افزایش یا کاهش روابط تهران و ریاض در سطح روابط اردن با ایران تاثیرگذار است

کارشناس مسائل منطقه گفت: متغیر افزایش یا کاهش سطح روابط تهران و ریاض متغیر مهم و تعیین کننده‌ای در افزایش یا کاهش سطح روابط اردن با ایران است.
تصویر افزایش یا کاهش روابط تهران و ریاض در سطح روابط اردن با ایران تاثیرگذار است

به گزارش سایت خبری پرسون، کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه، درباره روابط ایران و عربستان و اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر استقبال از گفت‌وگو با ایران، گفت: برقراری تماس‌ها بین ایران و عربستان سعودی تحولی مهم در بحبوحه تنش‌ها و بن بست موجود بین دو کشور است که زمینه‌های گذشتن طرفین از منازعه به سمت رقابت متعارف مبتنی بر برخی همکاری‌ها را فراهم کرده است.

وی افزود: در شرایط کنونی و به گفته وزیر خارجه ایران تا کنون سه دور مذاکره بین طرفین برقرار شده که به نظر می‌رسد دور بعدی آن می‌تواند هم در دوران پایانی ریاست جمهوری حسن روحانی آغاز شود و هم در اوایل دولت ابراهیم رئیسی.

اینکه کدام تاریخ مورد توافق قرار گیرد به روند کمی و کیفی مذاکرات، نگاه عربستان به تغییر دولت و تغییر کارگزاران سیاست خارجی و مهم تر از همه اولویت موضوعات مذاکرات مانند جنگ یمن برمی‌گردد. با این حال روند کنونی و استقبالی که طرفین از این گفت‌ و گو‌ها به عمل آورده‌اند، نوعی خوشبینی مبنی بر رسیدن طرفین به یک چارچوب مذاکراتی را محتمل کرده است.

کرمی همچنین درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و اردن که طی سال‌های طولانی قطع شده است، پس از پیام تبریک پادشاه اردن به رئیس جمهور منتخب کشور ما، اظهار کرد: یکی از مواردی که پادشاهی اردن را از ایران در طول یک دهه اخیر دور کرده افزایش سطح منازعات در خاورمیانه و همراهی «امان» با استراتژی تقابلی عربستان با ایران بوده است. ضعف‌های اقتصادی اردن و دشواری‌های حفظ استقلال سیاسی از وزن عربستان در جهان عرب باعث شد تا اردن نیز علیرغم عدم شراکت در راهبرد فشار بر ایران از سوی عربستان، اما نسبت به کاهش سطح روابط با تهران اقدام کند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: به نظر می‌رسد تبریک پادشاه اردن به رئیس جمهور جدید ایران را می‌توان نوعی پالس مثبت برای بازتعریف روابط در دوره جدید ارزیابی کرد. به خصوص که امان نیز می‌بیند که ریاض خود برای روابط با ایران پیش قدم شده است. در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و عربستان، می‌توان انتظار داشت که به سرعت روابط تهران و امان نیز برقرار شود. از این رو متغیر افزایش یا کاهش سطح روابط تهران و ریاض متغیر مهم و تعیین کننده‌ای در افزایش یا کاهش سطح روابط اردن با جمهوری اسلامی ایران است.

گفتنی است که چندی پیش فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی از آمادگی ریاض برای گفت‌ و گوی مشروط با ایران خبر داد. وی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی درباره مسئله ایران گفت: موضع گیری عربستان و ایران در قبال مذاکراتی که از چند ماه پیش در عراق آغاز شده، مثبت است. امیدواریم که این گفت‌وگو‌ها ورق را برگرداند و اوضاع تغییر کند.

وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد: برای گفت‌ و گوها، تهران باید پایبندی خود را به تضمین امنیت و ثبات منطقه با حقایق اثبات کند. ریاض تمایل دارد تغییر محسوسی در رویکرد ایران در این زمینه مشاهده کند. فیصل بن فرحان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در چه شرایطی عربستان سعودی، تل‌آویو را به رسمیت می‌شناسد، مدعی شد: اولویت کنونی ریاض بازگشت رژیم صهیونیستی و فلسطین به میز مذاکرات است، زیرا صلح و ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد مگر زمانی که مسئله این درگیری محوری در منطقه حل و فصل شود. همچنین تا زمانی که فلسطینی‌ها به یک کشور با پایتختی قدس و اجازه زندگی در شرایط مناسب نرسند، ریاض، تل‌آویو را به رسمیت نخواهد شناخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

322429