کلاهبرداری یک صرافی ارز دیجیتال جعلی در ایران

ارز‌های دیجیتال برای کسانی که آگاهی چندانی از آن ندارند، محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.اگر نمی‌خواهید سرمایه خود را از دست بدهید، باید آگاهانه‌تر عمل کنید و هشدارهای دستگاه های نظارتی را جدی بگیرید.

تصویر کلاهبرداری یک صرافی ارز دیجیتال جعلی در ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، خبرگزاری صدا و سیما گزارشی از فعالیت غیرقانونی یک شرکت از طریق یک صرافی جعلی خرید و فروش رمز ارز منتشر نموده است که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ عوامل اجرایی آن شناسایی و دستگیر شده‌اند.

براساس اطلاعات مندرج در وبسایت این شرکت زمینه های فعالیت آن در حوزۀ تولید نرم افزارهای جامع مدیریتی اطلاعات محصول، سامانۀ حمل و نقل هوشمند، فروشگاه اینترنتی، سیستم رزرواسیون هوایی کشوری و سامانۀ خرید و فروش رمز ارز به آدرس darixo.com معرفی شده است. در حال حاضر در صفحه اصلی این سایت هیچ بازار رمز ارز فعالی وجود ندارد.

در این گزارش اشاره شده که این سایت مجوزهای لازم را نداشته است. سرهنگ علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اظهار کرد در پی فعالیت بدون مجوز تعدادی از صرافی های در حوزۀ رمز ارز، پرونده ای در این باره تشکیل و موضوع مورد بررسی پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت. وی در ادامه تشریح کرد:

“در بررسی این پرونده مشخص شد که مالک یکی از صرافی های غیرمجاز بیش از 200 میلیارد تومان را از شهروندان گرفته و در ازاء آن هیچ رمز ارزی در اختیارشان نگذاشته و پس از انجام این اقدام قصد خروج از کشور را داشته است.”

وی افزود: “بیش از 150 میلیارد تومان سکه، طلا و دلار از مخفیگاه متهمان کشف شد، که همگی این اموال به شهروندان مسترد خواهد شد.”

در ویدئوی منتشر شدۀ این گزارش آمده که این کلاهبرداری با استفاده از پلتفرم معاملاتی دیگری پیاده سازی شده که ارتباطی با فعالیت های این شرکت ندارد. در ادامه تأکید شده که هیچ صرافی رمز ارز ایرانی مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی دریافت نکرده است و این صرافی ها بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می دهند. این در حالیست که مسئولیت نظارت و سازماندهی این وبسایت ها طی چند ماه گذشته به بانک مرکزی محول شده و تا قبل از آن صدور مجوزهای مرتبط با فعالیت این صرافی ها برعهدۀ نهادهای دیگری بوده است. بانک مرکزی هنوز برای قانونگذاری در این حوزه اقدامات لازم را به عمل نیاورده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

325235