از این درختچه ها در منزل استفاده کنید

نگهداری درختچه‌های آپارتمانی در منزل باعث می‌شود خانه شما به طرز چشمگیری متفاوت باشد و زیبایی و طراوت را به خانه شما می اورد.
تصویر از این درختچه ها در منزل استفاده کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، درختچه های اپارتمانی همان درخت در ابعاد کوچک تر هستند که برای دکوراسیون منازل از انها استفاده میشود و جلوه زیبایی به خانه ها میبخشند. اگر قصد خرید درختچه های اپارتمانی را دارید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

درختچه آپارتمانی چیست؟

درختچه‌ آپارتمانی به گونه‌هایی از گیاهان گفته می‌شود که به شکل مینیاتوری یادآور درختان هستند.

این گیاهان به دلیل اندازه و ارتفاع زیاد نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی ، بیشتر در سالن‌ها ، راهروها و ورودی‌های منزل یا محیط کار استفاده می‌شوند.

درختچه‌ها رشد بیشتری از گل‌ها و گیاهان خانگی دارند.

برخلاف گیاهان گلدار، درختچه‌ها در همه فصول سال کاملا سبز و شاداب هستند. حتی در آپارتمان نقلی هم می‌توانید از یک درختچه زیبا نگهداری کنید.

شرایط نگهداری درختچه ها

شرایط نگهداری این گیاهان ساده است. یک گلدان بزرگ می‌تواند خانه‌ای خوب برای درختچه‌های آپارتمانی باشد. اگر ساختمان دارای پنجره‌های نورگیر و بزرگتری باشد، شرایط بهتری برای پرورش گیاهان دارید.

برای داشتن یک گیاه سرسبز و شاداب تنها آبیاری کافی نیست. همه گیاهان برای رشد و زندگی نیاز به آب، غذا و نور دارند. نیاز تغذیه ای ، آبیاری و میزان نور همه گیاهان یکسان نیست.

در مقایسه با درختان باغچه ای، درختچه های زینتی نیاز به نور کمتری دارند. در آبیاری این گیاهان نیز باید دقت کرد. چون باقی ماندن آب اضافی در گلدان منجر به پوسیدگی ریشه ها می‌شود.

امروزه به دلیل وجود مشغله‌های زیاد ، استفاده از درختچه‌های آپارتمانی بیشتر توصیه می‌شود.

چون اغلب درختچه‌های آپارتمانی آبیاری و نگهداری آسانتری دارند . از طرفی حضور این گیاهان در دکوراسیون منزل ، آلودگی‌های موجود در فضا را نیز کم می‌کند.

درختچه پاچیرا

پاچیرا یا درخت پول که به درخت شانس هم معروف است، گیاهی با برگ‌های کشیده و سبز‌رنگ است. ساقه‌های پاچیرا می‌توانند هنگام رشد به هم بافته شده و منظره‌ی بسیار زیبایی ایجاد کنند. در افسانه‌های چین باستان پاچیرا نماد ثروت و پیشرفت کسب‌و‌کار بوده است. به همین دلیل به درخت پاچیرا درخت پول هم می‌گویند. درخت پاچیرا در نظریه فنگ‌شویی هم به عنوان گیاهی پولساز که خوشبختی می‌آورد شناخته می‌شود. در کشور چین این گیاه را هنگام خرید خانه جدید یا پیشرفت در کار به هم هدیه می‌دهند. مدت زیادی از ورود پاچیرا به کشور ما نمی‌گذرد و به همین دلیل این گیاه قیمت بالایی دارد. درختچه پاچیرا می تواند هدیه‌ای لوکس و زیبا برای عزیزانتان باشد.

اگر در منزل حیوان خانگی دارید نگران نباشید چون درخت پاچیرا سمی نیست و برای حیوانات خانگی ضرری ندارد.

درخت پاچیرا به آب زیادی نیاز ندارد. خشک شدن خاک گیاه به شما نشان می دهد که گیاه چه زمانی نیاز به آبیاری دارد. آبیاری زیاد از حد باعث می‌شود نوک برگ‌های گیاه به رنگ زرد یا سیاه دربیایند.

