مدیرعامل برق منطقه ای استان تشریح کرد؛

موانع سرمایه گذاری در بخش خورشیدی در یزد / شناسایی ۳هزار ماینر غیر مجاز در استان

مدیرعامل برق منطقه ای استان به بیان موانع سرمایه گذاری در بخش خورشیدی در یزد پرداخت.
تصویر موانع سرمایه گذاری در بخش خورشیدی در یزد / شناسایی ۳هزار ماینر غیر مجاز در استان

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، ابوالفضل اسدی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد در گفتگو با خبرنگار پرسون در خصوص تفکیک وظایف شرکت برق منطقه ای یزد و توزیع برق گفت: بصورت کلی مدیریت شبکه های فشارقوی و مشترکین با ولتاژ 63کیلوولت ، 132کیلوولت ، 230 کیلوولت و 400کیلوولت به عهده شرکت برق منطقه ای و مدیریت شبکه های شبکه های فشار متوسط و ضعیف و مشترکین متصل از جمله مشترکین خانگی به عهده شرکت توزیع برق است. شرکت برق منطقه ای انرژی تولیدی نیروگاه را از شرکت های تولید تحویل میگیرد و با انتقال از طریق شبکه های 400 کیلوولت تا 63 کیلوولت به مشترکین خود و شرکت توزیع تحویل می دهد. شرکت توزیع، مصارف مشترکین انشعاب 20 کیلوولت و فشار ضعیف را از طریق شبکه تحت پوشش تأمین می کند.

تشریح علل خاموشی ها در یزد

وی پیرامون علل خاموشی ها در سطح استان اظهار داشت: شبکه سراسری برق کشور به هم پیوسته است و تولید و مصرف در کل شبکه و کشور بصورت یکپارچه و لحظه ای در دیسپاچینگ ملی مدیریت میشود. لذا شبکه برق واقع در استان یزد هم از شرایط کل شبکه سراسری تاثیر میگیرد.

برای نیاز مصرف برق بیش از تولید در سال جاری، عواملی نظیر کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برقابی به دلیل کاهش حجم بارندگی، گرمای زودرس و متوسط دمای بالا و به تبع آن رشد بار مصارف سرمایشی، رشد بار زیاد صنعت و رشد استخراج رمز ارز موثر بوده است.

اسدی در رابطه با وضعیت نیروگاه‌های خورشیدی در استان و تمهیدات در نظر گرفته شده برای مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی ابراز داشت: خرید تضمینی به مدت 20 سال با نرخ بیش از ده برابری نسبت به نرخ فروش برق به مشترکین، افزایش 40% نرخ خرید از نیروگاه‌های تجدیدپذیر مطابق با مصوبه وزیر محترم نیرو از ابتدای سال جاری، تشکیل کمیته استانی متشکل از استانداری، مرکز خدمات سرمایه گذاری و شرکت برق منطقه ای جهت تسریع در شناسایی سرمایه‌گذاران توانمند، معرفی ساختگاه های مستعد برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی و معرفی به سرمایه گذار، نظارت کمیته استانی بر عملکرد شرکت ها در دوره احداث و تصمیم گیری در خصوص آزادسازی ظرفیت های اشغال شده فاقد پیشرفت برای معرفی به سایر سرمایه گذاران در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هماهنگی در جهت کاهش زمان پروسه واگذاری زمین از جمله این اقدامات است البته لازم به ذکر است با پیگیری های انجام شده در شبکه برق استان یزد دو نیروگاه خورشیدی جدید یکی با ظرفیت 10 مگاوات در اواخر بهمن 99 و یکی 10 مگاوات ابتدای تیرماه سال جاری در مدار بهره برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تلفات ناشی از مقاومت ذاتی سیم‌ها و تجهیزات شبکه در مقابل عبور جریان الکتریکی بوده و میزان آن تابعی از وسعت شبکه، فاصله مراکز مصرف برق از نیروگاه‌ها و نوع و میزان برق مصرفی مشترکان و مشخصات شبکه است گفت: البته بخشی از عوامل موثر بر افزایش میزان تلفات شبکه توزیع ، استفاده غیرمجاز از برق بوده که مقابله با این عامل نیازمند عزم عمومی و فرهنگ سازی است هر چند شرکت برق منطقه ای یزد در بین شرکتهای برق منطقه ای بارها رکورددار کمترین تلفات شبکه برق است.

