گزارش پرسون از یک جنجال موقت؛

ماجرای ممنوعیت تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط ابلاغ و به سرعت لغو شد تا بررسی‌های لازم انجام شود. 
تصویر ماجرای ممنوعیت تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

به گزارش سایت خبری پرسون، اخیرا نامه محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها مبنی بر ممنوعیت شرکت داوطلبان دارای رشته‌های غیرمرتبط در کنکور کارشناسی ارشد 1401 منتشر و باعث واکنش‌های متفاوتی میان مخالفان و موافقان این طرح شد.

بر اساس این مصوبه که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو رسیده، از سال ۱۴۰۱ سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.

در نامه آهنچیان آمده است که : "تاکنون پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد در همه رشته‌ها از بین همه داوطلبان و صرف نظر از رشته تحصیلی دانشجو در دوره کارشناسی صورت می‌پذیرفت که آسیب های زیادی به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته است. امکان شرکت کردن دانش آموختگان دوره کارشناسی همه رشته ها و حتی رشته های یک گروه تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد رشته های یک زیرگروه تحصیلی وجود نخواهد داشت، بنابراین درج همه "رشته های گروه" برای هیچ رشته ای مجاز نیست اما درج همه گرایش ها مانعی ندارد."

لغو فوری مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط

یک روز پس از ابلاغ این طرح، محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توضیح مصوبه تغییرات احتمالی آزمون کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط، اعلام کرد: "تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است."

ادامه تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط

تغییر رشته در ارشد موضوع رایجی است. به دلیل ضعف سیستم آموزشی و عدم ارائه آگاهی‌های لازم در دوران مدرسه، محصل توانایی و امکان انتخاب دقیق رشته مورد علاقه و یا مناسب خود را برای کارشناسی ندارد و در نهایت در برخی موارد تغییر رشته در کارشناسی ارشد چاره کار است. اکثر مواردی که مشاهده می‌شود افرادی هستند که از رشته‌های فنی به علوم انسانی تغییر رشته دادند و به دلیل این که با علاقه شخصی خود رشته ارشد خود را انتخاب کرده اند، موفق در تحصیلات تکمیلی هستند.

نظر دانشجویان مخالف و موافق

انتشار این خبر افرادی را که قصد تغییر رشته در کنکور ارشد سال بعد را داشتند، به شدت نگران کرد. زیرا آنها بعد از کلنجارهای بسیار تصمیم خود را گرفته بودند و حال این اقدام مانند یک سد عمل کرده و برنامه‌ریزی‌ها و آینده آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در مقابل کسانی که دارای تحصیلات مراتبط در کارشناسی بودند از این طرح استقبال کردند و پیشنهاد آنان به سایر افراد گذراندن رشته کارشناسی و سپس ارشد مرتبط بود. همچنین موافقان معتقدند این طرح مانع افرادی که به قصد ارتقاء شغلی و یا دریافت حقوق بیشتر، به ادامه تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط صرفا به دلیل دریافت مدرک می‌پرداختند، می‌شود.

هر چند مصوبه مذکور لغو و به بررسی کارشناسی موکول شده؛ اما به نظر می‌رسد مخالفت‌های شدید مانع تصویب چنین طرحی باشد. در یک نظام آموزشی با مشکلات بسیار، چرا باید مانعی جدید برای تحصیل ایجاد شود؟

323878

نظرات شما ( 1 نظر )

M |
شنبه 26 تیر 140010:56
من خودم یکی از همونام که از رشته کارشناسیم بدم اومده میخوام ارشد یه رشته عالی بخونم که خیلی علاقه دارم بهش .تو رو خدا تو رو قرآن تو را به هرکی دوست دوست دارین این طرح مسخرتونو جمع کنین.کرونا باعث شده ما تو رشته تحصیلی درست حسابی نه کلاس رفتیم نه هیچی درست یاد گرفتیم استادهام عشقی مبومدن درس میدادن اونوقت باید همون رشته رو ادامه بدیم؟ما نمیخوایم اصلا نظام اصلاح کنین