به قله پیک پنجم رسیدیم

معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران بیان کرد: به نظر می‌رسد به قله پیک پنجم رسیده‌ایم. امیدواریم عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی مراسم دهه اول محرم منجر به رشد مبتلایان طی ۱۰ روز آینده نشود و سرعت واکسیناسیون هم بیشتر شود.
تصویر به قله پیک پنجم رسیدیم

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران از روند بیماری کووید ۱۹ در تهران گفت: همچنان در نقطه اوج بیماری هستیم و کماکان آمار بستری در شهر تهران به صورت روزانه بیش از ۲۰۰۰ نفر است و آماری کل بستری شدگان به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد و پذیرش بیماران سرپایی در روز حدود۲۰ هزار نفر است. این تعداد در برخی روزها کاهش مختصر دارد که در روز بعد جبران می شود. روند بیماری در روند ثابتی قرار گرفته است.

افزایش دو برابری مرگ و میر بیماران کرونایی جوان

وی با اظهار تاسف گفت: به دلیل افزایش تعداد بستری ها با افزایش مرگ و میر هم روبرو هستیم. مشکل اساسی ما تعداد مرگ و میر در سنین پایین تر است چون واکسیناسیون در قشر جوان کمتر انجام شده است. روز جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۰ فوت شده داشتیم. پیش از این مرگ و میر بیشتر به طیف بالای ۶۰ سال تعلق داشت ولی در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون برای افراد مسن، آمار مرگ و میر در این طیف سنی ۵۰ درصد تقلیل پیدا کرده اما مرگ و میر در طیف سنی ۳۰ تا ۵۰ سال به دوبرابر رسیده است.

بیشتر آمار فوت شدگان،مربوط به بستری‌های بیمارستانی است

توکلی با اشاره به اینکه معمولا فوت افراد در بیمارستان ها رخ می دهد اظهار داشت: علت این امر آن است که ظرفیت تخت ما به حالت اشباع درآمده است و ما مجبوریم بیماران بدحال را بستری کنیم و افرادی که به نسبت حال بهتری دارند به صورت سرپایی درمان می‌شوند وداروهای خود را از کلینیک های بستری موقت دریافت می کنند.

دقت تست پی سی آر در سویه دلتا حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد است

وی خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از بیمارانی که در منزل مداوا می‌شوند موجود نیست. اما درصد زیادی از بیماران هم در منزل هستند. آمار ما در بخش سرپایی مربوط به افرادی است که تست پی سی آر آنها مثبت می شود. گرچه دقت این تست در سویه دلتا حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

درخواست برای تخت بستری طی روزهای گذشته، ثابت بوده است

وی در واکنش به اظهارات دکتر علی شاه عباسی رئیس بیمارستان فیاض بخش مبنی بر اینکه به قله پیک رسیده ایم چون طی چند روز پیش روند صعودی در آمار مبتلایان نداشته ایم؛ گفت: نمی توان بر اساس آمار دو سه روزه تحلیلی داشت و تحلیل های ما بیشتر هفتگی یا ۱۰ روزه است .اما به نظر می رسد آرامش نسبی ایجاد شده به دلیل تعطیلی‌های چندروز گذشته و رعایت بیشتر پروتکل ها بوده است. اما نیاز به تخت بیماران در سامانه ۶۰۷۰ ثابت بوده است.

ویروس لامبدا در تهران دیده نشده است

توکلی در پاسخ به اینکه آیا در ایران ویروس لامبدا دیده شده یا خیر؟ گفت: بر خلاف روند اپیدمی‌های دیگر که ویروس با جهش ضعیف شده و از کُشندگی آن کم می شود؛ ویروس کرونا با جهش قوی‌تر شده است. گزارشی در تهران مربوط به لامبدا ارائه نشده است. در کشور هنوز بررسی لازم بر روی گونه لاندا صورت نگرفته اما خطر آلودگی وجود دارد و شیوع آن به ورود و خروج مسافران از کشور باز می گردد. مشکل بزرگ ما طی 18 ماه اخیر کنترل مرزهای زمینی و هوایی کشور است و ما امیدواریم تمهیداتی برای ان در ستاد کرونا اندیشیده شود.

لزوم تزریق دُز یادآور برای کادر درمان

معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران در ادامه این گفتگوی رادیویی از ارسال دستور دُز یادآور به کمیته واکسیناسیون کشوری ارسال شده و طبیعتاً تزریق این دُز به ویژه برای کادر درمانی که در اسفندماه واکسینه شده اند در دستور کار قرار می گیرد. ما این مطالبه را داشته ایم که ان شاء الله با سرعت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: مرگ و میر کادر درمان پس از واکسیناسیون بسیار کاهش یافته است.اما اگر دُز یادآور برای آنها تزریق نشود دچار چالش بزرگی خواهیم شد.

توکلی بیان کرد: واکسیناسیون بر گونه دلتا هم تاثیر دارد. هدفگذاری ما بر روی کاهش مرگ و میر است بر روی ابتلاء مجدد نیست. واکسیناسیون دُز یادآور با واکسن‌های در دسترس انجام خواهد شد. اولین واکسن، بهترین واکسن است.

وی از بهبود شرایط تامین سرم تزریقی برای بیماران خبر داد و اظهار داشت: سازمان غذا و دارو این مشکل را پیگیری کرده و در حال حاضر شرایط بسیار بهتر شده است.

منبع: فارس

333201