استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ

پزشکان با استفاده از فناوری جدید هوش مصنوعی می‌توانند احتمال سرطانی بودن ضایعات روده بزرگ را در مراحل آغازین تشخیص دهند.
تصویر استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ

به گزارش سایت خبری پرسون، شرکت ژاپنی ان‌ای‌سی (NEC)، فعال در حوزه فناوری اطلاعات و صنعت الکترونیک، می‌گوید فناوری جدید که «Cx۲۰» نام دارد می‌تواند به پزشکان کمک کند تا در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهند ضایعات پدیدار شده در روده بزرگ تومور سرطانی هستند یا نه. امری که در تشخیص ابتدایی علائم سرطان روده بزرگ، حیاتی به شمار می‌رود.

سرطان روده بزرگ از ضایعات پیش‌سرطانی پولیپ‌های نئوپلاسمی به وجود آمده در این روده نشأت می‌گیرد و تشخیص و از بین بردن این ضایعات در مراحل اولیه که عموما در معاینات آندوسکوپی انجام می‌شود، نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرطان در بیماران بازی می‌کند. با این حال گاهی اوقات برای پزشکان تشخیص ضایعات توموری و غیرتوموری در آندوسکوپی دشوار می‌شود و نمونه‌برداری غیرضروری استرس و ناراحتی اضافی برای بیماران ایجاد می‌کند.

شرکت ان‌ای‌سی در محصول جدید خود برای بالا بردن شانس شناسایی احتمال ضایعات نئوپلاستی روده بزرگ، یک نوع فناوری خاص را توسعه داده است که در آن از قدرت یادگیری هوش مصنوعی برای ترکیب اطلاعات تصاویر آندوسکوپی و یافته‌های پزشکان متخصص استفاده شده است.

این فناوری تصاویر مناطق ضایعه را که با دستگاه آندوسکوپی گرفته شده تجزیه و تحلیل می‌کند. اگر هوش مصنوعی تشخیص دهد که یک ضایعه روده احتمالا توموری است، پیام «امکان بالا» نمایش داده می‌شود و اگر سامانه به این نتیجه برسد که ضایعه روده احتمالا مربوط به تومور سرطانی نیست پیام «امکان کم» به نمایش درمی‌آید.

نرم‌افزار جدید به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند مستقیما با تجهیزات آندوسکوپی ارتباط برقرار کند و در حین مراحل انجام آندوسکوپی به صورت خودکار به پزشک اطلاع دهد کدام نواحی مستعد سرطان هستند و کدام نواحی هنوز به تومور‌ها آلوده نشده‌اند.

بنابر آمار‌ها سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در اروپا است و پژوهشگران امیدوارند با بهره‌گیری از فناوری جدید بتوانند به پزشکان در مقابله با این بیماری مرگبار یاری برسانند.

مسئولان شرکت ان‌ای‌سی گفته‌اند استاندارد سازمان ایمنی، بهداشت و محیط زیست اروپا را دریافت کرده‌اند و انتظار دارند فروش تجاری محصول جدید را از اواخر امسال در بازار‌های این قاره آغاز کنند.

324225