ویروس کرونا چطور به وجود آمد؟

دکتر احمد رضا بهره مند، فوق تخصص ژنتیک میکروب‌های عفونی درباره تاریخچه به وجود آمدن کرونا، راه‌های پیشگیری و درمان و واکسیناسیون صحبت‌هایی انجام داده است که در ادامه بخشی از آنها را با هم می‌خوانیم.
تصویر ویروس کرونا چطور به وجود آمد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر احمد رضا بهره مند سال‌ها در انستیتو پاستور ایران مسئول بخش سل و تحقیقات ریوی بوده است در خصوص ویروس کرونا گفت: ببینیم ویروس کرونا که انقدر هم وحشتناک شده چرا به این وضع افتاد. این ویروس قبلا به شکل سرماخوردگی بود. موجودات مختلف کروناهای مختلف دارند. برای انسان یک نوع، برای حیوانات یک نوع. یک نوع ویروس کرونا هست که در پای خفاش همیشه وجود داشته است. اولین بار گفتند این ویروس کرونا از پای خفاش و سپس مورچه خوار پولک دار و گویا در چین این را مردم خوردند و مبتلا شدند.

در سال ۲۰۰۲ که این اتفاق افتاد از ۲۰۰۰ نفر آلوده حدود ۱۰ درصدی مرحوم شدند. این مسئله آن زمان جمع شد و واکسنی هم برایش ساخته شد. در سال ۲۰۱۱ بود که در عربستان صعودی نوع جدیدی از آن به نام مرس پیدا شد که گویا شترها که می رفتند به سمت آفریقا به وسیله این خفاش یا گزیده یا آلوده شده بودند

این شترها را که خورده بودند ویروس جدیدی به وجود آمد به نام مرس که از ۸۳۰ نفر آلوده شدند و حدود۴۲۰، ۴۳۰ نفر فوت کردند. این هم نوع دومی که پدید آمد. اما همه این‌ها بسیار محدود بود، کوتاه بود و از بین رفت.

مسئله ای که به وجود آمد این بود که در سال ۲۰۱۵ در یک آزمایشگاهی در ووهان چین تعدادی از دانشمندان آمدند ویروسی که اولین بار این بیماری را ایجاد کرده بود و این ویروس دارای یک شاخک هست را دستکاری کردند. این شاخک به یک ناحیه اختصاصی از سلول های ریه ما می چسبد. در آن جا یک آمینواسید لایزینگ که حتمن می آید در آن جا سوار می شود و بعد از سوار شدن با یک آنزیمی سلول را باز می کند.

زمانی که وارد سلول شد سلول بدن ما موتوری دارد که تمام ساخت و ساز را برای تمام ابعاد بدنه این ویروس می تواند تکثیر کند یعنی ویروس به خودی خودش در بیرون اگر بماند بعد از چند ساعت از بین می رود حالا تئوری هست از ۲ ساعت یا بعضی مقالات گفتند از ۸ ساعت یکی هم گفته چند روز اما از بین می رود. زمانی می تواند تکثیر شود و بقا بیاورد که حتمن وارد سلول شود و در آن سلول موتور ساخت و ساز برای ابعاد اجزای مختلف این ویروس وجود داشته باشد.

در سال ۲۰۱۵ در این آزمایشگاه در چین چند دانشمند می آیند یک کار غیر عادی انجام می دهند و آن این بود که این ویروسی که بیماری ریه را ایجاد می کرد-با آن شاخک خودش- شاخک این را برداشتند و شاخک ویروسی که در پای خفاش هست- که بین خفاش ها ویروس حیوانی حرکت می کند و ربطی به انسان ندارد- آن را به این ویروس انسانی زدند. یعنی فرض کنید ما یک انسانی داریم که دستش حالا دیگر دست انسان نیست، دست یک حیوان دیگر است. موجودی ساختند.

آمدند این شاخک ویروسی که در پای خفاش بین خودشان بود و به انسان کاری نداشت را بریدند و شاخک این را برداشتند. یعنی موتور، موتور ویروس انسانی ست، شاخک شاخک ویروس پای خفاش است. بعد آمدند این را در آزمایشگاه به موجودی به نام مورچه خوار پولک دار انتقال دادند. این ویروس وقتی وارد این موجود شد برای بقای خودش جهش ایجاد کرد. در داخل این موجود نوک شاخک ۱۴ نوع جهش ایجاد شد که از این ۱۴ نوع جهش پنج نوعش بسیار کشنده ست.

