پرسون گزارش می دهد؛

هنری از جنس خاک و گل

جوان خوش ذوق نهاوندی با هنر ماکت سازی از خاک و گل به آداب و رسوم مذهبی روح حسینی بخشیده است.
تصویر هنری از جنس خاک و گل

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، در شرایط کنونی کشور در پیک پنجم کرونا انگار امسال نیز عزاداری ها محدود شده، اما هنگامی که به درون شهرستان نهاوند قدم می گذاری مردم در و دیوارها را با پارچه های سیاه و پرچم هایی با نقوش مختلف و نام امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع) پوشانده اند و شهرستان را آماده عزاداری ایام‌ محرم کرده اند. اما متاسفانه ویروس منحوس کرونا باز هم عزاداری ها را محدود کرده و انگار شهر با ما همقدم نیست.

از شهر و فضای شهر نهاوند که به سمت روستای کرک سفلی حرکت می کنیم به مکانی باز، در کنار مسجد و حسینه روستای کرک سفلی می رسیم و به هنرنمایی جوانی بر می خوریم که با هنر خود توانسته مناسبت ها و رسومات مذهبی که مردم با آن بزرگ شده‌اند و زندگی کرده‌اند را هویت ببخشد و انگار این هنرنمایی در برابر بیماری کرونا حرفی برای گفتن دارد.

سجاد عباسی زاده روستای کرک سفلی از توابع شهر گیان نهاوند است که هر ساله به عشق اباعبدالله الحسین (ع) نمایشگاهی از حادثه کربلا را در یک زمین موقوفه در کنار مسجد روستا به نمایش عموم می گذارد.

وی در گفتگو با خبرنگار پرسون می گوید: این نمایشگاه در قالب ۳۰ غرفه از سال ۸۷ در این مکان با شروع ماه محرم هر ساله پذیرای عموم مردم و دوستداران ائمه اطهار علیهم السلام است و هزینه آن با مشارکت مردم روستا تامین می شود.

این هنرمند خوش ذوق نهاوندی ادامه می دهد: نمایشگاه ۲۰ تا ۲۵ روز برای بازدید علاقه مندان دایر است و قالب ماکت ها از گل و کاه و چوب ساخته شده است و با خلاقیت در لحظه، موضوعات مذهبی ماکت ها در ذهنم مجسم می شود.

نمایشگاه از بقیع تا کربلا در روستای کرک سفلی شامل شهر کوفه، شهر شام، خرابه های شام، حضرت رقیه(س) در داخل خرابه، کاخ یزید، کاروانسرای شهرشام، مسجدشام، میدان شام، حرکت اسرا از کوفه به شام، خانه خولی، تنور خولی، سربریده امام حسین(ع) در تنور خولی، چاه، خانه و باغ حضرت علی (ع) فدک، مسجدکوفه، قبر هانی، قبر مسلم بن عقیل،نهر علقمه، گودال قتلگاه، قصر عبیدالله، محل شهادت میثم تمار، میدان کوفه، کاروانسرای شهر کوفه، تل زینبیه، حضور حضرت زینب(س) بر روی تل زینبیه، صحنه شهادت امام حسین(ع) ویاران وفادارش، سپاه یزید، حجله قاسم است.

وی با بیان اینکه هر سال برای جذابیت نمایشگاه تغییر و تحولاتی به ماکت ها داده می شود خاطرنشان می کند: به شخصه تاکنون به عتبات عالیات مشرف نشده ام ولی برای مثال برای ساخت شهر کوفه و مسجد کوفه از تجربیات اهالی روستا که به کربلا و نجف مشرف شده اند بهره برده ام.

این هنرمند نهاوندی معتقد است پاداش کار هنریش را از خدا می گیرد و می گوید : این کار را به صورت دلی و عشقی انجام می دهم اما برایم جای سوال است که چرا این کار بی نظیر در ماکت سازی که جزو کارهای بی مانند در کشور است تاکنون مورد توجه و بازدید لااقل مسئولان شهرستان نهاوند قرار نگرفته است.

توصیه می شود مردم و مسئولان شهرستان نهاوند و استان همدان برای ایجا انگیزه، تشویق و ترغیب هنرمندان از این نمایشگاه زیبا دیدن کنند.

منیژه فرهانپور

331462