صیانت و حمایت شورای پنجم از حق مردم

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد در طول دوره فعالیت شورا تلاش شد در حوزه مالی و برنامه ریزی از حق مردم و شهر صیانت شود.
تصویر صیانت و حمایت شورای پنجم از حق مردم

به گزارش سایت خبری پرسون، سید حسن رسولی در جریان سیصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران در ارائه گزارش عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با توجه به تعدد موضوع جلسات بررسی شده در کمیسیون برنامه و بودجه تعداد ۲۵۲ جلسه در طی سال‌های ۱۳۹۶ لغایت ۱۴۰۰ در این کمیسیون برگزار شده است.


وی افزود: عناوین موضوعات عمومی بررسی شده شامل بررسی و تصویب عناوین و شرح وظایف کمیته‌های تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه، بررسی گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران (۱۰۰ روزه)، کاهش سهم درآمدهای غیرنقد بودجه سالانه شهرداری تهران از ۴۰ درصد سال ۱۳۹۶ به ۲۰ درصد سال ۱۴۰۰، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی ۵ ساله سوم شهرداری تهران در چارچوب اسناد فرادستی و سیاست‌های شورای پنجم (۱۴۰۲-۱۳۹۸) و برنامه عملیاتی ۵ ساله سوم شهرداری تهران در قالب ۵ فصل و ۹۵ ماده بوده است.

وی افزود: از دیگر موضوعات بررسی شده احکام و شاخص‌ها و پایش برنامه پنج ساله توسعه سوم شهرداری تهران، ایجاد دبیرخانه دائمی برنامه در چارچوب نظام‌نامه پایش ظرف مدت سه ماه، ارائه گزارش عملکرد مطابق اهداف کمی و برش‌های سالانه به همراه لایحه بودجه سالانه به شورا، ایجاد سامانه یکپارچه پایش با اتصال به سامانه‌های موجود در شهرداری تهران و ایجاد دسترسی آن به اعضای محترم شورا، اصلاح ساختار بودجه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن و تشکیل کمیته راهبردی مجمع امید به منظور پیگیری و دریافت سهم مطالبات پایتخت از بودجه عمومی کشور بوده است.

وی ادامه داد: پیگیری در افزایش ردیف‌های اعتباری بودجه مربوط به حوزه مدیریت شهری در بودجه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ کل کشور، پیگیری ویژه در خصوص لایحه جامع درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده از هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی، پیگیری ویژه مدیریت شهری به منظور تأمین منابع و بودجه مربوط به خرید واگن‌های مترو و اتوبوس و همچنین فاینانس مربوط به احداث خطوط مترو از طریق معاون اول رئیس جمهور، بررسی گزارش تفریغ بودجه سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و تصویب آن به همراه بندهای تکلیفی اصلاحی و ارائه یک نسخه از آن به وزارت کشور، تدوین و تصویب سیاست‌های بودجه سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، اصلاح و کاهش ردیف‌های مربوط به درآمدهای ناپایدار شامل تراکم، فروش اموال و... و اصلاح و کاهش سهم بودجه غیرنقد نسبت به نقد از دیگر موضوعاتی بوده که بررسی شده است.

رسولی با اشاره به بررسی و ارائه گزارش‌های ماهانه درآمد و هزینه شهرداری تهران توسط خزانه‌دار شورا و انتشار عمومی این گزارش‌ها در دوره پنجم افزود: بررسی اعتبارات مربوط به خط ۶ و ۷ متروی تهران و حومه، دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیرنقد، بررسی لایحه مجوز انتشار سی هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی شهر تهران و تحقق شفافیت بودجه با انتشار عمومی لایحه، مصوبه، عملکرد و تفریغ بودجه از دیگر مواردی بود که بررسی شد.

وی در تشریح حسابرسی و ذیحسابی شورای شهر تهران نیز گفت: انتخاب حسابرسان سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از طریق فراخوان روزنامه همشهری برای اولین بار، بررسی گزارش‌های حسابرسی سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و تعیین بندهای تکلیفی، تصویب یک تبصره در بودجه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با موضوع انتقال ساختار و تشکیلات ذیحسابان به شورای اسلامی شهر تهران، بررسی طرح نظام‌نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحساب شهرداری تهران و بررسی ساز و کار ایجاد دیوان محاسبات شهری از طریق پیشنهاد به شورای عالی استان‌ها و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در این دوره انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین بررسی صورت‌های مالی تلفیقی سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران و تعیین بندهای تکلیفی، برگزاری آزمون حضوری و انتخاب ۳۰ نفر از ذیحسابان شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌ها، بررسی گزارش تلفیق ۱۳۹۳ به همراه گزارش حسابرسی سال ۱۳۹۳ و برخی از مناطق، بررسی گزارش‌های حسابرسی سال ۱۳۹۵ شهرداری مناطق ۳، ۴ و ۵ و بررسی و تصویب تعرفه‌های بهای خدماتی در شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های خدماتی در شهر تهران انجام شد.

خزانه دار شورای شهر تهران در ادامه به بررسی و تصویب برنامه و بودجه به منظور تأمین کسری قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: بررسی و تصویب منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه و بازسازی تأسیسات آب شهر تهران، بررسی و تصویب نرخ بهای خدمات در شهرداری تهران شامل حق توقف ساعتی وسایل نقلیه وارده به میدان میوه و تره‌بار مرکزی، تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده مرکزی شهر تهران (آلودگی هوا)و تعیین نرخ بلیط حمل و نقل عمومی طی سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ (مترو، اتوبوس، تاکسی) در همین دوره انجام شد.

وی تعیین نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی را نیز یکی دیگر از اقدامات شورا در دوره پنجم خواند و افزود: در این دوره تعیین نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک، تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماند، تعیین بهای خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا(س)، تصویب مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران، تصویب و اصلاح عوارض مربوط به حوزه شهرسازی (عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های توسعه شهری، عوارض پارکینگ)، بررسی تعرفه بهره‌برداری از اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران» و بررسی اصلاحیه طرح «تکلیف شهرداری تهران به ارایه جدول بهای خدمات در قالب لوایح بودجه سنواتی انجام شد.

بررسی فهرست مراکز جدید جهت افزودن به جدول مراکز ویژه تجاری عوارض کسب و پیشه

وی ادامه داد: اصلاح ساختار و انتظام‌بخشی در حوزه مالی و اقتصاد مدیریت شهری،متناسب‌سازی ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، تنوع‌بخشی در کسب درآمدها و منابع جدید پایدار و کاهش سهم درآمدهای ناپایدار، افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران از ۲۵ درصد سال ۱۳۹۶ به ۳۱ درصد در سال ۱۴۰۰، کاهش نیروی انسانی شهرداری تهران از ۶۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ به ۵۸۰۰۰ نفر در حال حاضر، توجه ویژه به حوزه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی (داخلی و خارجی) در مدیریت شهری، تعامل مدیریت شهری با مراجع قانون‌گذاری، دستگاه‌ها و سازمان‌های خدماتی در شهر تهران به منظور بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران، بررسی ۳ طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در حوزه املاک و بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین پروژه‌های اولویت‌دار در شهر تهران از دیگر موضوعاتی بود که در این دوره شورا بررسی و مصوب شد.

منبع: ایسنا

328876