حالا از این مورچه خوار پولک دار موجودی که بیرون آمده یک موجود وحشتناکی هست که نه تنها شاخکش برای خودش نیست؛ جهشی هم کرده که این جهش باعث می شود که در داخل سلول تا ۲۷۰ برابر می تواند تکثیر شود. آنزیمی هم دارد که وارد سلول می شود.

زمانی که این وارد بدن انسان شد در سال ۲۰۱۵ آمدند اعلام کردند زود باشید که یک بیماری وحشتناکی به دنیا می آید و امتحان کردیم واکسن ها و داروهایی که تا به حال ساختیم روی آن اثر ندارد. لذا یک اپیدمی جدیدی در دنیا می آید که نمی شود جلویش را گرفت. افرادی که در دنیا تحقیق می کردند با این ها تماس گرفتند که بدانند داستان چیست و دیدند اثری از این گروه نیست. چون در مقالات نویسنده ارشد داریم اما هر چه اینترنت را گشتند و تماس گرفتند دیدند این افراد در حال حاضر نیستند. حالا چرا نیستند من تفسیری روی آن ندارم. چون من بحثم علمی است کاری ندارم. حالا شاید استعفاء دادند.

در نهایت این بیماری که راه افتاد ما مواجه شدیم با موجودی که ابتدا آمدند گفتند که این موجود به ریه حمله می کند، چرا؟ چون ۸۵ درصد این سلول ها در ریه هستند، در قلب هست، در کلیه ، روده، بیضه، رحم بانوان، همه جا اما ۸۵ درصد آن در ریه ما هست. ابتدا آمدند گفتند این ویروس در ریه وارد می شود و مشکلی نیست و بعد دیدند نه بعد از این که از ریه وارد شد به قلب هم حمله می کند. بعد گفتند این ویروس به پیرمردها و سنین بالا حمله می کند و به جوانان کاری ندارد بعد دیدند که این طور نیست به جوانان هم کار دارد.

سپس گفتند که این ویروس سرما دوست است و در گرما از بین می رود، دیدند که نه در بندر عباس و جاهایی از این دست هم شیوع پیدا کرد و خیلی هم گرما دوست است. ما در تاریخ ویروس شناسی موجودی نداریم که هم گرما دوست هم سرما دوست باشد. موجودات اصولن با یک خاصیت ژئولوژی خاصی زندگی می کنند. نمی توانند دائمی تغییر پیدا کنند. بعد از مدتی دیدند که این ویروس در رگ هایی که خون رسانی می کند لخته ایجاد می کند. در بیمارستان های قلب دیدند بیمارانی که رگ هایشان لخته و سپس سکته های قلبی ایجاد می شود. گزارش شد که در ۴۳ مورد سکته های مغزی دیده شده است.

بعد از یک مدتی آمدند اعلام کردند کودکان هم می گیرند و سپس گفتند این ویروس اخیرن دیابت ایجاد می کند. آخرین خبر آمدند گفتند که هم به رحم بانوان حمله می کند که این ها را از تولید مثل فلج و هم آقایان استریل می شوند و از فرتیلیتی می افتند. مطالعه کردند دیدند که دریک ناحیه ای از این ویروس تا امروز که به شما نشان می دهم ۳۴۸ مورد جهش ایجاد کرده، یعنی ۳۴۸ مورد خودش را برای چسبیدن به ناحیه ای که می خواهد عوض می کند. در آن ناحیه شاخکش که می چسبد ۲۷ نوع جهش کشنده تا به حال در دنیا پیدا شده است. می بینیم این ویروس هر سه بار که تقسیم می شود یک جهش انجام می دهد.

بهره مند در بخش دیگری از صحبت های خود با مطرح کردن این سوال که حالا چرا این ویروس انقدر وحشیانه خودش را عوض می کند؟ گفت: به خاطر داشتن آن شاخک است که متعلق به خودش نیست و این موتور با آن شاخک هم خوانی ندارد. دو موجود را به هم وصل کرده اند. مسائلی که مطرح کردم اثبات شده است. گفته های من نیست. مستند رویش وجود دارد. من صحبت های خودم را نمی گویم. اگر می خواهید عکس بگیرید و به هر کسی خواستید نشان بدهید.

