اقدامات حناچی در دوران فعالیتش در شهرداری

پیروز حناچی به مدت 3 سال در منصب شهرداری تهران حضور داشت در این گزارش به بررسی عملکرد وی در دوره سه ساله مدیریتش در منصب شهرداری می‌پردازیم.
تصویر اقدامات حناچی در دوران فعالیتش در شهرداری

به گزارش سایت خبری پرسون، در آستانه پایان یافتن این دوره مدیریتی، پیروز حناچی در آخرین روز‌های دوره‌ی سه ساله مدیریتی خود در شهرداری، در ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی شورای شهر تهران حضور یافت و به ارائه گزارش و عملکرد دوره خود پرداخت.

اقدامات حناچی در دوره سه ساله مدیریتی خود در شهرداری

ازجمله اقداماتی که حناچی در دوره مدیریت خود ارائه کرد می‌توان به توجه به محلات کم برخوردار اشاره کرد که در این دوران بودجه بیشتری به مناطق جنوبی و کم برخوردار تهران اختصاص داده شد.

مناسب سازی شهر و میادین میوه و تره بار

مسئله‌ای که برای شهروندان اهمیت دارد دسترسی به میادین میوه و تره بار است که در دوره مدیریتی پیروز حناچی، در ادامه مناسب سازی شهر، ۱۷۰ بازار میوه و تره بار مناسب سازی شده یعنی در این دوره یکی از اقدامات مهم مدیریت پنجم که در رضایتمندی شهروندان موثر بود، توسعه بازار‌ها و میادین میوه و تره بار بود که از ۵۷ محله به ۶۴ محله افزایش یافت و در حوزه معابر هم ۵۲ هزار متر مربع مناسب سازی انجام شده است. در بحث مناسب سازی سطح شهر، ۲۶۱ کیلومتر از سطح پیاده راه‌ها و ۱۵۴ باب ساختمان و ۲۷۹ ایستگاه بی ار تی مناسب سازی شده اند.

معضلی که همیشه در شهر وجود دارد، وجود اراضی بی دفاع شهری ونبود بوستان و فضای سبز است که تملک ۲۱ باغ و اراضی مشجر برای تبدیل به بوستان عمومی یکی دیگر از اقدامات این دوره بود که منجر به کاهش محله‌های فاقد بوستان از ۱۷ به ۹ محله را در بر داشت.

تملک املاک بلاتکلیف و خارج کردن این املاک از تملک مالکلان غیر

اما املاکی هم بودند که مالکان آن‌ها مشخص نبوده و مالکان آن‌ها غیر بوده که در این دوره، این املاک از بلاتکلیفی خارج شده اند. ۱۷۶۲ ملک از طریق ارسال لایحه به شورا برای نخستین بار در شهرداری تعیین تکلیف شده و ۶۰۰ ملک را تخلیه کرده و اقدامات حقوقی ۳۰۰ ملک برای تخلیه در حال انجام است که مجموع این املاک ۲۶۶۲ ملک است که در اختیار غیر بوده وشهرداری در حال پیگیری برای بازپس گیری آن‌ها است و واگذاری ۱۲۸۳ ملک به مساحت ۷ هکتار به ارزش به روز شده ۵۱۰۰ میلیارد تومان و در مقابل آن تملک ۵۰۶ ملک به مساحت ۱۰۰ هکتار به ارزش تقریبی به روز شده ۱۰ هزار میلیارد تومان انجام شده است.

مسئله خیلی مهمی که وجود دارد کمبود پارکینگ عمومی در شهر است که سبب ترافیک درخیابان شده و هرج و مرج و بی نظمی را در سطح شهر به وجود می‌آورد که در این دوره پارکینگ یک هزار و ۲۷۸ واحدی جنب پردیس سینمایی ملت با توافق با آستان قدس رضوی احداث شد و پارکینگ ۵۵۹ واحدی طبقه فوقانی امیر کبیر و پارکینگ مینایی هم در دستور کار است.

احداث مراکز پرتو وخدمات رسانی به کودکان کار و بی بضاعت

چیزی که همیشه قابل توجه و تامل بوده کودکان کار و بی بضاعتی هستند که از خدمات اجتماعی برخوردار نیستند و شهرداری که در قبال این کودکان و خانواده هایشان وظیفه دارد، مراکز پرتو را جهت خدمات رسانی به این قشر ایجاد کرد که تعداد مراکز پرتو از ۱۴ مرکز در سال ۹۵ به ۲۵ مرکز در سال ۹۹ رسید و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز اجتماعی از ۴ هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۳ هزار نفر در سال ۹۹ افزایش پیدا کرد و نکته مهم‌تر این بود که در زمستان‌های دو سال گذشته هیچ کارتن خواب و بی‌خانمانی از سرما جان خود را از دست نداد.

