بازنشستگان بخوانند!

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اجرای مستمر همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان درپی تامین منابع مالی پایدار خبر داد.
تصویر بازنشستگان بخوانند!

به گزارش سایت خبری پرسون، ولی اسماعیلی اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی مجلس از سال گذشته رایزنی‌ های متفاوتی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دولت داشته و تمام تلاش خود را در جهت دائمی شدن این مهم می‌کند تا بدون نتایج تورمی تصویب شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: جلساتی که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با برنامه و بودجه داشتند، تمام تلاش خود را کردند تا حقوق بازنشستگان متناسب با تورم رشد داشته باشد، اما در نهایت این افزایش حقوق نسبت به دریافتی شاغلان با ۹۰ درصد رشد در حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و حدود ۶۷ درصد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به سرانجام رسید، البته ناگفته نماند این افزایش حقوق نسبت به قبل رشد داشته و متناسب با تورم جامعه نیست.

نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: تورم بالای ۴۰ درصد در جامعه شرایط معیشتی را برای بازنشستگان بسیار سخت کرده و برخلاف بسیاری از باورهای اشتباه که هزینه‌های زندگی در چنین سنی کاهش پیدا می‌کند به دلیل گستردش ابعاد خانواده از فرزند گرفته تا نوه و نتیجه و حتی هزینه‌های درمانی رشد سنگینی پیدا می‌کند و این افزایش حقوق فقط یک رضایت نسبی برای بازنشستگان است.

وی یادآور شد: لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شده است که در حال حاضر به دنبال تامین منابع آن هستیم، اگر قرار است قانونی در مجلس تصویب شود، باید از ابتدا تمام منابع مالی آن را در نظر بگیریم تا در میانه راه به مشکل بر نخوریم. پیشنهاداتی در راستای تامین منابع آن با دولت سیزدهم و نمایندگان داشتیم که نسبت به منابع موجود مسائل غیرکارشناسی شده باید حل و فصل شود؛ به فرض مثال از محل فروش شرکت‌ها و اماکنی که در اختیار سازمان و یا دولت است منابعی را مد نظر قرار داده‌اند که پایدار نبوده و مقطعی هستند. شاید در یک سال بتوانیم از محل فروش این دارایی‌ها این همسان‌سازی را انجام دهیم، اما آیا سال بعد هم می‌توانیم؟ بر همین اساس تصمیم گرفته شده برای تامین منابع آن اقدامات کارشناسی صورت بگیرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس با هدف افزایش حقوق بازنشستگان موضوع همسان سازی دائمی را دنبال می‌کند. این عزیزان برکات جامعه امروزی ما هستند باید به هر نوعی به آن‌ها کمک کنیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه مثبت مجلس و دولت به همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: نگاه مثبتی از طرح مجلس و دولت برای همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان وجود دارد به دنبال تامین منابع مالی آن هستیم تا به صورت مستمر این متناسب سازی اجرایی شود. لایحه در حال حاضر به صورت غیرکارشناسی به مجلس ارائه شده است که باید چکش کاری کارشناسی روی آن صورت بگیرد تا به صورت قانون دائمی تصویب شود و این زمانی ممکن می‌شود که منابع آن را به صورت پایدار از صندوق‌های بازنشستگی پیش بینی کنیم. افزایش سرمایه صندوق‌های بازنشستگی، خروجی صندوق شستا و… باید جمع بندی، مشخص و بررسی شود. چه میزان از درآمدها و پس اندازهای این صندوق‌ها ثابت چه مقدار آن‌ها ناپایدار است و یا تعیین گردد چه میزان کسری دارند که بتوانیم هر ساله از بودجه، تامین اعتبار کنیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بخشی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به تورم زا بودن آن ختم می‌شود بر همین اساس تاکید شده تا همه جوانب مثبت و منفی این لایحه مورد بررسی قرار بگیرد، از طرفی اگر بخواهیم جزییات موضوع تورم را مورد بررسی قرار دهیم؛ عامل افزایش حقوق است. اگر دولت آقای رئیسی بتواند تورم را تک رقمی کند نیازی به افزایش حقوق نخواهد، چون تورم افسار گسیخته است چاره‌ای جز افزایش حقوق و رشد نقدینگی نداریم.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: حقوق دریافتی کارمندان و بازنشستگان با تورم فاصله بسیاری دارد، بسیاری از حقوق بگیران و مستمری گیران راضی به کاهش تورم هستند، حتی اگر افزایش حقوقی صورت نگیرد. امروز تورم بالای ۵۰ درصد نیازمند راهکارهای دیگر برای بالا بردن قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه است، بر همین اساس افزایش ۲۵ درصدی حقوق در کنار متناسب سازی حقوق بازنشستگان راهکارهای کمک به اقشار کم درآمد جامعه است، این دو موضوع همزمان در دستور کار کمیسیون اجتماعی است، امیدواریم بتوانیم به نتیجه مطلوبی در این راستا برسیم.

329251