نخستین برداشت بادام زمینی از باغات آستانه اشرفیه

نخستین برداشت سنتی بادام زمینی از باغات روستای «نقره‌ده» آستانه اشرفیه از امروز آغاز شد.
تصویر نخستین برداشت بادام زمینی از باغات آستانه اشرفیه

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه روز سه شنبه در حاشیه اولین برداشت بادام زمینی این شهرستان گفت: اولین محصول بادام زمینی این منطقه امسال در سطح هفت هزار مترمربع از زمین های کشاورزی روستای «نقره‌ده» بخش بندرکیاشهر از توابع این شهرستان انجام شده است.

مهرداد محمدی با اشاره به اینکه اولین برداشت بادام زمینی در این شهرستان بصورت سنتی انجام شده است افزود: این شهرستان با داشتن ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از اراضی زیر کشت بادام به دلیل حاصلخیز حاصل از رسوب آبرفت رودخانه سفیدرود، از قطب های اصلی تولید این محصول در کشور و استان گیلان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بطور متوسط در هر هکتار سطح زیر کشت بادام زمینی حدود ۶.۵ تن پیله تر حاصل می شود افزود: از این میزان پیله‌تر، حدود چهار تن دانه بادام زمینی به دست می آید‌، ضمن آنکه بیش از ۸۰ درصد بادام زمینی مورد نیاز کشور در این شهرستان تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.

به گفته مدیر جهاد کشاوزی آستانه اشرفیه کشت بادام زمینی همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه توسط بادامکاران منطقه انجام و برداشت آن نیز از اوایل مردادماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه می‌یابد.

محمدی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد اراضی بادام زمینی شهرستان در بخش بندرکیاشهر و ۴۰ درصد نیز در بخش مرکزی قرار دارد گفت: بیش از پنج هزار بهره بردار در زمینه کشت، تولید و فراوری بادام زمینی منطقه فعالیت دارند و کورکاء، استخر بیجار، پرکاپشت مهدیخانی، خوشکاروندان، نقره ده، تمچال از مهمترین مراکز کشت این محصول در شهرستان به شمار می روند.

وی بادام زمینی این شهرستان را از نوع رقم گلی دانست و اظهار داشت: محصول بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن طول رشد بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز از کیفیت و طعم خوب و مناسبی برخوردار است که موجب شده مورد توجه مصرف کنندگان قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاوزی آستانه اشرفیه به نقش کشت و تولید این محصول نیز اشاره کرد و گفت: بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات استراتژیک، نقش مهم و موثری در رونق اقتصادی این شهرستان دارد.

محمدی همچنین با اشاره به برخی از مشکلات بادام زمینی در این منطقه افزود: سنتی بودن کشت، کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری و ورود بادام‌های بی‌کیفیت قاچاق به بازار از مشکلات بادام زمینی این منطقه است.

کشت بادام زمینی به جز شهرستان آستانه اشرفیه در رشت، تالش، بندرانزلی و رودبار استان گیلان نیز انجام می شود و این محصول در پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی، سرطان و آلزایمر موثر است.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

328854