او که یکی از پایه گذاران واکسن هپاتیت در کرج است اما در خصوص راه حل و واکسن در بخشی از صحبت هایش گفت: در خصوص راه حل گفتند ما بیاییم برای این ویروس واکسن بسازیم. در حال حاضر بیش از ۱۳۰، ۱۴۰ نوع واکسن در دنیا در حال ساخت است. روسیه، چین، کشور خودمان، مدرنا، فایزر، بیون تک آلمان و غیره... همه این ها میلیاردها میلیارد پول برایشان خرج شده است. واکسن سازی هم کار ساده ای نیست و بسیار پیچیده است و رشته های مختلف را می طلبد. آمدند گفتند ما این واکسن را تهیه کنیم. سوالی که در حال حاضر مطرح هست و اخیرن هم دانشگاه کلمبیا اعلام کرده است که اگر این واکسن اثر نکرد چه می کنید؟ چرا این را می گوید چون ما قبلن هم این ویروس سرماخوردگی را می گرفتیم. قبلن هم بود. مدام می گرفتیم، ایمن نمی شدیم، سرما خوردگی دوم را می گرفتیم، دوباره ایمن نمی شدیم.

سرماخوردگی سوم را می گرفتیم. فقط جایی که این ویروس می چسبید فرق کرده است. به دلیل جهشی که کرده است ۷۱ درصد ژنش مطابقت دارد با آن ویروس های سرما خوردگی، ۲۹ درصدش به دلیل این جهش ها عوض شده است. یعنی موجود جدید سرما خوردگی شده است. به جای این که به آن منطقه اصلی اش بچسبد به جای دیگری عوض شده است. حالا ما در آن زمان که آن سرماخوردگی ها را می گرفتیم ایمن نمی شدیم. حالا هم ما بیمارانی داریم هم در ایران هم در دنیا یک بار گرفتند بعد از دو، سه ماه دوباره می گیرند بار دوم شدیدتر است. بیمارانی داریم که سه بار گرفتند. آمدند می گویند درست است که ما این بیماران را داریم که سه بار گرفتند اما این ها ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد این طور نیست. در جواب باید گفت خب آن ۹۰ درصدی که گرفتند دیگر خودشان را حفاظت می کنند.

پس در حال حاضر که من اینجا هستم در دنیا هیچ کسی نمی تواند به شما بگوید که این واکسن شما را ایمن می کند. تنها چیزی که هست این است که شما آنتی بادی تولید می کنید که تاجایی که ما می دانیم این آنتی بادی طولانی مدت نیست. فعلن نظر ما این است که سه ماه است. حالا می گویند دو بار می زنیم. حتا اگر دو بار هم بزنید ایرادی ندارد یک ایمنی کمی را به گروه پزشکی، سربازها، سالمندان، می دهد اما این به هیچ وجه به این معنی نیست که این دوباره کرونا نمی گیرد. حالا در این واکسن شما آمدی از موجودی استفاده کردی که یک یا دو نوع جهش داشته حتا اگر شما به این هم ایمن شوی جهش های دیگر را چه کار می کنی.

آن‌ها را می‌گیری چون این موجود خودش را عوض می‌کند. راهی که پیشنهاد می‌شود این است که کشورها از جمله کشور خودمان باید این موجودات جهش یافته را به صورت بانک اطلاعاتی جمع آوری کنند. تا بدانیم در هر منطقه‌ای چه جهشی داریم این‌ها را نگهداری کنند در بانک میکروبی، بانک ویروسی. هر سال باید از این جهش یافته‌ها که اکثریت کشنده هستند واکسن بسازند. مثل واکسن آنفولانزا. یعنی امسال شما واکسنی داری که ۸۰ درصد به شما ایمنی می‌دهد چنان که در حال حاضر سالی هشت میلیون نفر گیرند آنفولانزا می‌گیرند و ۵۰۰۰۰۰ هزار نفر هم مرگ و میر در دنیا داریم با وجود این که واکسن می‌زنیم. پس برای این هم تنها راه ما در آینده همین خواهد شد.

333357