پاچیرا به نور متوسط نیاز دارد. می توانید درختچه پاچیرای خود را پشت پنجره‌های شمالی قرار دهید تا نور کافی دریافت کند.

دمای 16 تا 25 درجه برای نگهداری پاچیرا مناسب است و به رطوبت نسبتا زیاد نیاز دارد.

خاک این گیاه باید مخلوط پیت‌ماس و پرلیت باشد.

شفلرا یا گیاه چتری

برگ‌های این گیاه پنجه‌ای‌شکل بوده و ارتفاع آن در هوای آزاد به 3 متر می‌رسد. معمولا این گیاه دارای یک شاخه اصلی است که ‌برگ‌ها روی آن رشد کرده و ارتفاعش افزایش می‌یابد. شفلرا گیاه صبوری است که حتی با کمترین رسیدگی هم می‌تواند سال‌های زیادی همراه شما باشد.

درصورتی‌که حیوان خانگی دارید، مراقب باشید؛ زیرا برگ‌های این گیاه برای حیوانات سمی بوده و در صورت خورده شدن می‌تواند سگ یا گربه محبوب‌تان را بیمار کند.

این گیاه به نور غیرمستقیم نیاز دارد. بهتر است هرازگاهی گلدان را به آفتاب صبحگاهی منتقل کنید؛ چون در صورت کمبود نور برگ‌ها بی‌حال شده و شادابی‌شان را از دست می‌دهند.

خاک شفلرا باید مرطوب باشد؛ بنابراین در فصل گرما هفته‌ای 2 تا 3 بار و در فصل سرما هفته‌ای یک‌بار آبیاری کفایت می‌کند. بهتر است برای تأمین رطوبت هفته‌ای دوبار غبارپاشی شود.

گلدان گیاه جوان به سالی دوبار تعویض نیاز دارد که این مدت با افزایش سن گیاه به سالی یک‌بار یا 2 سال یک‌بار تغییر می‌کند. اگر تغییر گلدان برای‌تان مقدور نیست، خاک‌های سطحی را با خاک تازه و غنی تعویض کنید.

برای تکثیر این گیاه می‌توانید بعد از ریشه زدن قلمه‌ها، آنها را به گلدانی جدید منتقل کنید.

کاج مطبق

کاج مطبق نوعی کاج سوزنی است از خانواده اشکوبیان (اشکوبیان درختان همیشه سبزی هستند از راسته کاجیان و دسته مخروطیان). زیستگاه اصلی این گیاه جزیره نورفولک استرالیاست که در آپارتمان به‌کندی رشد می‌کند و به اکسیژن فراوانی نیاز دارد.

بهترین شرایط برای این کاج نور معمولی، هوای خنک و خاک مرطوب و کمی اسیدی است. بهترین راه جهت تکثیر آن هم کاشت بذر است. قبل از اینکه ارتفاع آن به یک متر برسد، سالی یک‌بار گلدانش را عوض کنید و پس ‌از آن خاک‌های سطح گلدان را با خاک کامپوست نو تعویض کنید.

آبیاری مناسب برای این کاج در فصل گرما هفته‌ای دو بار و در فصل سرما هفته‌ای یک‌بار است. توصیه می‌شود خاک را مرطوب نگاه داشته و برای تأمین رطوبت مورد نیاز هفته‌ای یکبار غبارپاشی شود؛ به‌خصوص برگ‌های قسمت فوقانی.

نکته: کاج مطبق درصورتی‌که مورد بی‌توجهی قرار گیرد، برگ‌هایش زرد و بی‌حالت شده و در نگهداری آن مشکل ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر زمان کافی برای رسیدگی به آن را ندارید بهتر است از این کار صرف‌نظر کنید.

لیندا

لیندا یا نخل دم‌اسبی بومی بیابان‌های خشک و گرم آمریکا و مکزیک است. برگ‌های باریک و دراز لیندا جلوه‌ی زیبایی به آن می دهند. با رشد هر چه بیشتر گیاه برگ‌ها حالت آویزان می گیرند و گیاه به نهایت زیبایی خود می رسد. علاوه بر این با رشد گیاه انتهای ساقه گسترده می‌شود و شکل پای فیل می گیرد. در انگلیسی به آن گیاه پافیلی هم گفته می‌شود. اگر از لیندا به خوبی مراقبت کنید ارتفاع آن می تواند تا 2 متر هم برسد. نخل دم اسبی گیاهی کم‌نیاز است فقط سرما را تحمل نمی کند.