شناسایی ۳هزار ماینر غیر مجاز در یزد

این مقام مسئول در ادامه از فعالیت 7 مرکز استخراج رمز ارز دارای مجوز در استان خبر داد و گفت: با توجه به دستورالعمل‌های موجود و وضعیت حال حاضر پیک شبکه، در حال حاضر برق این مراکز تامین نمی گردد. در ضمن تاکنون 3000 دستگاه ماینر که بصورت غیر مجاز از شبکه توزیع برق استفاده می کردند شناسایی و جمع آوری شده است.

اسدی در خصوص تبلیغ یک شرکت فروشنده ماینر در شهر یزد هم ابراز داشت: احداث و بهره برداری از مراکز استخراج رمز ارز مشروط به رعایت ضوابط و اخذ مجوزهای لازم، بصورت ذاتی بلامانع است و به تبع آن، تبلیغ هم ممنوعیتی ندارد. از جمله ضوابط جاری، قطع تمام ماینرها در شرایط پیک بار کنونی است. عمده مشکلات موجود در این زمینه مرتبط با مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز است که علیرغم محدودیت‌های موجود، از تعرفه های غیر مجاز استفاده نموده و با مصارف غیرمجاز منجر به کمبود تولید می‌شوند.

مدیر عامل برق منطقه ای یزد بزرگترین دغدغه خود را تامین برق مستمر و پایدار برای مشترکین و متقاضیان در استان عنوان و در خصوص عدم سرمایه گذاری نیروگاه‌های خورشیدی در قسمت خرانق و طبس به عنوان مناطق آزاد استان گفت: برای امکان سنجی احداث تمام نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های خورشیدی ، پارامترهای متعددی از جمله شرایط شبکه برق و شرایط آب و هوایی خصوصا گرمای محیط مورد توجه قرار میگیرد. در خصوص مناطق یاد شده مجوزهایی صادر شده و همچنین پیشنهاداتی مطرح و در دست بررسی است.

موانع سرمایه گذاری در بخش خورشیدی در استان

اسدی پیرامون موانع سرمایه گذاری در بخش خورشیدی اذعان داشت: افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش دوره بازگشت سرمایه گذاری و وجود تحریم و موانع موجود در جذب سرمایه‌گذار خارجی از جمله این موارد هستند که البته برای رفع این چالش، پیگیری های زیادی انجام شد تا اینکه نرخ خرید انرژی نیروگاه ها به میزان 40 درصد افزایش یافت و امیدواریم این مهم باعث بهبود و افزایش روند حضور سرمایه گذاری دراین حوزه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص چرایی تاخیر در احداث نیروگاه‌ها با توجه به تعداد قراردادهای احداث در استان اظهار داشت: در حوزه نیروگاه‌ها، افزایش نرخ ارز و وجود تحریم‌ها مشکلاتی را برای بخش خصوصی در احداث نیروگاه و خرید تجهیزات ایجاد نموده است. برای رفع این چالش، پیگیری شد تا ضمن افزایش قابل توجه نرخ خرید انرژی از نیروگاه‌ها، زمان خرید تابستانه از 4 ماه به 5 ماه افزایش یابد. امید است باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران این حوزه شود.

اسدی افزود: البته حمایت های خوبی از راه اندازی نیروگاه خورشیدی خانگی صورت گرفته به شکلی که توسعه و عقد قرارداد خرید تضمینی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی زیر 7 مگاوات توسط مشترکین، مطابق با دستورالعمل‌های موجود توسط شرکت توزیع نیروی برق استان در حال انجام می باشد.

مدیر عامل برق منطقه ای استان در خصوص میزان برق تولیدی به واسطه نیروگاه‌های خورشیدی هم ابراز داشت: با توجه به موقعیت و پتانسیل استان یزد در زمینه تابش انرژی خورشیدی، به ازای هر مگاوات نیروگاه خورشیدی حداقل 18 میلیون کیلووات ساعت انرژی در سال تولید خواهد شد. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری استان یزد در شبکه برق سراسری کشور، مستعد برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی می باشد. در حال حاضر ظرفیت نامی نیروگاه های خورشیدی استان 5/81 مگاوات است که استان یزد را به استان برتر مبدل کرده است.

