پرسون دلایل گرانی مسکن را بررسی کرد؛

خانه؛ آرزوی گمشده ایرانیان/ کمبود تولید، چالش پیش روی دولت آینده

کشورمان به دلیل وسعت و پهناور بودنش از نعمت زمین برخوردار است و از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن معادن گوناگون در این سرزمین مصالح ساختمان سازی شامل سنگ، گچ، آهن، آلومینیوم، آجر، لوله آب و گاز، سیم برق، شیرآلات و... تولید داخل کشور فراوان است؛ اما با این وجود تامین مسکن به عنوان مهم ترین سرپناه برای بخشی از خانواده های ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.
تصویر خانه؛ آرزوی گمشده ایرانیان/ کمبود تولید، چالش پیش روی دولت آینده

به گزارش سایت خبری پرسون، این در حالی است که در هفته گذشته حسن روحانی که کمتر از ده روز آینده سکان بالاترین مقام اجرایی کشور را باید ترک کند، آب پاکی را روی دست آن دسته افرادی که از نعمت خانه دار شدن محروم هستند ریخت گفت دولت وظیفه ایجاد خانه برای مردم ندارد و در این میان بخش خصوصی و انبوه سازان باید پیش قدم شوند و تنها دولت در قالب وام مسکن حمایت خود را باید انجام دهد.

برخی توپ گرانی مسکن را به زمین دلالان می اندازند اما کارشناسان حوزه اقتصادی کمبود تولید مسکن نسبت به تقاضا در بازار را عامل اصلی گرانی مسکن می دانند البته دست اندر کاران ساخت مسکن نیز گرانی مصالح ساختمانی را مهم ترین دلیل افزایش قیمت مسکن می دانند.

در این خصوص خبرنگار اقتصادی پرسون نگاهی انداخته به دلایل گرانی مسکن که در ادامه می خوانید:

ساخت مسکن باید صنعتی شود

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران دراین میان به خبرنگار پرسون گفت: از سال74تا94 طبق گزارشات مرکز آمار 104برابر یعنی یک هزار درصد مسکن گران شده به طوری که سالی 5برابر این افزایش قیمت رخ داده است؛ از سوی دیگر به گزارش مرکز آمار از سال 94 تا 98 نیز رشد قیمت مسکن 120 درصد بوده است که این نوع افزایش قیمت هیچ ارتباطی با افزایش تورم در این سه دهه ندارد؛ بنابراین منطقی در این افزایش قیمت وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ترکیه در ساخت مسکن از ما پیشی گرفته است در حالی که همانند ایران از وفور مصالح ساختمانی برخوردار نیست؟ پاسخ داد: مربوط به نحوه ساخت مسکن به شکل سنتی است به طوری که 90درصد ساخت مسکن در کشورمان سنتی انجام می شود؛ کشور ترکیه و مالزی که 20 سال پیش وضعیت مسکن شان همانند کشورمان بود این روزها با ساخت مسکن به روش صنعتی توانسته اند نیاز مسکن کشورشان را برطرف کنند و به سوی ساخت مسکن برای دیگر کشورها همچنین ساخت مسکن برای افراد ساکن در خارج از کشورشان نیز رفته اند، اما هنوز ما در کشورمان نتوانسته ایم نیاز مسکن هموطنان مان را برطرف کنیم.

مجلس باید پیگیر اجرای قانون باشد

رهبر انقلاب چندین بار از مجلس خواسته اند که اصلاح سیاست های پولی و بانکی انجام شود که در این خصوص نمایندگان مجلس کاری انجام نداده اند، این در حالی است که 45 درصد سهم اقتصاد کشورمان مربوط به بازار مسکن است و اگر اصلاح سیاست های پولی و بانکی انجام شود کمک بزرگی در حوزه مسکن انجام می شود.

عقبایی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولتمردان تسهیلات مناسبی به متقاضیان خرید مسکن نمی دهند، در ابتدای دهه80 دولت وام 15میلیون تومان به خریداران مسکن پرداخت می کرد که آن زمان با این مبلغ 47 درصد خرید خانه تامین می شد، اما حالا که دولت 150 میلیون تومان وام می دهد تنها 12 درصد یک واحد مسکونی را می توان خریداری کرد؛ همچنین دلایل بعدی این گرانی نیز برمی گردد به حمایت نکردن دولت از انبوه سازان مسکن مثلا کاهش هزینه عوارض، کاهش هزینه تراکم، ارائه مصالح ارزان قیمت و دیگر خدمات را می توانند به عنوان بسته حمایتی به انبوه سازان ارائه دهند که تاکنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

این کارشناس مسکن ادامه داد: رهبر انقلاب چندین بار از مجلس خواسته اند که اصلاح سیاست های پولی و بانکی انجام شود که در این خصوص نمایندگان مجلس کاری انجام نداده اند، این در حالی است که 45 درصد سهم اقتصاد کشورمان مربوط به بازار مسکن است و اگر اصلاح سیاست های پولی و بانکی انجام شود کمک بزرگی در حوزه مسکن انجام می شود.

عقبایی افزود: متاسفانه از مجلس ششم و دولت اصلاحات طرح ساخت مسکن استیجاری به قانون تبدیل شده که نه دولت ها اقدامی در این خصوص انجام داده اند و نه مجلسی ها پیگیر این طرح شده اند.

هزینه ساخت مسکن در دولت روحانی ۵ برابر شد

این افزایش عرضه هم به نوبه خود موجب کاهش و تعدیل قیمت مسکن خواهد شد. بر عکس اگر در کنار گران ¬شدن مسکن، هزینه ¬های تولید مسکن مثل قیمت زمین، مصالح، دستمزد¬ها و... افزایش پیدا کند عملا تولید ¬کنندگان سودی از افزایش مسکن نمی¬ برند و حتی ممکن است به خاطر نبود مشتری و رکود در بازار، ضرر هم بکنند.