هوشمندسازی سامانه‌های درون شهرداری

در روز‌های کرونایی هم موردی که بسیار قابل توجه است عدم توانایی برای مراجعه حضوری جهت دریافت خدمات و متقابلا ارائه خدمات است که شهردار تهران در این زمینه اقداماتی جهت هوشمندسازی انجام داد و یکی‌از اقدامات مهم در این حوزه، سامانه تهران من بود که هم‌اکنون بیش از سه میلیون کاربر دارد. شبکه فیبر نوری هم به طول ۱۰۵ کیلومتر توسعه پیدا کرد و شهرداری الکترونیک با هوشمندسازی سامانه‌های درون شهرداری محقق شد. نتیجه این اقدامات سبب شفافیت در بودجه شده است.
همیشه برای شهروندان شفاف بودن اقدامات و هزینه‌هایی که شهرداری برای شهر و شهروندان اختصاص می‌دهدمهم بوده و از این عدم شفافیت و نداشتن آگاهی شهروندان از شهرداری گلایه داشتند که سامانه شفاف سازی راه اندازی شده که در این دوره این اطلاعات با ۱۲ عنوان اصلی و ۳۴۰ عنوان فرعی در این سامانه وجود دارد.

بدهی‌های شهرداری و شعار شهرنفروشی

مسئله دیگری هم که وجود دارد بدهی‌هایی است که شهرداری داشته و درباره‌ی این موضوع هم طبق گزارشی که ارائه شده است از سال ۹۲ تا شهریور ۹۶ مانده بدهی از سنوات قبل ۵ هزار و ۳۸ میلیارد تومان بوده و اصل تسهیلات دریافتی ۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بوده و پرداختی در طی همان دوره هم ۷ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است و از مهر ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ مانده بدهی از سنوات قبل ۱۹ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی در این دوره ۴ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و پرداختی ۹ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی دو برابر میزان دریافت تسهیلات بازپرداخت داشتیم.

در پی گزارشاتی که پیروز حناچی از فعالیت‌های شهرداری در این ۳۳ ماه ارائه داد، مسائل مهمی هم وجود دارند که دغدغه شهروندان هستند، اما برای آن‌ها هیچ راه حلی ارائه نشد و هم چنان به قوت خود پابرجا هستند.

پیروز حناچی که یکی از شعار‌هایی که داشت "شهرنفروشی" بود، اما از ابتدای تاسیس شهرداری بودجه شهرداری از طریق صدور پروانه، فروش املاک و سهم شهرداری در پروژه‌های مشارکتی بوده است و این امر اجتناب‌ناپذیر است.

قدرت الله گودرزی معاون مالی و اقتصادی شهری قالیباف در شهرداری تهران درباره بدهی شهرداری و شهر فروشی در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخلی گفت: آقای حناچی یا مطلع نیستند، یا اطرافیان اطلاعات غلط به او می‌دهند چرا که در سال ۱۴۰۰ حدودا ۵۸ درصد بودجه شهرداری از طریق صدور پروانه تامین شده وعمده درآمد شهرداری در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ از محل صدور پروانه است. در دوره مدیریت قبلی ۳۵ درصد درآمد از محل درآمد‌های پایدار و ۶۴ درصد و خرده‌ای از محل صدور پروانه و فروش املاک بوده ومن همین جا اعلام می‌کنم که دوستان ۶۰ درصد درآمدشان را از محل شهرفروشی تأمین کردند. من اعلام می‌کنم که شهرداری در سال ۹۹، ۶۰ درصد درآمد خود را از شهرفروشی تأمین کرده است.

حالا به دنبال این گفتگو‌ها چیزی که قابل توجه بوده، این است که رقم بدهی در ۴ سال گذشته مدام تغییر کرد و از حدود ۳۰ هزار به حدود ۶۰ هزار رسید و با وجود اینکه مدیران دوران قالیباف مدام خواستار ارائه اسناد بدهی بودند، اما چیزی منتشر نشد.


ارتقاء وضعیت حمل و نقل عمومی و ورود اتوبوس‌های برقی به پایتخت

شهر بزرگ تهران که چندسالی است درگیر کمبود وسایل حمل و نقل عمومی است، با وعده وعید‌های هر روزه‌ی شهرداری چندوقتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد.

پیروز حناچی، در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخلی، همینطور که درباره اقدام‌هایی که انجام نداده بود صحبت می‌کرد گفت: دوست داشتم LRT ولیعصر را به نتیجه برسانم، اما بودجه شهرداری برای انجام این چنین محدود است. البته اتوبوس‌های برقی بدون سیم یکی از آرزو‌های من برای تهران است و امیدوارم تا پایان دوره بتوان ۶۰،۷۰ مورد اتوبوس برقی را وارد پایتخت کنیم.
ولی نه خبری از افزایش اتوبوس و بی ار تی شد و نه خبری از اتوبوس‌های برقی بدون سیم که قرار براین بود تا پایان این دوره مدیریتی شروع به فعالیت کنند.

منطقه ۲۲ به مدرسه و کلانتری نیاز دارد

زمانی که در منطقه ۲۲ توسعه و جهانی شدن شروع شد، گویی فقط توسعه ساختمان‌های مسکونی و افزایش جمعیت مد نظر بوده و اصلا به این موضوع فکر نشده است که اینهمه جمعیت نیاز به مدرسه دارند، نیاز به کلانتری برای پیش بردن امور دادرسی خود دارند و با وجود کلانتری‌ها امنیت منطقه بالا می‌رود. برای خدمات زیربنایی منطقه ۲۲ چیزی بالغ بر ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد نیاز بود، اما اصلا مورد توجه قرار نگرفت. اما خب شاید تنها کار مثبتی که در این منطقه صورت گرفت برای تعادل جمعیت و میزان خدمات، متوقف کردن بلند مرتبه سازی در سال ۹۳ در منطقه ۲۲ بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

331114

سازمان آگهی های پرسون