کرونای سیاه از بی‌تدبیری تا بی‌خیالی!

دیگر نوشتن از کرونا هم ملال‌آور است! اما وقتی باز هم کشور در حال ورود به پیک جدید است، کارشناسان سرعت انتقال سویه دلتا را به ‌شدت وحشتناک اعلام می‌کنند، آمار ابتلا به صورت جهشی صعود می‌کند و واکسیناسیون به کندی و پراکندگی انجام می‌شود و وعده‌های مسوولان به فراموشی سپرده می‌شوند آیا می‌شود از امور دیگر نوشت؟
تصویر کرونای سیاه از بی‌تدبیری تا بی‌خیالی!

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر گلابی نوشت:

می‌شود از ناکارآمدی‌ها، از ضعف‌ها، از کندی‌های اعجاب‌آور و شعارهای تحیرساز، از استیصال مردم عبور کرد و عزا و رنج صدها هزار نفر را نادیده گرفت؟ در خرید واکسن با مانع تحریم روبه‌رو بوده‌اند آیا سرسری گرفتن کنترل‌ها و رعایت نشدن پروتکل‌ها و نداشتن برنامه دقیق و عملی برای جلوگیری از امواج بیماری هم به تحریم مربوط است؟ وقتی در کشور ما حتی یک روز قرنطینه نداشته‌ایم و هیچ‌گاه مقررات مربوطه با سختگیری اجرا نشده‌اند چرا کرونا جولان ندهد و کشتار نکند؟

گاهی به نظر می‌رسد که بی‌تدبیری‌ها تا بی‌خیالی هم امتداد می‌یابد و حالا که دولت در حال رفتن است مزید بر علت شود و سیلی سختش را مردم بخورند! آری بارها ده‌ها کارشناس و روزنامه‌نگار و پزشک و محقق و مطلع از ضعف مفرط در مدیریت کرونا نوشته‌اند و متاسفانه گوش شنوایی یافت نشده است. ولی همچنان باید بنویسیم و هزار بار دیگر هم بنویسیم و فریاد کنیم که در این عرصه کوچک‌ترین اهمال‌ها، خودمحوری‌ها، مقام‌پرستی‌ها، ضعف‌ها و حقارت‌های شخصیتی، بی‌اعتنایی به نظر کارشناسان و دلسوزان دقیقا مساوی مرگ عده‌ای از هموطنان و زجر و مشقت صدها برابر آنها می‌شود. اردیبهشت سال 99 همین‌جا نوشتیم و دیگر ناظران و آگاهان و مردم‌دوستان پیش از وقوع حادثه به تناوب نوشتند که به سرعت موضوع واکسن کرونا از اهمیت اساسی و استراتژیک برخوردار خواهد شد و ما که در تحریم هستیم از همین حالا باید به فکر تهیه آن باشیم.

گویا مسوولان مربوطه از مهر ماه سال 99 فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده‌اند! اگر این‌گونه نیست برای تنویر افکار عمومی آقایان اسناد خود را منتشر کنند که از چه زمانی چه فعالیتی جهت خرید واکسن انجام داده‌اند و چرا پس از حدود یک سال هنوز در این زمینه ما با انبوه مشکلات خرید، توزیع، تزریق و تولید واکسن روبه‌رو هستیم و جمعیت کثیری از کشور در این خصوص جانش به لب‌شان رسیده است؟ بارها گفته شد خرید فوری واکسن، بخوانید حفظ جان هزاران انسان، از چنان اهمیتی برخوردار است که جا داشت و دارد که وزارت خارجه با هماهنگی وزارت بهداشت با تمام توان وارد میدان شوند و اگر لازم شد ده‌ها سفر ترتیب دهند و اگر لازم شد به کشورهای دیگر امتیاز دهیم، معامله کنیم و برای حفظ جان مردم خود از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

اکنون مسوولان هر دو وزارتخانه باید توضیح دهند که چرا در زمینه خرید واکسن حتی از کشورهای دوستی مثل چین وروسیه و هند هم موفق نبوده‌ایم و واکسن‌ها به صورت قطره‌چکانی وارد کشور می‌شوند؟! (نوع برخورد کشور چین با ارسال واکسن به ایران اتفاقا معیار بسیار خوبی برای محک‌زدن نقشه راه 25 ساله میان دو کشور است و اگر در این زمینه همکاری فوق‌العاده‌ای مشاهده نشد به تامل جدی نیاز دارد) اگر تحریم‌ها عامل این همه تعلل و تاخیر است مگر آقای ظریف نگفت که ما استاد دور زدن تحریم‌ها هستیم؟ چرا فعالیت عمده‌ای آغاز نشد که تحریم‌ها در زمینه خرید واکسن تعلیق شوند؟ دیده نشد مسوولان وزارت خارجه با مقام‌های سازمان ملل به‌کرات دیدار کنند، مرتبا مصاحبه مطبوعاتی بگذارند و فریاد برآورند که تحریم‌ها جان مردم ما را در خطر حتمی قرار داده است؟ آیا آقای ظریف با چند توییت زدن وظیفه خود در این ارتباط را انجام شده تلقی کرده است؟

کجا از توان ایرانیان مقیم خارج که اتفاقا بعضا داوطلبانه برای خرید واکسن اقداماتی کردند استفاده شد؟ در این رابطه اگر شخص رییس‌جمهور به کشورها سفر می‌کرد و فقط چند میلیون واکسن تهیه می‌شد ارزشش را داشت. آیا کسی می‌تواند مدعی شود که نجات جان چند هزار نفر ارزش هر تقلا را نداشت؟ راستی چرا طی یک هفته اخیر روند توزیع و تزریق واکسن بر‌خلاف روند نسبتا خوب قبل از انتخابات با مشکلات مختلف روبه‌رو شد و وعده‌های داده شده به کلی فراموش شد؟

در تاریخ 26 اردیبهشت وزیر بهداشت در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا اعلام کرد که تا یک ماه آینده 14 میلیون نفر واکسن می‌زنند... حالا 50 روز از آن اعلام می‌گذرد، نه تنها آن وعده عملی نشد حتی روند کند واکسیناسیون هم با انواع مشکلات روبه‌رو شده و انتظار چندین ساعتی سالمندان گرامی برای دریافت واکسن، هر ایرانی باغیرتی را سر به زیر و شرمنده می‌کند. همین‌جا باز هم تاکید می‌شود که در فاصله تغییر دولت و تصدی مسوولان جدید ممکن است وضع از این هم بدتر شود که روسای جمهور مستقر و منتخب تواما باید برای آن چاره‌اندیشی کنند چون آنها بهتر از ما می‌دانند که کوچک‌ترین ناهماهنگی‌ها و خلأهای زمانی دقیقا مترادف از دست رفتن جان چه تعداد از هموطنان خواهد بود؟

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: اعتماد

321695