آموزش عالی یک امتیاز تلقی می‌شود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: نوشتن قانون برای کنکور باید با در نظر گرفتن همه جوانب باشد و نمی‌توان به سادگی آن را رد یا قبول کرد.
تصویر آموزش عالی یک امتیاز تلقی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در برنامه «به وقت ایران» گفت: نمی‌توانیم کنکور را بدون ملاحظه همه جانبه ابعاد مختلف آن، تحلیل کنیم و برای آن نسخه بنویسیم و یک قانون یا اقدام را به سادگی رد یا اصلاحش کنیم.

وی ادامه داد: وقتی از کنکور صحبت می‌شود باید مراقبت کنیم که تغییرات در آن می‌تواند بخشی از جامعه را متأثر بسازد برای همین می‌بینیم که هر از چند گاهی برای اینکه آثار زیان‌بار کنکور بر نظام آموزشی را تحلیل کنند، در رد آن بسیار صحبت کردند.

کمرئی افزود: امروزه تقریباً توافق وجود دارد که کنکور به شکل فعلی برای نظام آموزش عمومی و نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی یک بار است و آن را به شدت تحت تأثیر قرار داده و این تأثیر بسیار منفی و مخرب بر آموزش و پرورش عمومی ما محسوب می‌شود. براین آموزش و پرورش با تغییری که ناظر بر اقدامات اصلاحی باشد، کاملاً موافق است.

وی بیان کرد: در اغلب این ۱۲ ماده‌ای که امروز پیش‌بینی شده است، آموزش و پرورش توافق نسبی داشته و بر اثر یک اجماع جمعی این سیاست‌ها به عنوان پیش‌نویس نهایی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. اما قرار نیست با این سیاست‌ها همه مصائب و مسائل کنکور حل شود بلکه در واقع یک دسته مسائل اصلاحی است.

وی ادامه داد: شاید اصلی‌ترین دلیلی که وزارت آموزش و پرورش بر اساس آن، اصلاح در وضعیت کنکور را دنبال می‌کند، تأثیری است که کنکور خواسته یا ناخواسته روی عدم تحقق اهداف نظام رسمی کشور می‌گذارد. بر اساس مصوبات سال ۹۲ و اصلاحیه که در سال ۹۵ درباره کنکور مطرح شد قانون تصریح کرد که به تدریج امتحانات نهایی به پایه‌های یازدهم و دهم تسری پیدا می‌کرد و با افزایش امتحانات نهایی، سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا می‌کرد اما به دلایل متعددی این اتفاق نیفتاد.

وی توضیح داد: همین اصلاح را در وضعیت فعلی مراقبت کردند که تبدیل به آسیب جدی نشود. به جهت اینکه ما در پایه دوازدهم، امتحانات نهایی و کنکور داریم که سهم سوابق تحصیلی را لحاظ نمی‌کند و خودش به تنهایی تعیین کننده است و معتقدیم که سبب شده است که داوطلبان را در تنگنا و مضیقه روانی قرار دهد و استرس به آنها وارد کند و تعیین کننده سرنوشت آنها در ۴ ساعت باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اضافه کردن سال‌های نهایی به پایه‌های یازدهم و دهم، این فشار را به دانش‌آموزان مضاعف می‌کرد. یعنی اگر در حال حاضر نگرانی از یک استرس در دوره کنکور هستیم، این موضوع با گسترش امتحانات نهایی، مضاعف می‌شود. البته بار و فشار در امتحانات در طول ۲۵ روز و یکسال است و توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز آنچه که به عنوان پیشرفت تحصیلی در قالب آزمون کنکور سنجیده می‌شود، مطلقاً پیشرفت تحصیلی را نمی‌سنجد زیرا پیشرفت تحصیلی باید اهداف تربیتی و تحصیلی نظام آموزشی کشور را بسنجد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که در تحلیل می‌بینم این است که یک تفکیکی بین این دو نظام آموزشی وجود دارد. آموزش و پرورش را یک حق برای مردم جامعه و کودکان کشور باید تلقی کنید در حالی که آموزش عالی یک امتیاز باید تلقی شود و اگر کسی فرصت را پیدا کرد، از مزایایی بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: نکته دیگر هم این است که آزمون‌ها هم اینجا متفاوت است؛ آزمون‌های آموزش و پرورش را آزمون‌های ملاک محور می‌بینیم. در حالی که آزمون‌های نظام سنجش و دانشگاه، آزمون‌های هنجار محور است؛ در آموزش‌های ملاک محور می‌گوییم همین که این دانش‌آموز این ملاک‌ها را کسب کرد، صلاحیت و شایستگی ارتقا دارد بنابراین وقتی ۵۰ درصد اهداف نظام آموزشی محقق ساختیم می‌گوییم باید دانش‌آموز وارد پایه‌های بعدی شود اما در آزمون‌های سنجش، هرچقدر دشوارتر، احتمال تفکیک‌پذیری بیشتر است و این داستان‌هایی که هرازگاهی در کنکور ما ایجاد می‌شود ناشی از فشاری است که باید برای تفکیک پذیری آنها قائل شویم.

کمرئی با بیان اینکه کنکور، دانش‌آموزان را تک بعدی می‌سنجد، اظهار کرد: بر اساس سند تحول آموزش و پرورش، ۶ ساحت تربیتی را باید مدنظر قرار داد و انسان تمام ساحتی را باید در آموزش رسمی عمومی تربیت کنیم؛ بنابراین نباید اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی قربانی شرایطی شود که نهایتاً آموزش عمومی تأمین کننده نیروی ورودی دانشگاه‌ها تلقی شود و این اشتباه بزرگی است.

326784