کلیه مراکز حساس و حیاتی ملزم به داشتن مولد اضطراری هستند

متولی دستگاه تولید برق در استان در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای قطعی برق داروخانه‌ها و آرامستان‌ها که از مراکز حساس استان هستند دارید گفت: مدیریت شبکه توزیع، در مقوله مدیریت بار و کمبود تولید به عهده شرکت توزیع برق استان است. البته کلیه مراکز حساس و حیاتی ملزم به داشتن مولد اضطراری هستند.

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست در کنار مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، بحث تجهیز منازل به لامپ‌های کم مصرف به صورت اقساطی و با شرایط مناسب در دستور کار قرار بگیرد ابراز داشت: فرهنگ‌سازی استفاده از لامپ‌های کم مصرف از سالیان دور در صنعت برق انجام شده و انجام می‌گردد. لکن با توجه به اینکه تخمین زده می‌شود حدود 40 درصد مصارف برق به وسایل سرمایشی تخصیص دارد، اثر بخشی تمرکز و توجه به کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌ها بیشتر است. ضمن اینکه رعایت مبحث19 در ساختمان‌ها، نه تنها در کاهش مصرف برق بلکه در کاهش مصرف آب و گاز نیز موثر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط و مدیریت جاری، عمده سهم در مدیریت بار استان یزد با مشارکت صنایع انجام می‌شود و خاموشی مشترکین خانگی به حداقل رسانده شده تا فشار کمتری را مردم تحمل کنند.

فرهنگ‌سازی؛ اصلی‌ترین موضوع طرح خانه به خانه

اسدی در تشریح طرح خانه به خانه نیز گفت: اصلی‌ترین موضوع طرح خانه به خانه فرهنگ‌سازی عملیاتی اجرای راهکارهای مدیریت مصرف انرژی است. تعیین مکان اجرای طرح با هماهنگی استان و با نگاه تبدیل مشترکین خوش مصرف به کم مصرف و به تبع آن با مصرف رایگان، در مناطق کمتر برخوردار اقدام گردید. لازم به ذکر است توسعه پروژه در دیگر نقاط در دستور کار مشترک با شرکت توزیع برق استان یزد است.

وی با اشاره به اینکه درسال 1399، حدود 11 درصد مصرف کل انرژی استان در بخش خانگی مصرف شده است گفت: در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاهی استان 2799 مگاوات می باشد که 5/81 مگاوات آن، نیروگاه خورشیدی درحال بهره‌برداری می باشد.

این مقام مسئول با اشاره به پایش لحظه ای واحدهای صنعتی بزرگ طرف قرارداد شرکت برق منطقه ای تاکید کرد: خوشبختانه تمام این مشترکین براساس دستورالعمل‌ها و مصوبات ابلاغی در این زمینه همکاری داشته اند.

چرایی عدم اجرای خاموشی ها بر اساس جداول اعلامی

اسدی در پاسخ به این سوال که چرا توزیع خاموشی‌ها به درستی طبق جداول اعلامی صورت نمی گیرد گفت: مدیریت شبکه توزیع در مقوله مدیریت بار و کمبود تولید به عهده شرکت توزیع برق استان است. خاموشی‌ها براساس برنامه اعلامی انجام می‌شود اما گاهی الزام شبکه در شرایط اضطراری یا عملکرد خودکار حفاظت‌های ناشی از کمبود فرکانس شبکه منجر به خاموشی‌های برنامه ریزی نشده می‌شوند. همچنین گاهی زمان هماهنگی با مصارف خاص مثل مراکز واکسیناسیون منجر به جابجایی ساعات برنامه ریزی می شود

مدیر عامل برق منطقه ای استان در پایان در خصوص پیش‌بینی برای خاموشی های سال آینده اذعان داشت: درصورت تحقق افزایش تولید اعم از تولید برقابی و دیگر نیروگاه‌ها ، توام با مدیریت بار مصارف ، شرایط بهبود خواهد یافت در غیر اینصورت راهکارهای پیشگیرانه دیگر در مبحث جبران تراز تولید و مصرف بایستی دنبال شود.

حیران_استان یزد

332809

مطالب مرتبط