امام جمعه اراک:

گداپروری در جامعه خیانت محسوب می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: ویژگی جامعه اسلامی مهارت‌ورزی در کار و نشاط و سلامت است و اسلام با گداپروری در جامعه به شدت مخالف است و ترویج این رفتار نوعی خیانت محسوب می‌شود.

تصویر گداپروری در جامعه خیانت محسوب می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی در اراک، افزود: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های مختلفی در راستای توسعه اشتغال و اشتغالزایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و همه وظیفه دارند با فقر مقابله کنند و هر چه در توان دارند برای ریشه کنی این معضل به کار گیرند.

وی ادامه داد: زکات وخمس از سیاست‌های حمایتی برای رفع نیاز نیازمندان، فقرا، خانواده‌ها، مناطق حاشیه‌ای، روستایی و سایر موارد است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و از این سرمایه برای سامان امور استفاده صحیح شود.

امام جمعه اراک اظهار داشت: کرونا آسیب‌های جدی به اشتغال جامعه وارد کرده و بسیاری از افراد مشاغل خود را از دست دادند و نیاز است حمایت از این افراد همچنان مد نظر باشد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی اظهار داشت: این درحالیست که هنوز مخاطرات این ویروس مهلک ادامه دارد و امید می‌رود که استان مرکزی در موج پنجم آسیب کمتری نسبت به موج‌های قبلی داشته باشد.

وی افزود: وضعیت کرونا شرایط زندگی را بر مردم سخت کرده و می‌طلبد که همچنان مردم با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و امید است در سایه لطف خداوند و همکاری مسئولان ذیربط، پوشش واکسیناسیون کرونا به سرعت در جامعه تکمیل شود تا دغدغه‌های پیش‌روی در خصوص این بیماری کاهش یابد.

امام جمعه اراک گفت: معضل کمبود آب، برق نیز در کنار سایر مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی چالشی است که جامعه با آن دست به‌گریبان است و برای عبور از آن باید همه دست به دست هم دهند.

آیت‌الله دری نجف آبادی ادامه داد: عزم و اراده، ایمان و توکل بر خدا و اطاعت از رهبر معظم انقلاب تنها راه برون رفت از مشکلات است و دولت سیزدهم باید همه تلاش خود را در راستای پیش‌بینی‌ها، پیشگیری‌ها، درمان و علاج مشکلات به کار گیرد.

وی تصریح کرد: جابه‌جایی دولت‌ها نباید موجب دلسردی و سستی در انجام امور شود زیرا این امر زمینه توطئه‌افکنی دشمنان را فراهم می‌کند و مدیران در هر دولت مکلف هستند تا آخرین روز مسئولیت خود از هیچ کوششی دریغ نکنند و با امور مختلف را با هوشیاری انجام دهند تا در ادامه کار به سردار دیگر واگذار شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: طالبان تهدیداتی نسبت به کشور داشته که هوشیاری و مراقبت از مرزهای کشور باید دوچندان شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ( ره) استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: ۵۲ درصد خانواده‌های زیر پوشش این نهاد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که ۵۹ درصد از این افراد به‌دلیل فوت سرپرست، نیاز به حمایت پیدا کرده و بیشتر آنان دارای فرزندان یتیم هستند.

مجید مومنی افزود: افزایش شغل‌های خانگی در حمایت از زنان سرپرست خانوار در دستور کار جدی قرار دارد.

وی بیان کرد: پارسال ۱۰ هزار فرصت شغلی به‌همت کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شد و امسال نیز به همین میزان با صرف اعتبار سه هزار میلیارد ریالی هدفگذاری شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ( ره) استان مرکزی ادامه داد: ۴۵ هزار و ۱۲۳ خانوار زیر پوشش این نهاد در استان است که ۱۰ هزار و ۸۳۰ خانواده از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون اضافه شده است.

