افراد واکسینه شده بعد از مواجهه با بیمار کرونایی باید قرنطینه شوند؟

بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) افرادی که واکسینه شده‌اند اگر در برابر بیمار کرونایی قرار بگیرند اما علائمی نداشته باشند نیازی به قرنطینه ندارند.
تصویر افراد واکسینه شده بعد از مواجهه با بیمار کرونایی باید قرنطینه شوند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس راهنمای رسمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در مورد افراد واکسینه‌شده که با فرد مبتلا به کووید-۱۹ برخورد کردند، نیازی به قرنطینه یا انجام آزمایش نیست مگر این‌که فرد علائم بیماری داشته باشد اما CDC با ظهور نوع دلتا تاکید کرد: افراد واکسینه‌شده سه تا پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی تحت آزمایش قرار بگیرید و از ماسک در فضاهای عمومی داخلی به مدت ۱۴ روز استفاده کنند تا زمانی که نتیجه آزمایش منفی باشد و اگر نتیجه آزمایش مثبت شد، باید قرنطینه شوند.

همچنین در این راهنما ذکر شده است، افراد واکسینه‌شده کامل خطر انتقال سارس-کوو-۲ به افراد واکسینه‌نشده را کاهش می‌دهند.

دکتر جنیفر هورنی، بنیان‌گذار و مدیر برنامه اپیدمیولوژی دانشگاه دلاویر ایالات‌متحده گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد، افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کردند حتی اگر آزمایش آنان مثبت باشد، عمدتا بدون علامت هستند و بیماری را به افرادی که واکسینه نشده‌اند منتقل نمی‌کنند.

با این حال CDC اعلام کرده است، افراد واکسینه‌شده همچنان باید به مدت ۱۴ روز پس از هرگونه مواجهه با فرد آلوده به ویروس علائم بیماری را کنترل کنند و اگر علائم کووید-۱۹ را تجربه کردند خود را از افراد دیگر جدا کرده و آزمایش کرونا بدهند.

علائم معمول کووید-۱۹، تب، سرفه، مشکلات تنفسی، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، احتقان و خستگی است. برخی از علائم کووید-۱۹ ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی باشد به‌ویژه در افرادی که به بیماری خفیف مبتلا می‌شوند.

هورنی تاکید کرد: «اگر تب دارید، نشانه ابتلا به سرماخوردگی نیست.»

دکتر واسیلیوس مارگاریتس، اپیدمیولوژیست دانشگاه والدن در مینیاپولیس می‌گوید: هر فرد با علائم کووید-۱۹، صرف‌نظر از وضعیت واکسیناسیون، باید فورا تحت آزمایش قرار گیرد.

مارگاریتس اظهار کرد: باید بلافاصله آزمایش اولیه و یک آزمایش پیگیری پنج تا هفت روز پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی نیز انجام شود.

هورنی خاطرنشان کرد: مشخص شدن وضعیت شما از لحاظ ابتلا به کووید-۱۹ صرف‌نظر از وضعیت واکسیناسیون مهم است.

طبق راهنمای CDC، اگر آزمایش کووید شما مثبت است تا زمانی که علائم دارید و حداقل ۱۰ روز از آخرین آزمایش مثبت کووید شما نگذشته است نباید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.

کارولین گیل ریفولد، مدیر پیشگیری از عفونت و اپیدمیولوژی بیمارستانی در مرکز پزشکی سی اچ ای هالیوود پرسبیتری لس‌آنجلس توصیه می‌کند: حتی اگر افراد واکسینه‌شده پس از قرار گرفتن در معرض فرد آلوده علائم نداشتند از تعامل با افراد دارای نقص ایمنی و افراد واکسینه‌نشده برای اطمینان از ایمنی همه خودداری کنند.

ماسک بزنید حتی اگر واکسینه شدید

ریفورد خاطرنشان کرد: توصیه‌های CDC برای افراد واکسینه‌شده نیز صدق می‌کند. این راهنما زمانی می‌تواند تغییر کند که در مورد پوشش واکسن و نحوه ارتباط آن با انواع کووید-۱۹ اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

دکتر آنتونی فائوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر ایالات‌متحده گفت: دولت فدرال استفاده مجدد از ماسک را در افراد واکسینه‌شده برای کمک به مهار شیوع مجدد نوع دلتا کووید-۱۹ اعمال کرده است.

جدیدترین جهش کووید-۱۹ بسیار مسری است و منجر به تعدادی آزمایش مثبت در بین افراد واکسینه‌شده و تعداد موارد جدی و گاه مرگبار در افراد واکسینه‌نشده، شده است.

برخی از دولت‌های محلی، مانند شهر لس‌آنجلس نیز در مواجهه با افزایش موارد ابتلا به کووید -۱۹ به استفاده دوباره از ماسک در اماکن عمومی داخلی تاکید کردند.

ریفورد گفت: در حالی که واکسن کووید-۱۹ بهترین ابزار ما در مبارزه با ویروس کروناست اما محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر ویروس ارائه نمی‌دهد و هنوز نیازمند رعایت برخی از راهبردهای کاهش خطر در افراد واکسینه‌شده هستیم. یکی از بهترین اقدامات حفاظتی که فرد می‌تواند انجام دهد ادامه استفاده از ماسک است.

ریفورد ادامه داد: حتی در مواردی که استفاده از ماسک اجباری نیست، افرادی که کاملا واکسینه شدند می‌توانند استفاده از ماسک را در محیط‌های پرخطر مانند داخل خانه با افراد واکسینه نشده، خارج از خانه در مکان‌های شلوغ مانند رویدادهای ورزشی و هنگام برخورد با افراد دارای نقص ایمنی ادامه دهند.

منبع: ایسنا

330334