نخست وزیر یونان:

آتش سوزی جنگل‌ها فاجعه زیست محیطی بود

نخست وزیر یونان آتش‌سوزی جنگل‌ها در این کشور را، بزرگ‌ترین بلای چند دهه گذشته دانست.
تصویر آتش سوزی جنگل‌ها فاجعه زیست محیطی بود

به گزارش سایت خبری پرسون، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان با حضور در یک کنفرانس خبری در آتن، پایتخت این کشور اعلام کرد نیرو‌های امدادی این کشور توانستند جان مردم را نجات دهند، اما جنگل‌ها و منابع این کشور از دست رفتند.

او در ادامه افزود: آتش‌سوزی جنگل‌ها، بزرگترین فاجعه محیط زیستی در چند دهه گذشته یونان بوده است. نخست وزیر یونان در ادامه افزود: ما هر روز با صد آتش‌سوزی فعال روبرو می‌شویم و هشدار می‌دهیم که خطر آتش‌سوزی بیشتری هم وجود دارد.

میتسوتاکیس در آخر نیز اعلام کرد یونان هنوز در اواسط اوت هست و تا فصلی که دیگر هیج آتشی در آن رخ ندهد، همچنان فاصله دارد.

تاکنون تیم‌های نجات و آتش نشانی از کشور‌های مختلف اروپایی و غیراروپایی وارد یونان شدند تا به این کشور در مهار آتش سوزی کمک کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد تیم‌های آتش نشانی فقط با بیش از ۴۰۰ آتش سوزی در مناطق مختلف یونان در یک روز مبارزه کردند. سامانه اطلاعات آتش سوزی در جنگل‌های اتحادیه اروپا، زیان ناشی از این آتش سوزی‌ها را فقط در مدت شش روز، معادل ۱۸۰ درصد همه آتش سوزی‌ها و فجایع زیست محیطی در یونان از سال ۲۰۰۸ ارزیابی کرد.

دیده‌بان ملی یونان اعلام کرد آتش سوزی‌ها بین سوم تا ششم ماه اوت، حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از مساحت جنگل‌ها در این کشور از جمله ۶۵۰ کیلومترمربع از جنگل‌ها در جزیره اویا را نابود کرده است. در شبه جزیره پلوپونز در جنوب یونان، مسئولان مجبور شدند ۶۰ روستا را فقط در مدت دو روز تخلیه کنند.

کارشناسان دلایل وقوع آتش سوزی جنگل‌ها را به علت موج گرمایی هوا می‌دانند که بالاترین درجه حرارت در ۳۰ سال گذشته را به ثبت رسانده است. یونانی‌ها از تکرار فاجعه آتش سوزی‌های سال ۲۰۰۷ می‌ترسند که ۲۷۰۰ کیلومتر مربع از جنگل‌های این کشور، یعنی معادل دو درصد از مساحت آن در مدت یک هفته از بین رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

331509