ظرفیت بالای مراوه تپه گلستان در صنعت و کشاورزی

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراوه‌تپه از ظرفیت بالای این شهر در صنعت و کشاورزی خبر داد و گفت لازم است با سیاست‌های تشویقی از این ظرفیت استفاده شود
تصویر ظرفیت بالای مراوه تپه گلستان در صنعت و کشاورزی

به گزارش سایت خبری پرسون، رجب قلیچ حاجیلی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراوه‌تپه دوجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت که وجود بیش از ۸۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین، ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی با کشت عمده گندم‌، نزدیکی به بازار مصرف در استان خراسان شمالی، وجود زمین برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی از جمله مزیت‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: وجود این تعداد دام فرصت مناسبی برای ایجاد کشتارگاه صنعتی، صنایع مرتبط با فرآورده‌های خام دامی و واحدهای تولید لبنیات در مراوه‌تپه است ضمن اینکه طی روزهای آینده ۲ کارخانه فرآوری خوراک دام هر کدام با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال و تولید روزانه ۱۰۰ تن در این شهرستان افتتاح می‌شود.

حاجیلی دوجی با اشاره به فعالیت معدن سیلیس در مراوه‌تپه ادامه داد: وجود منابع طبیعی قابل توجه از جمله جنگل، بیابان و کوه در مراوه‌تپه احتمال وجود دیگر ظرفیت‌های معدنی در این شهرستان مرزی را دوچندان کرده است که می‌طلبد کارشناسان با بررسی میدانی این ظرفیت‌ها را شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی کنند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراوه‌تپه افزود: وجود ۳۰۰ روز آفتابی در این شهرستان نیز فرصت خوبی برای ورود وزارت نیرو و بخش خصوصی جهت تولید برق از این نعمت خدادادی است.

وی گفت: استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در مراوه‌تپه نیازمند آماده سازی زیرساخت‌های مناسب مانند احداث راه‌ دسترسی آسفالت به بازار استان خراسان شمالی، جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی مانند گندم و تسریع در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت است ضمن اینکه این شهرستان مرزی به سبب کم برخودار بودن، مشمول معافیت ۱۵ ساله مالیاتی برای سرمایه‌گذاران می‌باشد.

حاجیلی دوجی اضافه کرد: هم اینک ۲ سرمایه‌گذار مجوز لازم برای راه‌اندازی مرغداری در مراوه‌تپه را اخذ کردند اما به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات ۲۰ میلیارد ریالی هنوز موفق به احداث واحدها نشدند که استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در این رابطه می‌تواند گره گشا باشد.

به گفته وی، در حال حاضر ۶ واحد تولیدی با اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر و نیز یک معدن سیلیس و ۲ واحد سنگ‌شکن با اشتغالزایی برای ۶۰ نفر در مراوه‌تپه فعالیت دارند.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه با افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستای دارای کُد شناسایی سکونت دارند.

منبع:ایرنا

332334