یادداشت میهمان؛

علی دایی و شهاب حسینی هر دو واکسن زده‌اند اما این کجا و آن کجا!

یادداشت/ علی دایی شخصیتی «اسطوره‌ای» پیدا کرده است او در بزنگاه‌های مختلف شجاعت و صداقت‌اش را برای مردم ایران اثبات کرده لذا در نگاه و باور جامعه، او شخصیتی فراتر از یک انسان معمولی دارد اما شهاب حسینی صرفا یک سلبریتی است.

تصویر علی دایی و شهاب حسینی هر دو واکسن زده‌اند اما این کجا و آن کجا!

سایت خبری پرسون ـ علی دایی در مصاحبه‌ای راجع به واکسن زدن خودش گفت: واکسن زده‌ام دلیلی ندارد بگویم نزده‌ام.

وی اظهار داشته است «هر کسی بتواند واکسن بزند، باید بزند. چه خارج از ایران و چه در داخل ایران، باید این واکسن را بزنیم. بعضی‌ها می‌گویند چون مردم نزدند، من هم نمی‌زنم. این تفکرات غلط است. من خارج از ایران واکسن زدم. دلیلی هم ندارد که بگویم نزده‌ام. من نگران خانواده، دخترم و... هستم. من کارم این است که در دفترم با خیلی‌ها در ارتباط باشم. حداقل به این شکل مبتلا نمی‌شوم و به خانواده‌ام آسیبی نمی‌رسد.چرا به دروغ بگویم که واکسن نزده‌ام.»

نکته جالب مصاحبه اسطوره فوتبال ایران آن است که اظهارات وی نه تنها موجب واکنش منفی افکار عمومی نشد بلکه مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت، بر عکس شهاب حسینی؛ بازیگر سینمای ایران که اظهارات او در مورد واکسن زدنش موضع منفی جامعه را در پی داشت. سوال این است چرا اظهارات علی دایی مورد پذیرش جامعه قرار می‌گیرد اما صحبت‌های شهاب حسینی نه؟!.

دلیل آن را باید در این موضوع جستجو کرد که علی دایی شخصیتی «اسطوره‌ای» پیدا کرده است او در بزنگاه‌های مختلف شجاعت و صداقت‌اش را برای مردم ایران اثبات کرده لذا در نگاه و باور جامعه، او شخصیتی فراتر از یک انسان معمولی دارد اما شهاب حسینی صرفا یک سلبریتی است.

اسطورههای یک ملت با ویژگیهای کلی و جزیی خود بازتابنده و کاشف تصویر منحصر به فرد آن ملتند. معمولا تا قرن نوزدهم نگاه به اسطوره‌ها رویکرد متفاوتی با امروز داشت رویکردی که تا قرن نوزدهم حاکم بود نوعی تخیل و تجسم مصنوعی از باورها و آیین‌های مردمی بود که واقعیت و نمود خارجی نداشت اما از قرن نوزدهم به بعد تغییری اساسی در رویکرد به اسطوره‌ها پدید آمد. در نگاه جدید، اسطوره به معنای سرگذشتی واقعی، بسیار ارزش‌مند، گران‌قدر و نمونه‌ وار تعریف می‌گردد.

در نگاه جدید تمامی خوبیها، ارزشها و داشته‌های تاریخی یک ملت در وجود یک انسان تجمیع شده و جامعه او را به عنوان نماد و شخصیت خود معرفی می کند بدینسان او اسطوره ملت خود می‌شود.

واقعیت این است که در حال حاضر شخصیت علی دایی از ویژگی‌های یک ورزشکار خوب یا فوتبالیست خوب فراتر رفته است او در تمام شادی‌ها و سختی‌های جامعه در کنار مردم باقی ماند و برخلاف ورزشکاران دیگر، ورزش و مقام و مدال را دستاویزی برای منافع شخصی خود قرار نداد.

در زلزله سرپل ذهاب به اندازه همه ارگان‌های دولتی برای مردم زلزله زده امداد رسانی کرد، غیرت ایرانی بودنش را در مقابل تجزیه‌طلبان «پان‌ترکیست» نشان داد و صراحتا علیه آنان موضع گرفت دهها ویژگی مثبت دیگر را می‌توان در مورد علی دایی فهرست کرد که در این یادداشت مجال گفتن آن نیست همین ویژگیهاست که او را به یک اسطوره تبدیل کرده و جامعه نیز به رفتار او با دیده احترام می‌نگرد.

نویسنده: اردشیر محمدی ـ فعال رسانه

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

321550