تاثیر توریسم غذایی بر توسعه گردشگری

یک کارشناس گردشگری با تأکید بر ظرفیت توریسم غذایی برای توسعه صنعت گردشگری ایران گفت: یکی از راه‌های موثر در توسعه توریسم غذایی ایجاد نظم از طریق دسته‌بندی و تخصیص بارکد به هر غذا و انتشار آن از طریق مجلات و سایت‌های داخلی و بین‌المللی توسط مهندسین صنایع غذایی و متخصصین مربوطه است.

تصویر تاثیر توریسم غذایی بر توسعه گردشگری

به گزارش سایت خبری پرسون، توریسم غذایی در توسعه صنعت گردشگری از طریق جذب انگیزه و علاقمند کردن گردشگران داخلی و خارجی، تأثیر بسزایی داشته و همواره مورد توجه بوده است.

بدون شک تنوع قومیت‌ها و گستردگی ایران در طول ادوار تاریخی گذشته باعث تنوع غذایی و وجود گونه‌های مختلف غذایی در اقصی نقاط ایران شده است که در حوزه مباحث توسعه صنعت گردشگری معمولا با کم توجهی و غفلت مواجه شده است.

در همین ارتباط مرتضی خاکسار کارشناس گردشگری و مدرس دانشگاه که در مصاحبه با برنامه‌ای رادیویی سخن می گفت معتقد است کشور ایران به واسطه تنوع اقلیمی و همچنین وجود قومیت‌های مختلف از جمله 2500 نوع غذای متنوع و 109 نوع نوشیدنی ظرفیت‌های لازم در حوزه توریسم غذایی را کاملا داراست.

به عقیده وی انجام اقداماتی مانند برنامه‌ریزی مدون، اصلاح ساختار آموزشی و یا تدریس رشته‌های آشپزی در دانشگاه‌ها و همکاری متقابل آن‌ها با دانشگاههای بین‌المللی می‌تواند به یاری شناسایی ذائقه جامعه مهمان برای استقبال در جامعه میزبان بیاید. اما عدم برنامه‌ریزی و برندسازی غذاها یکی از نقاط ضعف در این مقوله است؛ برای مثال ته‌چینی که در استان اصفهان تهیه میشود با ته چینی که در آذربایجان، یزد و یا فارس پخته می‌شود طبخ هرکدام دارای تنوع است.

خاکسار موفقیت در هر امر تولیدی را در گرو معرفی و تبلیغ آن دانست و گفت: اگر بهترین تولیدات را داشته باشیم اما بازار مصرف را پیدا نکنیم هیچ توفیفی بدست نمی‌آید. در زمینه توریسم غذایی نیز همین اصل است. بر همین اساس یکی از راه‌های موثر در توسعه توریسم غذایی ایجاد نظم از طریق دسته‌بندی و تخصیص بارکد به هر غذا و انتشار آن از طریق مجلات و سایت‌های داخلی و بین‌المللی توسط مهندسین صنایع غذایی و متخصصین مربوطه است.

در این صورت شخص می‌تواند از طریق بارکد مختص به هر غذا تمام اطلاعات مربوطه از قبیل نوع طبخ، ادویه بکار رفته و ... را بدست آورد. در واقع این اتفاق در نهایت منجر به ایجاد یک شناسنامه برای هر غذا می شود.

این کارشناس گردشگری در پایان هرگونه توفیقی در زمینه توسعه توریسم غذایی و توسعه صنعت گردشگری را در گرو برنامه‌ریزی مدون، استفاده از تجربه افراد متخصص در بدنه دستگاه‌های مسئول و انجام اصلاحات ساختاری مقتضی مانند بارکد سازی برای غذاهای ایرانی، دانست که نتیجه آن ایجاد توسعه‌ای پایدار اقتصادی به کمک صنعت گردشگری در افق ده ساله آینده خواهد بود.

منبع: تسنیم

331115

مطالب مرتبط