محمدرضا جمشیدی کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: هزینه ساخت مسکن در دولت روحانی 5 برابر شده است، بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت نهاده‌های ساخت مسکن بر پایه سال 1390 در پایان دولت دهم 170 واحد بود که در پاییز امسال به 850 واحد رسید که افزایش 5 برابری نسبت به پایان دولت قبل را نشان می‌دهد.

وی افزود: با در نظر گرفتن این نکته که سود تولید هر کالایی از جمله مسکن برای تولیدکننده برابر است با تفاضل قیمت و هزینه تمام شده؛ اگر همراه با گران شدن مسکن، هزینه تولید رشد نکند سود بیشتری نصیب تولیدکننده می­شود. تحت این شرایط عرضه مسکن نیز افزایش پیدا می­کند چرا که با افزایش قیمت مسکن، انگیزه تولیدکننده برای عرضه مسکن زیاد می ­شود.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: این افزایش عرضه هم به نوبه خود موجب کاهش و تعدیل قیمت مسکن خواهد شد. بر عکس اگر در کنار گران ­شدن مسکن، هزینه ­های تولید مسکن مثل قیمت زمین، مصالح، دستمزد­ها و... افزایش پیدا کند عملا تولید ­کنندگان سودی از افزایش مسکن نمی­ برند و حتی ممکن است به خاطر نبود مشتری و رکود در بازار، ضرر هم بکنند.

باید مسکن را از یک کالا سرمایه ای خارج کرد

پیش از این نیز محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در کشور اظهار داشت: بازار مسکن در ایران توقف گاه سرمایه است و اغلب مسکن را کالای سرمایه‌ای می‌دانند.

او ادامه داد: به همین دلیل است که مهم‌ترین استراتژی ما در وزارت راه و شهرسازی جداسازی بازار سرمایه از بازار مصرف است و با ابزارهای قانونی مانند مالیات به دنبال اجرای این سیاست و استراتژی در بازار هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: فراموش نکنیم که مسکن یک کالای بادوام محسوب می‌شود و از نظر مردم در مقایسه با سایر بازارهای موازی مطمئن‌ترین بازار برای حفظ ارزش سرمایه، بازار مسکن است.

محمودزاده افزود: این ماهیت بازار مسکن است که تاریخ انقضاء ندارد و مانند سایر بازارها نیست که واکنش سریع به متغییرهای بازار دهد.

آمارها چه می گویند؟

طبق آمارها قیمت‌ها در بازار مسکن در طول کمتر از سه سال بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته و رشد بی‌وقفه قیمت‌ها متاثر از چند عامل افزایش نرخ ارز و طلا، افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ سوخت و مصالح باعث شد تا میزان معاملات در سال گذشته در تهران به کمترین میزان که در سال ۱۳۶۶ بوده رسید و کمتر از ۳ هزار معامله ثبت شد..

طبق گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی تهران گران‌ترین شهر برای خرید خانه محسوب می‌شود و در حالی که متوسط قیمت خرید خانه در پایتخت در هر متر مربع بیش از ۲۷ میلیون تومان است، در ۲۵ استان قیمت مسکن به کمتر از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد و در ۹ استان متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان است.

جوانان انگیزه ای برای خانه دار شدن ندارد

انتظار این است که دولت سیزدهم که تا چند روز آینده سکان هدایت مدیریت اجرایی کشور را در دست می گیرد موتور جهش تولید مسکن را کلید بزند تا هرچه سریعتر مشکلات تامین مسکن هموطنان برطرف شود.

اما هرچه که هست افسار افزایش قیمت مسکن از دست دولت خارج شده است و گویا دولتمردان توان کنترل قیمت را ندارند، به همین خاطر شاهد کاهش ازدواج در کشور هستیم چرا که جوانان قدرت خرید یک واحد مسکونی کوچک در یک محله متوسط نشین پایتخت را ندارند.

با یک حساب و کتاب ساده اگر تصور کنیم یک جوان با انرژی بتواند در بازار آزاد کسب و کاری راه اندازی کند و به طور معمول روزی یک میلیون تومان به درآمد خالص برسد و این در آمد را برای هیچ گونه هزینه ای در امورات زندگی مانند خوارک، پوشاک، مراسم جشن و شادی ، درمان و... استفاده نکند در سال 365 میلیون تومان می تواند ذخیر کند؛ این در حالی است که یک خانه قدیمی 20 سال ساخت در منطقه 5 تهران به عنوان یک منطقه متوسط نشین متری 30 میلیون تومان است که اگر این جوان بخواهد 60 متر را خریداری کند باید یک میلیارد و 800 میلیون تومان داشته باشد به عبارتی اگر همان در آمد خالص یک میلیون تومانی در روز وجود داشته باشد باید 5 سال در انتظار خرید بماند، البته اگر تورمی در این مدت به وجود نیاید، بنابراین انگیزه خانه دار شدن در بین جوانان جامعه بسیار پایین آمده است؛ که در این میان مهم ترین راهکار حل این موضوع حمایت دولت برای تامین خانه است، مانند طرح مسکن مهر که گامی بلند در دولت نهم و دهم در اجرای خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه و تولید مسکن در کشور به وجود آمد که انتظار این است که دولت سیزدهم که تا چند روز آینده سکان هدایت مدیریت اجرایی کشور را در دست می گیرد موتور جهش تولید مسکن را کلید بزند تا هرچه سریعتر مشکلات تامین مسکن هموطنان برطرف شود.

گزارشی از: محمد خادمی

326302