مومنی اظهار داشت: امروز ( دوشنبه) به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، ۲۳۱ سری جهزیه با کمک خیران تهیه شده و در سه ماه نخست امسال نیز ۲۴۴ سری جهزیه دیگر آماده‌سازی وتحویل شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: خیران در بحث کتاب و کتابخانه‌ها باید با جدیت وارد شوند و این بخش را نیز ببینند.

مهدی ثامنی افزود: عادت کتابخوانی در جامعه باید بیش از پیش ترویج یابد و می‌طلبد که صنایع و بانک‌ها بخشی از درآمدهای خود را به کتابخانه‌ها واگذار کنند تا از مالیات‌های مستقیم معاف شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ادامه داد: نیاز است ارتباط بین این نهاد با بخش صنعت تقویت شود و هرچه حمایت از کتاب وکتابخوانی صورت گیرد، کمک به فرزندان این مرز و بوم است.

ثامنی اظهار داشت: رتبه شغلی کتابخانه‌ها از سه به ۲ رسیده و این نهاد در شرایط نارنجی کرونایی ارایه خدمت دارد و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا، کتابخانه‌ها در وضعیت کرونا جزو مشاغل یک محسوب شدند که این مهم بیانگر توجه کشورهای پیشرفته به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی است.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های مهم دولت‌ها در کشور بحث اشتغال است و در این راستا مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جوانان ( منش) از بهمن ماه پارسال در ۱۴ استان کشور از جمله استان مرکزی به صورت نمونه آزمایشی آغاز شده که تاکنون با توفیقات خوبی همراه بوده است.

علی اصغر غفاری زاده افزود: مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاد کشاورزی استان مرکزی با ماموریت شتاب بخشی به کسب و کارهای نوپای فرهنگ بنیان در بستر تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات موثر چند رسانه‌ای تشکیل شده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی ادامه داد: فعالیت محوری این مرکز در شناسایی، توانمندسازی، تربیت، شبکه‌سازی و سرمایه‌گذاری به سرمایه‌های مستعد جوانان در قالب گره‌های نوپای خلاق و تلاش برای توسعه و تبدیل آن‌ها به موسساتی مستقل، پایدار و مولد محتوا است.

غفاری‌زاده اظهار داشت: این مرکز در استان مرکزی در فضایی بالغ بر ۴۰۰ متر مربع با تعداد سه نیروی انسانی تمام وقت و ۶ مشاور تخصصی و بیش از ۲۰ مدرس با برگزاری رویدادهای ترویجی و دوره‌های نوآوری و شتاب‌دهی در فضایی شامل اتاق‌های هسته‌ای، فناور، اتاق استراحت، فضای کار اشتراکی، اتاق منتور، اتاق بازی و مجهز به تکنولوژی‌های روز از بهمن‌ماه پارسال ایجاد شده است.

وی گفت: نخستین کار این مرکز در حوزه جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال با کارفرمایی اداره کل ورزش وجوانان آغاز شده و این مرکز در کوششی روزافزون به دنبال ایجاد افقی روشن برای زیست بوم است.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: این مرکز تاکنون در حوزه‌های صنایع خلاق فرهنگی، فناوری اطلاعات و سلامت وارد شده و فعالیت آن در سه فاز ترویج، نوآوری و شتابدهی است.

غفاری‌زاده اظهار داشت: تاکنون ۷۴۰ نفر از مجموعه خدمات این مرکز در استان مرکزی بهره‌مند شدن‌اند که میانگین سنی این افراد ۲۹ سال است.

وی گفت: بیش از ۹۸ درصد از شرکت‌کنندگان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان پسر و ۴۰ درصد دختر هستند.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی ادامه داد: در ۲ مرحله برگزار شده، بیش از ۲۰ ایده در استان شکل گرفته که در حال گام شتاب قرار گرفته است.

غفاری‌زاده تاکید کرد: می‌طلبد که این طرح بیش از پیش به جوانان معرفی شود و در این راستا دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها، فرمانداران و بخشداران کمک ویژه دهند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

323143