فرزانی در گفت‌وگو با پرسون؛

بانک مرکزی به ابزار تأمین مالی دولت‌ها تبدیل شده است

یک کارشناس امور بانکی بیان کرد: عمده تأمین مالی دولت‌ها در سال‌های گذشته از طریق استقراض از بانک مرکزی و شبکه بانکی بوده و این روش سبب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و در نهایت تورم شده است.
تصویر بانک مرکزی به ابزار تأمین مالی دولت‌ها تبدیل شده است

حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید در راستای تقویت استقلال بانک مرکزی حرکت کند. اگر استقلال بانک مرکزی حفظ شود؛ قدرت خلق پول و نقدینگی در بازار کنترل و منابع ارزی مدیریت می‌شود.

فرزانی بیان کرد: دولت‌ها فارغ از جناح و دسته بندی، بابت کسری بودجه، مدیریت کردن پروژه‌ها و طرح‌های خود به آسان‌ترین راه دستیابی به منابع مالی که عمدتا در بانک مرکزی است، مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: برای بهبود اوضاع اقتصادی، کنترل تورم، مقابله با حجم نقدینگی در کشور و ایجاد اشتغال پایدار نیازمند استقلال بانک مرکزی هستیم تا تصمیمات این نهاد صرفا بر مبنای نظرات کارشناسی مطرح شود.

این کارشناس امور بانکی افزود: رئیس بانک مرکزی باید از درجه فکری خوبی برخوردار باشد، به مسائل کلان اقتصادی، شرایط نا‌به‌سامان شبکه بانکی و ناترازی منابع آگاه باشد و دارای طرح و برنامه برای تمام این موضوعات باشد و بتواند تورم را مهار و نقدینگی را کنترل کند و بحران‌های بانکی را سامان دهد.

فرزانی بیان کرد: عمده تأمین مالی دولت‌ها در سال‌های گذشته از طریق استقراض از بانک مرکزی و شبکه بانکی بوده و این روش سبب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و در نهایت تورم شده است.

وی گفت: شیوه انتخاب رئیس کل در کشور باید تغییر کند. شیوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در سایر کشورها مشخص است و فارغ از آمد و رفت دولت‌ها تعیین می‌شود.

این کارشناس امور بانکی تصریح کرد: ابتدا باید قانون بانک مرکزی اصلاح شود؛ تا زمانی که این موضوع رخ ندهد، انتخاب رئیس این نهاد همچنان در اختیار دولت باقی مانده و سلیقه و مناسبات آن دولت اعمال می‌شود. در نتیجه بانک مرکزی استقلال کافی ندارد و تابع نظرات دولت متبوع است و ساختارهای نامناسب قبل مجدد تکرار می‌شود.

330884