‎پرسون در گفتگو با اقتصاددانان بررسی می کند؛

‎ یارانه بلای جان اقتصاد/ پول پاشی ممنوع

‎به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در کشور چشم اقشار کم درآمد این روزها به جیب دولت جدید است و در انتظارند تا ببینند پرداخت یارانه، کمک معیشتی و ارائه طرح هایی همانند عرضه کوپن چگونه به اجرا در می آید.
تصویر ‎ یارانه بلای جان اقتصاد/ پول پاشی ممنوع

به گزارش سایت خبری پرسون، در این میان کارشناسان اقتصادی هر نوع پرداخت یارانه و افزایش آن را سم مهلک برای اقتصاد می دانند، آنها معتقدند اقتصاد براساس فرمولی تعریف می شود و دست به تغییرات این فرمول زدن جز پاک کردن صورت مسئله نه تنها کمکی به رونق اقتصادی نمی کند بلکه اقتصاد را به ورشکستگی می کشاند.

شاید به باور بسیاری افزایش پرداخت پول به شکل طرح های یارانه ای و معیشتی کمک حال بسیار خوبی برای اقشارضعیف جامعه باشد اما این نوع اقدامات همانند یک دارو مسکن برای یک بیمار می ماند و تنها برای مدت کوتاهی بیمار را از درد در امان نگه می دارد و به شکل کامل درمان صورت نمی گیرد.

اقتصاددانان افزایش نقدینگی (چاپ پول) را باعث افزایش قدرت خرید جامعه می دانند و این قدرت باعث تقاضای بالا خرید می شود و سیستماتیک تورم را به ارمغان می آورد و از سوی دیگر ارزش پول ملی و پایه پولی کشور را به خطر می اندازد.

خبرنگار پرسون درباره اینکه آیا دولت جدید که تا سه هفته دیگر شروع به کار می کند قصد دارد افزایش پرداخت یارانه، معیشتی و اجرای طرح کوپن را در دستور کار خود قرار دهد و در صورت اجرای این کار چه تبعاتی برای اقتصاد به وجود خواهد آورد را با کارشناسان اقتصادی بررسی کرده است.

پرداخت یارانه برای گذر از بحران است

اینکه دولت بیاید یک مبلغی از منابع ملی را در اختیار چند دهک قرار دهد ناعدالتی است چرا که منابع ملی برای همه افراد جامعه است و نباید فرقی بین افراد جامعه در نظر گرفت، دولت به جای فکر کردن در باره پرداخت یارانه به فکر رونق تولید باشد که اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور را بالا برد.

مسعود دانشمند کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: پرداخت یارانه و امثال این طرح ها تنها برای گذر از یک بحران اقتصادی تعریف شده است و هیچ گونه کمکی به رشد اقتصادی و افزایش تولید نخواهد کرد.

وی افزود: پرداخت یارانه ماندگار نباید باشد و باید دولتمردان پشت پرده برای پرداخت یارانه برنامه ریزی داشته باشند تا اقتصاد را از ریشه قوی و محکم کنند در غیر این صورت پرداخت یارانه جز سم برای اقتصاد چیز دیگری نخواهد بود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد موجب عدالت اجتماعی نمی شود؟ پاسخ داد: اینکه دولت بیاید یک مبلغی از منابع ملی را در اختیار چند دهک قرار دهد ناعدالتی است چرا که منابع ملی برای همه افراد جامعه است و نباید فرقی بین افراد جامعه در نظر گرفت، دولت به جای فکر کردن در باره پرداخت یارانه به فکر رونق تولید باشد که اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور را بالا برد.

دانشمند تصریح کرد: پرداخت یارانه در یک بازه زمانی کار مناسبی است، اما بعد از مدتی باید این طرح حذف شود همانند این می ماند فردی پای شکسته دارد و دکتر تجویز می کند در مدت مشخص آن فرد از عصا استفاده کند و بعد از مدتی عصا را کنار بگذارد.

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: متاسفانه دولت ها که در کشورمان به روی کار آمده اند به جای اینکه مشکلات اقتصادی را به شکل اساسی و علمی برطرف کنند به دنبال اجرای طرح های یارانه هستند، موضوع پرداخت یارانه مختص به مردم نیست بلکه دولت در حوزه تولید انرژی مانند برق، بنزین و پتروشیمی نیز یارانه پرداخت می کند، برای مثال دولت نفت را به پالایشگاه های دولتی بشکه ای 16 دلار می فروشد در حالی که قیمت جهانی نفت بسیار بالاتر از این میزان است.

وی یاد آور شد: اگر دولت قصد کمک به تولید کشور و حمایت از پالایشگاه های داخلی را دارد بیاید10 تا20 درصد کمتر از قیمت نفت جهانی به پالایشگاه های داخلی بفروشد نه اینکه از 50 درصد نیز کمتر دریافت کند و آن وقت بگوییم پالایشگاه ما رونق تولید دارد، بنابراین دولت باید با یک برنامه ریزی مشخص به دنبال حذف تمامی یارانه ها باشد.

پرداخت یارانه مشکل اساسی نظام اقتصادی

دولت ها باید تولید کنندگان و صنعتگران را حمایت کنند و بستر تولید را فراهم کنند تا از این طریق اشتغالزایی به وجود آید و مشکل بیکاری جامعه برطرف شود نه اینکه با پرداخت یارانه به جامعه مردم را از اشتغال و تلاش دور کنند.

