در قم صورت می گیرد؛

راه اندازی اولین مرکز تخصصی درمان خونریزی های غیر طبیعی رحم

یک متخصص زنان و زایمان اعلام کرد: اولین مرکز تخصصی درمان خونریزی های غیرطبیعی رحم (AUB) برای نخستین بار در کشور در استان قم راه اندازی می شود.
تصویر راه اندازی اولین مرکز تخصصی درمان خونریزی های غیر طبیعی رحم

به گزارش سایت خبری پرسون، ندا بداقی مدیرگروه زنان کلینیک فوق تخصصی طهورا در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه خونریزی غیرطبیعی رحم، یکی از مشکلات شایع در بین زنان بعد از بلوغ است، بیان داشت: درصورتی که خونریزی ماهیانه زنان با حجم زیاد و فواصل نامنظم باشد و یا با درد آزاردهنده و خسته کننده همراه باشد، می توان گفت مبتلا به خونریزی غیرطبیعی بوده و نیاز به درمان دارد.

وی خاطر نشان کرد: خونریزی های غیر طبیعی رحم می تواند بصورت حجم زیاد یا بی نظمی های قاعدگی باشد و بیمار را دچار کم خونی های شدید کند و همچنین سرگیجه وعوارض روحی و مشکلات متعدد ی را برای بانوان به دنبال داشته باشد و در زنان شاغل نیز می تواند موجب بی نظمی در زمان ورود و خروج، بی حوصلگی یا پایین آمدن راندمان کاری شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه 30 درصد خانم ها حداقل یکبار در طول زندگی با خونریزی غیرطبیعی رحم مواجه می شوند تصریح کرد: دلایل مختلفی در ایجاد خونریزهای غیر طبیعی رحم موثر است که از آن جمله می شود به پولیپ ها اشاره کرد.

بداقی با اشاره به ساختار پولبپ ها بیان کرد: پولیپ ها ضایعات برجسته ای از جنس لایه داخلی رحم(اندومتر) تشکیل شده در داخل رحم ایجاد می شود و در بیمار علائمی مانند لکه بینی های بین قائدگی و یا تشدید در میزان آن ایجاد می کند که اغلب با سونوگرافی واژینال تشخیص داده می شود و با دستگاه هیستروسکوپی خارج و بیماری درمان می شود.

وی با اشاره به دیگر دلایل خونریزی های غیرطبیعی زنان اشاره و تصریح کرد: میوم ها(فیبروم) علت دیگر خونریزی ها به شمار می رود که «میوم» بافت هایی است که از بافت ماهیچه ای رحم ایجاد شده و زایده های گوشتی که از دیواره رحم منشا گرفته، می تواند داخل رحم یا خارج رحم باشد و باعث این بیماری بشود.

مدیرگروه زنان کلینیک فوق تخصصی طهورا گفت: میوم علائم مختلفی دارد و اگر از نوع خارج رحمی باشد می تواند علائم فشاری روی مثانه، روده و ... را از خود نشان بدهد و اگر از نوع داخل رحم باشد با لکه بینی و بی نظمی های قاعدگی همراه است و اگر داخل دیواره رحم باشد می تواند با دردهایی در سیکل قاعدگی وافزایش حجم و خونریزی خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه هایپرپلازی ها یکی دیگر از عوامل موثر در خونریزی های رحمی است، تصریح کرد: هایپرپلازی ها شرایطی هستند که خانم دچار افزایش ضخامت لایه داخلی رحم شده است و فرد می تواند با افزایش حجم خونریزی مراجعه کند و یا اینکه لکه بینی در طول سیکل داشته باشد.

بداقی اضافه کرد: از علل دیگر خونریزی را می توان به عوامل هورمونی اشاره کرد که شایعترین آن سندروم تخمدان پلی کیستیک است که در این سندروم تخمدان دچار کیست های ریز می شود و بافت زمینه ای تخمدان زیاد شده و بیمار دچار علائمی مثل عقب افتادگی قائدگی،عدم نظم در قاعدگی، افزایش موهای زائد در بدن، افزایش وزن و چاقی شکمی و دچار ریزش مو می شود و در نهایت برخی از خونریزی ها به دلایل ناشناخته در رحم ایجاد می شود که در این موارد بیمار با درمان علامتی بهبود می یابد.

وی با تبیین مراحل درمان این بیماران گفت: درمان بیماران مبتلا به خونریزی های رحمی در کشور به شکل درمان های علامتی بوده و اغلب به دلیل اینکه علت اصلی تشخیص داده نمی شود باعث بروز مجدد خونریزی و در نهایت بیمار به سمت برداشتن رحم هدایت می شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برداشتن رحم یک جراحی پرخطر محسوب می شود، تصریح کرد: تنها در برخی موارد بیمار مجبور به انجام عمل برداشتن رحم است زیرا این عمل باعث بروز چسبندگی و حتی در برخی موارد منجر به مرگ می گردد و مهم تر اینکه برداشتن رحم باعث از بین رفتن حس اعتماد به نفس در بانوان می گردد.

وی تصریح کرد: روش درمان AUB در واقع چند تخصصی محسوب می شود به طور مثال در موارد هورمونال که AUB بخاطر اختلالات هورمونی مانند افزایش پرولاکتین، اختلالات تیروئید، تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک و ... می باشد متخصصین غدد می توانند در تشخیص و رفع مشکل اقدام کنند و در موارد هایپرپلازی های دیواره رحم یا ضایعات پیش سرطانی میتوان با همکاری فوق تخصصین انکولوژی بهترین درمان برای این خانم ها صورت داد و در درمان پولیپها و میوم ها باید از شیوه های هیستروسکوپی استفاده کرد.

بداقی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به نیازی که در این زمینه وجود دارد در کلنیک درمان خونریزیهای غیر طبیعی رحم در مرکز طهورا در گروهی متشکل از متخصصین مربوطه از قبیل زنان، انکولوژی، غدد و... به صورت تیمی به تشخیص و درمان این بیماری خواهند پرداخت و به طور حتم این موضوع برای اولین بار در کشور رخ می دهد.

326902