کاهش ترکیبات مضر تنباکو با روش جدید پژوهشگران

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روشی ارائه داده‌اند که در آزمایش‌ها توانست ترکیبات مضر تنباکو را کاهش دهد.

تصویر کاهش ترکیبات مضر تنباکو با روش جدید پژوهشگران

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، پژوهشگران در یک بررسی جدید، روشی را ارائه داده‌اند که می‌تواند متابولیسم گیاه را تغییر دهد. این روش که روی گیاه تنباکو آزمایش شد، نشان داد که می‌تواند ترکیبات مضر شیمیایی از جمله برخی از مواد سرطان‌زا را کاهش دهد. از یافته‌های این پژوهش می‌توان برای بهبود فواید محصولات کشاورزی نیز استفاده کرد. مطالب بخش دانستنی های سایت پرسون را از دست ندهید.

"دی یو زی"(De-Yu Xie)، استاد زیست‌شناسی گیاهی و میکروبی "دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی"(NCSU) و از پژوهشگران این پروژه گفت: بسیاری از روش‌ها را می‌توان برای کاهش موفقیت‌آمیز ترکیبات شیمیایی ویژه موسوم به "آلکالوئید"(Alkaloid) در گیاهانی مانند تنباکو به کار برد اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برخی از این روش‌ها می‌توانند در عین کاهش ترکیب مورد نظر، سایر ترکیبات مضر را افزایش دهند. روش ما، تعدادی از ترکیبات مضر مانند نیکوتین اعتیادآور، "ان-نیتروسونورنیکوتین"(N-Nitrosonornicotine) سرطان‌زا و سایر نمونه‌های "نیتروسامین‌"(Nitrosamine) مخصوص تنباکو را به صورت همزمان و بدون داشتن اثر مخرب بر گیاه کاهش داد.

این روش، عوامل رونویسی و عناصر تنظیم‌کننده مانند ابزارهای مولکولی را به کار می‌گیرد. عناصر تنظیم‌کننده، بخش‌های کوتاه و غیر رمزگذار DNA هستند که رونویسی ژن‌های رمزگذار اطراف را کنترل می‌کنند. عوامل رونویسی، پروتئین‌هایی هستند که به واسطه اتصال به عناصر تنظیم‌کننده، به فعال یا غیرفعال شدن ژن‌ها کمک می‌کنند. فرضیه زی این بود که شاید این عوامل، ابزارهای مولکولی سودمندی در طراحی تنظیمات جدید برای مهندسی ویژگی‌های جدید گیاهان باشند. به ویژه، دو عامل موسوم به "PAP1" و "TT8"، در تنظیم بیوسنتز "آنتوسیانین‌ها"(Anthocyanins) تاثیر دارند که گروهی از ترکیبات خوراک‌دارو با ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی هستند.

فرضیه بعدی زی این بود که شاید بتوان این پروتئین‌ها را به عنوان ابزارهای مولکولی برای کمک کردن به سرکوب سطح ترکیبات شیمیایی مضر مانند نیکوتین به کار گرفت.

زی گفت: PAP1، رنگدانه‌ها را تنظیم می‌کند؛ به همین دلیل گیاه تنباکو با ژن‌های بیش از اندازه بیان شده PAP1، قرمز رنگ است. ما به بررسی DNA گیاه پرداختیم و دریافتیم که تنباکو دارای عناصر تنظیم‌کننده PAP1 و TT8 در نزدیکی ژن‌های "JAZ" است که بیوسنتز نیکوتین را سرکوب می‌کنند. ما به طور کلی، چهار ژن JAZ را یافتیم که در گیاه تنباکوی قرمز رنگ وجود دارند و PAP1 و TT8 در آنها بیش از اندازه بیان می‌شوند.

زی و همکارانش این فرضیه را با بررسی گیاه تنباکو در گلخانه و مزرعه آزمایش کردند و کاهش ترکیبات شیمیایی مضر و نیکوتین را در هر دو آزمایش نشان دادند.

زی باور دارد که این روش، قابلیت استفاده در سایر محصولات کشاورزی را دارد تا ویژگی‌های سودمند و سالم آنها تقویت شود و به سالم‌تر شدن برخی از غذاها کمک کند.

این پژوهش، در "Journal of Advanced Research" به چاپ رسید.

323772