کارشناس مسئول عسل گیلان عنوان کرد؛

برخی دهیاران از زنبورداران برای زنبورداری پول دریافت می‌کنند/ نداشتن بیمه و گرانی شکر از چالش های این حرفه

کارشناس مسئول امور عسل گیلان با اشاره به پرمشقت بودن حرفه زنبورداری و نبود بیمه برای زنبورداران گفت: متاسفانه گاهی دهیاران نیز از زنبورداران حمایت نمی‌کنند و دیده شده برخی از دهیاران برای فعالیت زنبورداری در روستایشان از آنها پول می‌گیرند.
تصویر برخی دهیاران از زنبورداران برای زنبورداری پول دریافت می‌کنند/ نداشتن بیمه و گرانی شکر از چالش های این حرفه

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، مریم میرزایی با اشاره به اینکه آمار نهایی میزان برداشت عسل بهاره در گیلان در حال جمع آوری است اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۶۲۰۰ تن عسل در گیلان برداشت شود.

وی با بیان اینکه در گیلان ۳۴۸ هزار و ۳۲۲ کندو وجود دارد، افزود: عسل تولید شده به دلیل تنوع گیاهی در استان از کیفیت خوبی برخوردار است و علاوه بر اینکه در بازارهای استان به فروش می‌رسد، برای عرضه در دیگر بازارهای استان‌های نیز صادر می‌شود.

میرزایی ادامه داد: ۵ هزار و ۲۳ گیلانی در استان به زنبورداری مشغول هستند و با وجود پرمشقت بودن این حرفه با مشکلات عدیده‌ای از جمله نداشتن بیمه و گرانی شکر دست و پنجه نرم می کنند.

وی اضافه کرد: عسل ماده غذایی بسیار سالم و مقوی است که مصرف آن برای سلامت افراد جامعه بارها توصیه شده است اما کرونا و مشکلات اقتصادی که بر مردم وارد شده مصرف عسل در بین خانوارها موجب کاهش شده است.

میرزایی از مردم خواست حتما مصرف این ماده غذایی مهم را در خانواده مورد توجه قرار دهند و بدانند که حتی اگر زنبوری با شکر عسل تولید کند ماده‌ای مغذی‌تر از مرباهای صنعتی فراهم خواهد کرد.

کارشناس مسئول عسل گیلان گفت: شهرستان های تالش، رودسر، رودبار و سیاهکل به ترتیب مهمترین شهرستان های تولیدکننده عسل در گیلان هستند.

وی تصریح کرد: بسیاری از زنبورداران پس از برداشت عسل بهاره با کندوهای خود به مناطق ییلاقی رودسر، ماسال، سیاهکل و رودبار و برخی از زنبورداران نیز به مناطق کوهستانی سبلان در اردبیل کوچ می‌کنند تا محصول تابستانه را در این مناطق خوش آب و هوا تولید کنند.

میرزایی با اشاره به اینکه برداشت عسل تابستانه از نیمه شهریورماه تا اوایل مهر ادامه دارد گفت: میزان برداشت عسل در این ایام به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

وی به توزیع ۵۹ تن نهاده بین زنبورداران اشاره کرد و گفت: افراد بومی مرتبا از زنبورداران می‌خواهند که برای زنبورداری به دیگر مناطق بروند و متاسفانه گاهی دهیاران نیز در این خصوص از زنبورداران حمایت نمی‌کنند و متاسفانه دیده می‌شود، برخی از دهیاران برای فعالیت زنبورداری در روستایشان از آنها پول می‌گیرند که کاری نادرست است.

منبع: ایسنا

328176