مدیرعامل آب منطقه ای گلستان:

معضل کم آبی با شیرین سازی ۵۰ میلیون مترمکعب آب دریا حل خواهد شد

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان از مطالعه و پیگیری مجوز شیرین سازی ۵۰ میلیون مترمکعب آب دریا برای رفع کم آبی استان خبرداد.
تصویر معضل کم آبی با شیرین سازی ۵۰ میلیون مترمکعب آب دریا حل خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، سید محسن حسینی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: در زمینه رفع دغدغه های کم آبی، برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت تعریف شده و برای آن برنامه ریزی های لازم در حال انجام است.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان افزود: منابع آب شرب در استان از آب های زیرزمینی و تعدادی هم چشمه و رودخانه ها است.

وی با اشاره به برداشت بیش از اندازه از آبخوان ها گفت: با توجه به فرونشست زمین در گلستان تکیه بر استفاده از آب های زیرزمینی عاقلانه است.

حسینی بیان کرد: بخش عمده ای از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان از آب های زیرزمینی شامل ۶۰۰ حلقه چاه تامین می شود و با توجه به مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در آینده تنها می توان به ۸۰ میلیون مترمکعب آن اتکا کرد و باید به سمت استفاده از آب های سطحی حرکت کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان ادامه داد: لذا برنامه داریم که در میان و درازمدت ۶۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت سدهای در حال احداث نرماب، چایلی، میرداماد، قره چای و سرگله مازندران استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: با این وجود باز هم کسری آب وجود دارد و تصمیم گرفتیم به سمت شیرین سازی آب دریا حرکت کنیم که هدف ما استفاده از ۵۰ میلیون مترمکعب بوده و مطالعات آن انجام شده است.

حسینی بیان کرد: در کوتاه مدت هم طرح های آبرسانی مانند حفر و تجهیز چاه و شبکه های جمع کننده، احداث ایستگاه پمپاژ، شبکه انتقال و غیره در دست اقدام است که در سنوات گذشته اعتبار قابل قبولی نداشتند و با تلاش های انجام شده این میزان از ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۱۹ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی توضیح داد: در کلاله یک حلقه چاه، در آزادشهر دو حلقه چاه و در کردکوی، ترکمن و گمیشان در حال تجهیز و حفر است و در گرگان هم دو حلقه چاه تجهیز شده و در کنار آن یک ایستگاه پمپاژ در حال تجهیزات بوده که ۶۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آبی اضافه خواهد کرد و همچنین از ۴۰ حلقه آب غیرشرب کشاورزی هم استفاده می شود

منبع:مهر

324897