یک اقتصاددان در گفت‌وگو با پرسون:

چاپ پول، اقتصاد کشور را به سمت ونزوئلایی شدن سوق خواهد داد

یک اقتصاددان گفت: این که برخی از مسئولان کشور و جناح سیاسی حاکم مدعی هستند نیازی به برجام نداریم بلوفی بیش نیست زیرا عملا راه دیگری برای تامین بودجه کشور نمانده و چاپ پول هم اقتصاد کشور را به سمت ونزوئلایی شدن سوق خواهد داد.

تصویر چاپ پول، اقتصاد کشور را به سمت ونزوئلایی شدن سوق خواهد داد

سایت خبری پرسون ـ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول رئیس کمیته امداد نقل کرده است خط فقر کشور در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است وی اظهار داشته خط فقر در سال ۱۳۹۰ کمتر از یک میلیون تومان یعنی حدود ۹۵۰ هزار تومان بوده اما این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

افزایش خط فقر یعنی فرو رفتن بخش عمده جامعه به محدوده کسانی که قادر به تامین نیازهای اولیه زندگی خود نیستند، معنی دیگر آن عبارت است از افزایش شکاف و گسست طبقاتی در جامعه ایران.

چنین وضعیتی نه با آرمان‌های اولیه انقلاب که هدف آن استقرار جامعه توحیدی بود، همسو است و نه با اقدامات جناح حاکم برای روی کار آوردن دولت رییسی و شعارهای عدالت گرایانه آن. برای فهم بیشتر موضوع باید واقعیت های اقتصادی و وضعیت بودجه کشور را مورد بررسی قرار داد.

فروش سهام با تجربه تلخی که دولت روحانی بر جای گذاشت تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند، نکته جالب این است که دولت در بودجه امسال پیش بینی کرده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از رقم بودجه را از محل فروش سهام تامین کند در حالی که در شرایط کنونی ارزش معاملات بازار سهام ایران به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

سیاوش مرادیان؛ اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: در بودجه سالجاری، مخارج دولت حدود ۱۱۰۰ همت (همت علامت اختصاری هزار میلیارد تومان است) پیش‌بینی شده است از این مقدار ۹۲۰ همت صرف بودجه جاری کشور و ۱۸۰ همت نیز برای مسائل عمرانی منظور شده است.

به گفته این اقتصاددان معنی ساده بودجه کشور این است که شاهکار دولت فقط روبراه کردن بودجه جاری و پرداخت حقوق کارمندانش است و اشتغالزایی که محصول فعالیت‌های عمرانی است جای چندانی در بودجه مملکت ندارد.

مرادیان در ادامه سخنان خود عنوان داشت: بودجه هر کشوری از محل درآمدهای کشور تامین می‌شود اما منابع درآمدی بودجه از کجاست؟ در بودجه امسال حدود ۴۵۰ همت از محل درآمدهای مالیاتی و عملیاتی پیش‌بینی شده است با این وصف دولت۶۵۰ همت کسری درآمد دارد که مجبور است از طریق فروش نفت، فروش سهام، فروش اوراق قرضه و برداشت از صندوق توسعه ملی این مقدار کسری بودجه را تامین کند.

این مدارس دانشگاه با اشاره به اینکه فروش نفت کاملا به برجام وابسته است اگر توافقی در این زمینه صورت نگیرد نمی‌توان روی منابع درآمدی از محل فروش نفت حساب باز کرد، ادامه داد: فروش سهام با تجربه تلخی که دولت روحانی بر جای گذاشت تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند، نکته جالب این است که دولت در بودجه امسال پیش بینی کرده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از رقم بودجه را از محل فروش سهام تامین کند در حالی که در شرایط کنونی ارزش معاملات بازار سهام ایران به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

این اقتصاددان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در بودجه امسال پیش‌بینی شده ۱۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه از محل فروش اوراق قرضه تامین شود یعنی دولت به طور متوسط ماهانه باید بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق قرضه درآمد کسب کند در حالی که آمارهای رسمی حکایت از این دارد که از ابتدای سال جاری تا اول مرداد فقط ۵ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه به فروش رفته است.

مرادیان بیان داشت: ظاهرا دم دست‌ترین راهکاری که دولت در شرایط حاضر برای تامین کسری بودجه در اختیار دارد، برداشت از صندوق توسعه ملی است که عملا در قالب چاپ اسکناس محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چاپ اسکناس ملی خارج از استانداردهای تعریف شده بر ریشه اقتصاد ملی ضربه خواهد زد، گفت: اثرات چاپ اسکناس که موجب افزایش نقدینگی می‌شود در افزایش تورم بر کسی پوشیده نیست و همین موضوع هم بر افزایش خط فقر و عمیق شدن شکاف طبقاتی جامعه تاثیر خواهد گذاشت.

این اقتصاددان تصریح کرد: واقعیت آن است دورنمای شرایط اقتصادی جامعه یک راه بیشتر فراروی کشور قرار نمی‌دهد و آن هم تعیین تکلیف برجام، حصول توافق، رفع تحریم‌ها و تصویب FATF است.

مرادیان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: این که برخی از مسئولان کشور و جناح سیاسی حاکم مدعی هستند نیازی به برجام نداریم بلوفی بیش نیست زیرا عملا راه دیگری برای تامین بودجه کشور نمانده و چاپ پول هم اقتصاد کشور را به سمت ونزوئلایی شدن سوق خواهد داد.

332742