لیندا آب را در انتهای ضخیم ساقه‌اش ذخیره می‌کند. به همین دلیل این گیاه به آبیاری خیلی کمی احتیاج دارد و به راحتی خشکی را تحمل می کند. آبیاری را هر دو هفته یک‌بار انجام دهید و بگذارید تا آبیاری بعدی خاک گیاه خشک شود. آبیاری بیش از حد باعث می‌شود برگ‌های گیاه به رنگ قهوه‌ای دربیایند.

لیندا گیاهی دوستدار نور است. گلدان لیندا را پشت پنجره‌ای نورگیر قرار دهید تا در طول روز نور کافی دریافت کند. البته اگر نورگیر مناسبی ندارید می توانید از نور مصنوعی هم استفاده کنید. خاک لیندا باید مخلوطی از خاک شنی با زهکشی خوب باشد.

هر دو سال یک‌بار می توانید گلدان لیندا را تعویض کنید. تعویض زودتر گلدان باعث گسترده شدن بیش از حد ریشه‌ها می‌شود. با گسترش ریشه‌ها قد گیاه بلند‌تر شده و از زیبایی آن کاسته می شود.

درخت اژدها یا خون سیاوشان

این گیاه بومی مناطق معتدل آفریقاست و ارتفاع آن تا 2 متر هم می‌رسد. درخت اژدها مقاوم‌ترین گیاه آپارتمانی از گروه دراسناست که با شرایط نور در داخل سازش می‌کند. این گیاه در شرایط طبیعی به گل می‌نشیند که این اتفاق به‌ندرت در آپارتمان‌نشینی‌اش رخ می‌دهد. خوب است بدانید با قطع جوانه انتهایی این گیاه، جوانه‌های جانبی‌اش بیدار شده و شروع به رشد می‌کنند که باعث چند شاخه شدن گیاه می‌شود.

خون سیاوشان نور زیاد را ترجیح می‌دهد اما مراقب باشید که تابش مستقیم آفتاب به برگ‌ها صدمه وارد می‌کند؛ در ضمن این گیاه طاقت خشکی را ندارد بنابراین باید در فصول گرم هفته‌ای دو بار و در فصول سرد هفته‌ای یک‌بار آبیاری شود اما توجه کنید گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد. برای تأمین رطوبت هفته‌ای 2 تا 3 بار با آب ولرم غبارپاشی شود.

3،2 سال اول هر بهار گلدان آن را تعویض کنید و پس ‌از آن تعویض چند سانتی‌متر از خاک سطح گلدان با خاک نو کفایت می‌کند.

این گیاه از طریق قلمه به‌راحتی تکثیر می‌شود.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین با توجه به سازگاری که در مکان‌های مختلف به‌خصوص محیط‌های سرپوشیده از خود نشان می‌دهد، از گیاهان محبوب آپارتمانی محسوب می‌شود. این گیاه بومی جنوب و جنوب‌شرقی آسیاست و گیاه رسمی بانکوک تایلند محسوب می‌شود که میوه‌های کوچک آن غذای مورد علاقه برخی پرندگان مثل فاخته است.

استفاده از آب بدون املاح و تا حدی ولرم برای این گیاه مطلوب‌تر است. آبیاری مورد نیاز آن در تابستان حداکثر هفته‌ای دو بار و در زمستان 10روز یک‌بار است. آبیاری زیاد از حد و باتلاقی شدن خاک، ‌برگ‌ها را زرد کرده و به خزان دچار می‌کند. توجه کنید کم‌آبی و سرما نیز این گیاه را دچار خزان می‌کند.

فیکوس به نور کم تا متوسط (غیرمستقیم)، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

درصورتی‌که صبر و حوصله کافی داشته باشید، می‌توانید از طریق قلمه این گیاه را تکثیر کنید.

332166