مهدی پور قاضی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار پرسون در این باره گفت: پرداخت یارانه مشکل اساسی نظام اقتصادی ایران به حساب می آید، به جای اینکه جامعه را به سمت و سوی تولید ببریم، متاسفانه دولتمردان جامعه را به سمت پرداخت یارانه برده اند.

وی افزود: دولت ها باید تولید کنندگان و صنعتگران را حمایت کنند و بستر تولید را فراهم کنند تا از این طریق اشتغالزایی به وجود آید و مشکل بیکاری جامعه برطرف شود نه اینکه با پرداخت یارانه به جامعه مردم را از اشتغال و تلاش دور کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورتی که در هر خانواده دو نفر اشتغال داشته باشند موجب رونق در تولید و شکوفایی اقتصادی می شود، برای مثال اگر دولت ها کل پرداختی یارانه به مردم را در این چند سال در زمینه زیرساخت ها و سرمایه گذاری در تولید صرف کرده بودند این روزها نتیجه بهتری در اقتصاد و رشد تولید ناخالص ملی به ارمغان می آمد.

کوپن؛ درمانی موقت اقتصاد

ساختار اقتصادی ایراد دارد و بهتر است که سیاستمدارها به فکر ترمیم یا اصلاح ساختار اقتصادی باشند و از روش‌ها و سیاست‌های شکست خورده استفاده نکنند. ساختار اقتصاد کشور به سمتی می‌رود که روز به روز بر آمار جمعیتی اقشار آسیب‌پذیر اضافه می‌شود.

امیر هرتمنی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز در این باره گفت: ما حمایت از اقشار کم درآمد را به دو روش کوپن و پرداخت یارانه نقدی در طول ۴۰ سال گذشته تجربه کرده‌ایم. در هیچ کدام از این دو روش موفق به بهبود وضع معیشت اقشار کم درآمد جامعه نشده‌ایم؛ هر کدام از این دو سیاست در جایگاه و زمان خود مؤثر تلقی می‌شد اما به مرور زمان جنبه‌های مثبت آن از بین رفت.

وی ادامه داد: پس از توزیع کوپن در آبان ماه سال ۵۹ بازار سیاه برای کوپن‌ها تشکیل شد و این سیاست به سوی بروز فساد پیش رفت. در این حین قیمت کالاهایی که کوپن برای آن‌ها تخصیص داده شد، در بازار آزاد به چند برابر قیمت کوپنی آن‌ها رسید و در این راه منابع دولت هدر داده شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: سرانجام دولت وقت به این نتیجه رسید که قیمت کالاها را آزاد کرده و کوپن را حذف کند و با این کار یک گام به جلو برداشت. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چرا دوباره قصد داریم یک گام به عقب برداریم و سیاستی را اعمال کنیم که در گذشته از اجرای آن نتیجه‌ای نگرفتیم؟ این روش، درمان موقت است و پس از توقف توزیع کوپن در شش ماه آینده، سیاست‌گذاران باید به فکر یک راه درمان دائمی باشند در غیر این صورت تخصیص کوپن بی اثر است و دردی از قشر آسیب‌پذیر جامعه دوا نمی‌کند.

هرتمنی گفت: ساختار اقتصادی ایراد دارد و بهتر است که سیاستمدارها به فکر ترمیم یا اصلاح ساختار اقتصادی باشند و از روش‌ها و سیاست‌های شکست خورده استفاده نکنند. ساختار اقتصاد کشور به سمتی می‌رود که روز به روز بر آمار جمعیتی اقشار آسیب‌پذیر اضافه می‌شود.

طرح پول پاشی در کمین تیم جدید اقتصادی دولت

‎برهرحال در این میان تیم اقتصادی جدید دولت است که می تواند رئیس جمهور جدید را از اجرای این نوع طرح های پول پاشی منصرف کند یا اینکه این تیم نیز هم سو با نظر نمایندگان مجلس پیش خواهند رفت؛ اما هر چه که هست دولت جدید باید این را بداند که با طرح های یارانه ای مشکلات اقتصادی از ریشه حل نخواهد شد.

حالا باید منتظر ماند دید دولت جدید با همسویی مجلس یازدهم آیا طرح جدید مشابه یارانه را به اجرا در می آورد؛ گرچه پیش از این زمزمه هایی از مجلسی ها به گوش می رسید که آنها به دنبال دو نوع اجرای طرح یارانه ای در دولت هستند.

نخستین طرح شان این است که قیمت بنزین را افزایش دهند و سود حاصل را به آن دسته افرادی که خودرو ندارند و از سهمیه بنزین یارانه ای دولت بهره مند نمی شوند برخوردار شوند، حتی آنها معتقدند که پرداخت بنزین براساس کد ملی هر فرد در نظر گرفته شود و در صورتی که فردی هر ماه از سهمیه بنزینش استفاده نکرد، وزارت نفت آن را با قیمت روز منطقه خلیج فارس خریداری کند.

گام دوم مجلسی ها این است که برای 60 میلیون یارانه بگیر در کشور بر اساس دهک بندی که صورت می گیرد کوپن یا همان کالا برگ به حساب کارت بانکی شارژ شود و این افراد از فروشگاه ها بتوانند کالاهای اساسی شان را تامین کنند.

برهرحال در این میان تیم اقتصادی جدید دولت است که می تواند رئیس جمهور جدید را از اجرای این نوع طرح های پول پاشی منصرف کند یا اینکه این تیم نیز هم سو با نظر نمایندگان مجلس پیش خواهند رفت؛ اما هر چه که هست دولت جدید باید این را بداند که با طرح های یارانه ای مشکلات اقتصادی از ریشه حل نخواهد شد.

گفتگواز: محمدخادمی

324325