درمان کرونا نیست .

وی گفت : در بیمارستان ها مشکل سرم نداریم ضمن آنکه ۱۵ درصد سهمیه سرم البرز در اختیار داروخانه های شبانه روزی و یا داروخانه های همجوار بیمارستان ها قرار می گیرد.

بابایی بیان داشت : شهرستان فردیس استان البرز نیز به خاطر نبود بیمارستان از این لحاظ ویژه دیده شده است.

به گفته وی اکنون میزان مراجعه روزانه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان از چهارهزار و ۸۰۰ نفر فراتر رفته است .

در زمان حاضر بیش از یک هزار و ۳۰۰ بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان های البرز بستری هستند و میزان مرگ و میرهای روزانه استان به بالای ۲۰ نفر رسیده است.

نکته پایانی اینکه تامین دارو در این شرایط خاص نیازمند عزم ملی بوده و باید با تسریع در امر واردات مواد اولیه و توسعه ظرفیت صنایع دارویی داخلی این مشکل برطرف شود.

اکنون سه شهرستان تابعه البرز قرمز تیره ، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

منبع: ایرنا

334412